Totális csőd

2003. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszorító jellegű, ellentmondásoktól hemzsegő, célkitűzéseiben tarthatatlan – tömören így lehetne jellemezni a jövő évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslatot. Érthetetlen, hogy mernek felelős politikusok adóteher-csökkentésről beszélni akkor, amikor növekednek az általános forgalmi adó kulcsai, adókedvezmények tűnnek el vagy zsugorodnak össze – lásd támogatott lakáshitelek –, tovább növekszik a gépjárműadó és az illetékek mértéke, nő a járulékteher és a jövedéki adókulcsok is. Több mint cinizmus takarékos államról értekezni a közszférában tervezett, tízezres nagyságrendű elbocsátás előtt, hatékonyságnöveléssel magyarázva a nem kellően lojális káderek eltávolítását.
A működésképtelenség határán táncoló önkormányzatoknak is kijutott a kiigazításból: négy százalékkal több pénzzel gazdálkodhatnak jövőre, annak ellenére, hogy a költségvetés számait hat százalék körüli inflációval kalkulálva határozták meg.
A jövő évi számsorokat látva nem tűnik valószínűnek az sem, hogy az aktív keresők és a különféle szociális juttatásokban részesülők elégedetten dörzsölnék a kezüket. A közszférában végrehajtott béremelések, a szociális juttatások növelése és a nyugdíjemelés nagyjából a reálérték szinten tartására lehet elegendő, de arra is csak abban az esetben, ha megvalósul az inflációra vonatkozó hivatalos prognózis.
A mezőgazdaság és az oktatás ismét a legmostohább helyzetbe jutott: az agrárium az uniós csatlakozáskor lehetséges legalacsonyabb támogatásban részesül, az oktatási tárca pedig a tavalyinál is kevesebb pénzből gazdálkodhat.
Amellett, hogy a jövő évi büdzsé nem tekinthető túlzottan bőkezűnek, néhány apróbb ellentmondás is felfedezhető a sorai között: a kiszélesített adótábla és a társasági adó kulcsának csökkentése ellenére a múlt évinél lényegesen magasabb személyi jövedelemadó- és társaságiadó-bevétellel számol a tervezet. Ez furcsa jelenségként értékelhető akkor is, ha a béremelések némileg feltornázzák a várható szja-bevétel mértékét.
El kell ismerni, a magyar gazdaság már régen nincs abban a helyzetben, hogy két kézzel szórhatnák a felhasználható forrásokat: megismételni a tavalyi, horribilis mértékű hiányt enyhén szólva sem lenne ildomos. Ugyanakkor ez a körülmény sem hatalmazhatja fel a kormányt arra, hogy a kicsit adunk, sokat elveszünk elve alapján összeeszkábáljon egy már első ránézésre is tarthatatlan költségvetést.
Ebből a javaslatból csak az derül ki, amitől már előre tartani lehetett: addig faragták a kiadásokat és srófolták fel a tervezett bevételeket, amíg ki nem jött a mágikus erővel bíró, a bruttó hazai termékhez mért, 3,8 százalékos államháztartási hiány. Az, hogy a mérleg egyik oldala sem tartható, senkit nem érdekel: a kormány, amíg nem muszáj, ismét nem fogja bevallani, hogy gondok vannak a hivatalos célokkal, hanem jó pedagógus módjára ismételgeti az eredetileg meghatározott sarokszámokat. Ez a stratégia viszont nem folytatható a végtelenségig. Ha év végén ebben a formában lép életbe a költségvetési törvény, nemcsak a hiány lesz magasabb a vártnál, hanem jóval feszültebbé válik a közhangulat is: ennek pedig a választásokon újra meg kell fizetni az árát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.