M5-ös: sok még a kérdés

Továbbra is sok a kérdőjel az M5-ös autópálya kivásárlása, illetve továbbépítése körül azzal együtt, hogy a kormány bejelentette: be kívánják vonni az autópályát a matricás rendszerbe. A tárgyalások több hónapja tartanak, a Medgyessy-kormány alatt ismételten kedvező pozícióba került külföldi tulajdonosoknak nem érdekük a koncessziós jogok átruházása, sőt továbbépítenék az autópályát.

Putsay Gábor
2003. 11. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több szempontból ellentmondásos a kormány legutóbbi döntése az M5-ös autópályáról, amely szerint felhatalmazást kap a gazdasági és pénzügyi tárca vezetője, hogy tárgyalásokat kezdjen a koncessziós jogokat gyakorló társasággal. A jövő év első felében – mint arról beszámoltunk – ugyanis be kívánják kapcsolni az M5-öst az autópálya-matrica rendszerbe, ehhez viszont akár kivásárlás árán, de meg kell állapodni az üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. tulajdonosaival. A kabinet illetékese ugyanakkor nem adott tájékoztatást arról az egyszerű tényről, hogy az M5-ös ügy megoldását a kormány tavaly júniusa óta ígéri: az érintett miniszterek, illetve kormánytagok rendre arról számoltak be, hogy a tárgyalások folyamatosak, több esetben utaltak a közeli megállapodásra. Emlékezetes például Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter 2003. szeptember eleji kijelentése, hogy folynak a tárgyalások az AKA Rt.-vel, „minden nap közelebb kerülünk a megoldáshoz”. Kiss Péter kancelláriaminiszter ugyanebben a hónapban számolt be arról, hogy az M5-ös autópályával kapcsolatos tárgyalásokban novemberben várható fordulópont. Október végén Medgyessy Péter miniszterelnök jelentette be, hogy a kormány elé kerül a visszavásárlás ügye. Arról szólt: támogatja, hogy a Postabank Rt. privatizációjából származó bevételt fordítsák a sztráda visszavásárlására. Ezt megelőzően Csillag István, valamint Kuncze Gábor SZDSZ-es pártelnök elmondta, hogy a Postabank bevételét az autópálya továbbépítésére fordítják. E hónapban Szegeden Veres János, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára kijelentette: az M5-ös kivásárlása nincs összefüggésben azzal, hogy az állam mikor kapja meg a privatizációból származó 101,3 milliárd forintot.
Abban az esetben, ha a kormány a kivásárlásról állapodna meg az AKA Rt. tulajdonosaival – Bouygues, Bau Holding, Colas, Strabag –, a költségek igencsak megterhelik a büdzsét: a koncessziós jogok átruházása 50–70 milliárd forintba, az adósságok átvállalása pedig 50 milliárd forintba kerülne. A továbbépítés költségeit szakértők 70 milliárdra becsülik. Tény ugyanakkor, hogy az AKA Rt. nem érdekelt a konceszsziós jogok visszaadásában. Erre pedig azért van lehetőségük a tulajdonosoknak, mert ismételten kedvező gazdasági helyzetbe kerültek a Medgyessy-kormány alatt. Ismert: tavasszal állami hozzájárulás mellett jutott az AKA Rt. kedvező kamatozású refinanszírozási hitelhez. Enélkül az AKA Rt. csődje sem lett volna meglepő. Másodsorban az AKA Rt. még mindig nem mondott le a Kiskunfélegyháza–Szeged szakasz megépítéséről, amelyet a mostanihoz hasonló árakon vehetnének igénybe az autópályán közlekedők. Kérdésünkre Garai Valéria, az AKA Rt. szóvivője elmondta: addig amíg a tárgyalások nem zárulnak le, nem nyilatkoznak, az autópályát viszont tovább szeretnék építeni Szegedig. Óriási csúsztatás a kabinet részéről, hogy az MDF-kormányra hárítják a szerződéskötés felelősségét, amit a Horn-kormány alatt két alkalommal módosítottak. Többek között ezért fizetnek milliárdokat az adófizetők évente az AKA Rt.-nek a horribilis útdíjak mellett. Annyi bizonyos, hogy az M5-ös autópályaügy megoldásra vár, hiszen Európa legdrágább útja. Civil szervezetek – M5 Autópálya Alapítvány, M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége – is sürgetik, hogy az M5-öst legkésőbb 2004. január 1-jével kellene bevonni az országos matricás fizetési rendszerbe. Az indokolatlanul drága sztráda lehetetlenné teszi, hogy a dél-alföldiek is azonos elbírálásban részesüljenek, mint az ország más régióinak lakói.

A Medgyessy-kormány másfél éves kemény tárgyalás után jutott el odáig, hogy megfogalmazhassa a szerdai kormánydöntést, a Fidesz-kormány négyéves semmittevése után hozott határozatot az ügyben – mondta tegnap Gaál Gyula, a gazdasági és közlekedési tárca politikai államtitkára. A kormány nem kötelezte el egyértelműen magát a kivásárlás mellett, többféle megoldás átgondolására hatalmazta fel a minisztereket – tette hozzá.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.