Zárás előtt az autóbontók

Szigorú előírások betartására vagy tevékenységük teljes felszámolására kell számítaniuk a magyarországi autóbontóknak az uniós csatlakozás kapcsán. A problémát tetézi, hogy ezek a vállalkozások akkor húzzák le a rolót, amikor a legnagyobb szükség lesz majd rájuk: várhatóan ugyanis néhány éven belül felgyorsul az autópark cseréje.

Munkatársainktól
2003. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hozzávetőleg 300-350 autóbontó működik országszerte, ám alig 10-15 százalékuk felel meg az Európai Unió szigorú környezetvédelmi normáinak. Ezek a vállalkozások – kamarai nyilvántartás szerint – betéti társaságként vagy egyéni vállalkozásként üzemelnek, jelentőségüket azonban nem szabad lebecsülni: több ezer embernek adnak munkát.
A jövő évi uniós csatlakozás nagy terhet ró az autóbontókra, ugyanis a roncsokat majd ezeknek a vállalkozásoknak kell feldolgozniuk – szakszerűen. Vagyis az „autómaradék” felvételének, származásigazolásának, tárolásának, szétbontásának és hasznosításának a brüsszeli irányelvek szerint kell megvalósulnia. Utóbbiak közül a gépjárműimportőrökre 2004 májusától vonatkozó, zöldelvek szerinti visszavételi kötelezettség és a hulladékhasznosítás a „legveszélyesebb”. Számítások szerint az ezzel kapcsolatos beruházások több tíz milliós kiadást tesznek ki. A problémát az okozza, hogy az autóbontó tevékenységgel foglalkozó vállalkozások 80-90 százaléka alacsony tőkeellátottságú.
Antagonisztikus ellentét feszül az autóbontó vállalkozások fennmaradása és roncsbontó tevékenység között, ugyanis a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) prognózisa alapján a következő években felgyorsul a magyarországi autópark cseréje. Nemcsak a nyugati integráció dobja meg várhatóan a piaci forgalmat, hanem a Trabantok, Wartburgok és egyéb kétütemű „gépcsodák” néhány éven belüli kivonása is. (Érdemes itt megjegyezni, hogy ma már számos autókereskedő cég piaci ár felett számítja be a régi autókat abban az esetben, ha annak tulajdonosa az adott cégnél vásárol új vagy használt személygépjárművet. Az MGSZ becslése szerint ez idáig évente átlagosan 100-120 ezer roncsautó „keletkezett”, ám ez valószínűleg 160-180 ezerre bővül majd. A vonatkozó jogszabály szerint a roncsautók feldolgozásának koordinálására közhasznú szervezetet hoznak létre 2004 májusától. A Car-Rec Kht. a gyártóktól és az importőröktől átvállalhatja majd a hasznosítási kötelezettség teljesítését is. Nagy kérdés, hogy ez a cég képes lesz-e megbirkózni a feladattal, illetve a bezáró autóbontók miatt rá háruló tevékenységi kör bizonyos részének átvételével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.