Változó környezetben kell megbirkóznia az uniós csatlakozás küszöbén a Danone Kft.-nek is az előtte álló kihívásokkal – a csatlakozással megszűnnek az importvámok, és kiéleződő versenyre lehet számítani. Ugyanis a jelenlegi tagországokban működő tejtermékgyártók, főleg a németek, már készülnek termékeik behozatalára. Egyes cégek már megjelentek külföldön gyártott termékeikkel a magyar piacon. Versenyképességüket erősíti, hogy náluk alacsonyabb a tej felvásárlási ára – mondta tegnap Kim Small, a hazai friss tejtermékek piacát vezető Danone Magyarország Kft. igazgatója.
Elmondta: tejszektorunk jövőjét befolyásolja a tej árának alakulása, mert még mindig nincs tisztázva, hogy jövő év elején a tej fix áras, vagy pedig az EU-szisztéma szerinti, irányár-orientált termék lesz. Várható, hogy a belépés után újabb diszkontkereskedelmi láncok is megjelennek Magyarországon, amelyek olcsó, import, saját márkás áruval árasztják el az országot – tette hozzá. A tejtermékek árát jövőre emeli, hogy az áfa várhatóan 12-ről 15 százalékra nő, viszont az EU-tagországokban jóval alacsonyabb a tejtermékek általános forgalmi adója, átlagosan hét százalék. Emellett – mutatott rá Kim Small – 2004-ben bevezetik az új adóterheket is, mint a környezetterhelési díj és az energiaadó. A környezetvédelmi díjterhet az unióban még sehol sem alkalmazzák, sőt a termékdíj az európai országok túlnyomó többségében nem is létezik, csak néhány rendkívül speciális területen van hasonló adójellegű kötelezettség.

Szijjártó Péter: Magyarország nem akar az ukrán maffia átjáróházává válni