Elsősorban a hipermarketek hasítanak ki jelentős szeleteket a karácsonyi szezonális termékek forgalmazásából – derül ki az ACNielsen 2002. november és 2003. január között végzett kiskereskedelmi kutatásából. Az ünnepekhez kötődő termékek – üreges csokifigurák, Mikulás- és egyéb ajándékcsomagok – több mint felét az ezer négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletekben vásárolták. A Mikulás-csomagok beszerzésében még nagyobb szerepet játszottak a legnagyobb alapterületű áruházak: közel négyötödük talált itt gazdára, de az ajándékcsomagok hetven százalékát is az ezer négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletek forgalmazták. Az előző szezonban a hipermarketek tovább növelték jelentőségüket a szezonális termékek eladásában, a Mikulás-csomagoknál például több mint 12 százalékkal nagyobb részesedést szereztek az előző időszakhoz képest.
A szezonális termékek piaca mennyiségben 16, értékben pedig 23 százalékkal bővült tavaly az azt megelőző évhez képest. A tejcsokoládés figurák pedig fejlődtek a nugát típusúak ellenében. 2002 novemberében e piacon csaknem kilencszázalékos részesedést szereztek a hálózatok saját márkái. A hazai piac nyitott az innovációra, folyamatosan jelennek meg az ét- és fehér csokoládés, cukorkával töltött, különleges ízesítésű verziók – nyilatkozta Ramon Weidinger, a Kraft Foods Hungária vezérigazgatója, aki elmondta azt is: egyre jellemzőbb, hogy a szezonális termékek márkázottakká lesznek. A karácsonyi szezon októberben indul, és 26-án ér véget, a Mikulás-ajándékok vásárlása egy héttel december 6-a előtt a legjellemzőbb – mondta a vezérigazgató.
A Stollwerck adatai szerint a figurális piac több mint felét a Mikulás-figurák adják, de évről évre növekszik az ajándékcsomagok jelentősége – ezt megerősítette Ramon Weidinger is –, amelyek értékben már húszszázalékos piacrészt könyvelhetnek el. A csokoládétermékek fontossága szintén növekvő tendenciát mutat. A vásárlók egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a hozzáadott értékkel összecsomagolt ajándékcsomagok iránt. Itt két jól elkülönülő kategóriát tudunk megkülönböztetni, a tradicionális Mikulás-csomagot és a márkázott ajándékcsomagokat. A Stollwerck tapasztalatai szerint míg a tradicionális Mikulás-csomagokra az alacsonyabb minőség, ár, márkázatlanság jellemző, addig az ajándékcsomagok csaknem 95 százaléka márkázottan kerül forgalomba, magas minőségű csokoládés termékekkel és ajándéktárgyakkal összecsomagolva.

Orbán Viktor: Már megint Bognár Gyuri a király!