Alacsonyan, de még szárnyalhat a Malév

A Malév Rt. főtulajdonosa, az ÁPV Rt. hétmilliárd forintos tőkejuttatással rendezte a társaság helyzetét, amely egyelőre csak a szinten tartáshoz elég, ám a cég újabb és egyben utolsó esélyt kap piaci pozícióinak rendezéséhez. Sándor László, a Malév Rt. elnök-vezérigazgatója lapunknak elmondta: amennyiben sikeresek lesznek a hatékonyságjavító intézkedések, a vállalat 2004-ben a tevékenységi eredmény szintjén nullszaldós lehet.

Putsay Gábor
2003. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rövid távú járatok üzemeltetésének eredményessége, illetve a dollár/euró árfolyam – a társaság számára – kedvező alakulása ellenére a 2003. év első háromnegyed évében a Malév Rt. vesztesége összességében 8,7 milliárd forint volt. Az első fél évben kedvezőtlen volt a piaci környezet – iraki háború, SARS-járvány –, valamint a Boeing géppark cseréje és az értékvesztés terhelte a pénzügyi mérleget. Sándor László, a Malév Rt. elnök-vezérigazgatója az idei gazdálkodás hátteréről lapunkat úgy tájékoztatta: az alaptevékenység eredménye 2002-höz képest 700 millió forinttal romlott, így 2,2 milliárd forintos hiánnyal zártak. A pénzügyi eredmények sorában hárommilliárd forintra tehető a flottacsere és az értékvesztés miatti kiesés. Mint ismeretes, a Malév megújítja gépparkját, a Boeing Classic gépeket bérleti szerződésük lejárta után viszont felújítva kell visszaszolgáltatni eredeti tulajdonosuknak. Az új generációs 737-esek folyamatos forgalomba állítása ugyanakkor költségmegtakarítást jelent majd a vállalatnak – közölte Sándor László. Bérekre 1,1 milliárd forinttal költöttek többet a Malév Rt.-nél az első háromnegyed évben, mint tavaly, ezen felül az üzemanyagok árváltozása 2,1 milliárd forint többlettel terhelte meg a társaság kiadásait. A létszámban jelentős változás volt a műszaki személyzet megerősítése, ami többletköltségekkel járt. Kedvező volt viszont a Malévnek a dollár gyengélkedése, ami félmilliárd forintos nyereséget jelentett. A Malév – mint ismeretes – kiadásait dollárban, bevételeit viszont euróban számolja el, az árfolyamváltozás azonban továbbra is nagy kockázatot jelent. Az egyéb tételként könyvelt többletkiadások 1,8 milliárddal csökkentették a társaság költségeit, céltartalékként pedig félmilliárd forintot könyveltek el.
A hosszú távú járatok üzemeltetése önmagában másfél milliárd forintos hiányt okozott a társaságnak, az európai, illetve a regionális járatok közlekedtetése 2,6 milliárddal javította az eredményt. Paradox módon a hosszú távú járatokon a legmagasabb a helykihasználtság, mégis ez a terület hozza a legnagyobb veszteséget. A Malév gépeinek üzemeltetési és fenntartási költségei ugyanis fajlagosan lényegesen magasabbak azon légitársaságoknál, amelyek egész flottát tartanak fenn e célra, a repülőjegyeket viszont piaci szinten kell tartani. A társaság igazgatósága a közeljövőben dönt a hosszú távú járatok további üzemeltetéséről, e terület az elnök-vezérigazgató szerint akkor tartható meg, ha sikerül csatlakozni valamelyik globális légiszövetséghez. Erre 2004-ben kerülhet sor, a Malév Rt. legnagyobb eséllyel a KLM-Air France vezette Sky Team szövetség tagja lehet. A csatlakozás szépséghibája, hogy ennek a szövetségnek a tagja az egyik legnagyobb vetélytárs, a cseh légitársaság, és az ő támogatására is szükség van ahhoz, hogy a Malév helyet kapjon a Sky Teamben.
