Hozzávetőleg 300-350 autóbontó működik országszerte, ám alig 10-15 százalékuk felel meg az Európai Unió szigorú környezetvédelmi normáinak. Ezek a vállalkozások – kamarai nyilvántartás szerint – betéti társaságként vagy egyéni vállalkozásként üzemelnek, jelentőségüket azonban nem szabad lebecsülni: több ezer embernek adnak munkát.
A jövő évi uniós csatlakozás nagy terhet ró az autóbontókra, ugyanis a roncsokat majd ezeknek a vállalkozásoknak kell feldolgozniuk – szakszerűen. Vagyis az „autómaradék” felvételének, származásigazolásának, tárolásának, szétbontásának és hasznosításának a brüsszeli irányelvek szerint kell megvalósulnia. Utóbbiak közül a gépjárműimportőrökre 2004 májusától vonatkozó, zöldelvek szerinti visszavételi kötelezettség és a hulladékhasznosítás a „legveszélyesebb”. Számítások szerint az ezzel kapcsolatos beruházások több tíz milliós kiadást tesznek ki. A problémát az okozza, hogy az autóbontó tevékenységgel foglalkozó vállalkozások 80-90 százaléka alacsony tőkeellátottságú.
Antagonisztikus ellentét feszül az autóbontó vállalkozások fennmaradása és roncsbontó tevékenység között, ugyanis a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) prognózisa alapján a következő években felgyorsul a magyarországi autópark cseréje. Nemcsak a nyugati integráció dobja meg várhatóan a piaci forgalmat, hanem a Trabantok, Wartburgok és egyéb kétütemű „gépcsodák” néhány éven belüli kivonása is. (Érdemes itt megjegyezni, hogy ma már számos autókereskedő cég piaci ár felett számítja be a régi autókat abban az esetben, ha annak tulajdonosa az adott cégnél vásárol új vagy használt személygépjárművet. Az MGSZ becslése szerint ez idáig évente átlagosan 100-120 ezer roncsautó „keletkezett”, ám ez valószínűleg 160-180 ezerre bővül majd. A vonatkozó jogszabály szerint a roncsautók feldolgozásának koordinálására közhasznú szervezetet hoznak létre 2004 májusától. A Car-Rec Kht. a gyártóktól és az importőröktől átvállalhatja majd a hasznosítási kötelezettség teljesítését is. Nagy kérdés, hogy ez a cég képes lesz-e megbirkózni a feladattal, illetve a bezáró autóbontók miatt rá háruló tevékenységi kör bizonyos részének átvételével.
A rovarirtó spray is kevés volt, a világbajnokra csak ráijesztettek a darts-vb-n















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!