Az év közbeni veszteségek miatt a társaság saját tőkéje mindössze 355 millió forintra zsugorodott, így mindenképpen szükség volt a tulajdonosi gyorssegélyre – a tőkehelyzet rendezését egyébként ilyen esetekben törvény írja elő –, anélkül a Malév Rt. csődje elkerülhetetlen lett volna. A társaság tegnapi közgyűlése előbb a 11,69 milliárd forintos alaptőkét 117,91 millió forintra csökkentette, majd újabb zártkörű részvénykibocsátás során a főtulajdonos 3,5 milliárd forintra emelte. Az ÁPV Rt. által juttatott további 3,5 milliárd forintot a Malév Rt. tőketartalékába helyezte. Jövőre várhatóan újabb hárommilliárd forintos tőkéhez jut a Malév, ám arról még nincs döntés, hogy ezt a pénzt milyen formában kapja meg a társaság. Legutóbb két éve, decemberben döntöttek a társaság alaptőkéjének négymilliárd, illetve a tőketartaléknak 5,2 milliárd forintos emeléséről. A Malév Rt. azóta is folyamatosan veszteséges. További problémát jelent a társaság 38 milliárd forintos hiteleinek a törlesztése. A mostani és a jövő évre halasztott tőkejuttatás lehet az utolsó állami segítség a Malévnek, az európai uniós csatlakozást követően erre nem lesz mód.
Sándor László lapunkkal közölte: a Malév Rt. a 2004. esztendőt nullszaldós tevékenységi eredménnyel zárhatja, amennyiben maradéktalanul megvalósulnak a hatékonyságjavító intézkedések. Az ÁPV Rt.-nek eljuttatott átalakítási terv szerint jövőre az értékesítési hálózat, illetve a külképviseletek átszervezésével hárommilliárd forintot takarítana meg a Malév, félmilliárd forinttal javítaná az eredményt a létszámcsökkentés, további kétmilliárd forint értékű hatékonyságjavulást várnak az új generációs Boeing, illetve a Bombardier típusú repülőgépek üzemeltetésétől. A Fokker 70-eseket megváltozott ellentételezési feltételek szerint bérli a Malév a tulajdonosuktól, ami 892 millió forint megtakarítást eredményezhet. A beszerzési költségeket 300 millió forinttal faragnák le, ugyancsak ennyit spórolnának a veszteséges járatok megszüntetésével, a földi kiszolgálás átszervezésével és az internetes jegyértékesítés elindításával. A kapacitások hatékonyabb kihasználásától 400 millió forintos eredményt vár a cég vezetése.
Az elnök-vezérigazgató szerint a regionális járatok üzemeltetésére létrejött Malév Express leányvállalatot nem számolják fel, hanem teljesen a Malév Rt.-n belül működik a jövőben, ezzel további 160 millió forintos eredményjavulás lehetséges. Ugyanakkor az árverseny – papíron – kétmilliárd forinttal rövidítheti meg a Malévet, a flottacsereprogram 2004– 2005-ben további hárommilliárd forintnyi befektetést igényel. Átszervezik a fedélzeti szolgáltatást, ám a menetjegyben foglalt fedélzeti ellátás egyik járaton sem szűnik meg. Sándor László szerint
a Malév a jelenleginél hatékonyabb árstruktúrával működtetett, ugyanakkor minőségi szolgáltató légitársaság marad.
*
Újabb járatokkal bővíti hálózatát a Malév Rt. jövő év márciusában. A nyári menetrendváltozástól regionális repülőgépek közlekednek Podgoricába, Várnába és Dubrovnikba. Számítani lehet arra is, hogy egyes járatokat leállítanak, viszont a leginkább jövedelmező utakon bővítik a kapacitásokat. Így például jelenleg napi öt járat közlekedik Budapest és Amszterdam között – ezek közül hármat üzemeltet a Malév –, a tervek szerint márciustól ennél többet indítanak a két városból. Legutóbb a Malév Rt. Genfbe, Krakkóba és Splitbe indított járatot.
***
Kisrészvényesek kártalanítása. Egyelőre nem döntött arról a főtulajdonos ÁPV Rt., hogy a kisrészvényeseket milyen módon kártalanítják a nagyarányú tőkeveszteség miatt. A tegnapi közgyűlésen ugyanis első menetben az ezer forint névértékű A sorozatú részvényeket tíz forintra csökkentették, és ugyanilyen áron bocsátották ki az új részvényeket. A kistulajdonosoknak a cég tőkehelyzetének rendezése jelentős anyagi kárt okozott. Sándor László szerint ebben a kérdésben a részvényeseknek maguk között kell megállapodniuk, ez nem tartozik a Malév Rt. igazgatóságára. Az ÁPV Rt. havonta jelentést és beszámolót kér a Malév Rt.-nek biztosított források felhasználásáról és a légitársaság aktuális pénzügyi helyzetéről. Mint közölték, a privatizációs szervezet átvizsgálta a közép- és hosszú távú stratégiai javaslatokat, illetve a rövid távú intézkedési terveket, amelyeket az igazgatóság elfogadott. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.