Több száz alkalommal riasztja naponta a Ferihegyi repülőtér biztonsági szolgálatát a kerítés mellé telepített elektronikus rendszer, ám az őrök hiába mennek a helyszínre, behatolást nem tapasztalnak. Mindez jelentős többletmunkát és nem utolsósorban többletköltséget okoz az üzemeltető BA Rt.-nek. Pácsonyi Zoltán, a BA Rt. biztonsági főosztályának vezetője lapunknak úgy nyilatkozott: a kerítésvédelmi rendszer nem szolgálja teljes mértékben az őrség munkáját, ám a hálózat továbbfejlesztése 180-200 millió forintjába kerülne az üzemeltetőnek. A védelmi infrastruktúra kiépítését – a belfasti repülőtér mintájára – az északír Rádiocontact cég kezdte még 1998 elején, és 1999 végén a Ferihegy 2B utasterminál átadásával egyidejűleg helyezték üzembe. A szigorított nemzetközi légügyi szabályoknak megfelelően a BA Rt. pályázatot írt ki a nemzetközi repülőtér védelmi rendszerének felülvizsgálatára, ám nincs olyan magyar cég, amelyik az üzemeltető által elvárt nemzetközi normáknak megfelelne. Annak ellenére, hogy a pályázati kiírás szerint a BA Rt. azok ajánlatait fogadja el, ahol a magyar tulajdonosi részesedés legalább ötvenegy százalék.
*
Mint arról Pácsonyi Zoltán beszámolt, a huszonegy kilométer hosszú kerítés mellett elhelyezett védelmi rendszer csak az esetleges átlépést rögzíti, az őrök azonban a riasztást követően nem tudják eldönteni, hogy behatolás történt-e, vagy az elkövető a repülőtér területéről akar kijutni. Ugyancsak a helyszínen lehet arról meggyőződni, hogy a riasztás téves. A biztonsági igazgató szerint a rendszer továbbfejlesztésével, vagyis a kamerákkal ellátott hálózat kiépítésével jelentős javulást lehetne elérni, ez a beruházás azonban 180–200 millió forintba kerülne. Az egyelőre fel sem merült, hogy az északír cég által korábban kiépített infrastruktúrát – amit nem a hazai viszonyoknak megfelelően fejlesztettek ki – kellene lecserélni. Információink szerint a repülőtér területét védelmező hálózat műszaki szempontból sem a legelőnyösebb, a hibák szinte mindennaposak.
A BA Rt. pályázatot hirdetett a repülőtér védelmi rendszerének teljes felülvizsgálatára, igaz ez az eljárás független a gyakori téves riasztásoktól. Az European Civil Aviation Comity (ECAC) nevű szervezet ugyanis egységesítette a légi közlekedés védelmi előírásait, a szigorúbb normáknak a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér üzemeltetőjének is eleget kell tennie. Az ECAC ugyanis bármikor számon kérheti az üzemeltetőtől, hogy teljesülnek-e előírásai az utas- és árubiztonság, a postaforgalom, a beléptetés területén, arányban állnak-e a kiadások a védelmi rendszerek hatékonyságával, ezenkívül előírják egy átfogó terv elkészítését a jövőbeni fejlesztésekről. A BA Rt. által meghirdetett pályázat információink szerint 25–40 millió forintjába kerül majd a repülőtér üzemeltetőjének. A kiírás szerint csak azok a cégek adhatnak be ajánlatot, amelyekben a magyar tulajdonosi részesedés aránya legalább ötvenegy százalékos. Egy másik kitétel szerint viszont a jelentkezőknek legalább két, a Ferihegyi repülőtérhez hasonló méretű és üzemű repülőtér biztonsági auditját kellett végrehajtaniuk, illetve a megbízások teljesítésében részt kellett venniük. Ezek a feltételek viszont kizárják egymást, ugyanis nincs olyan magyar tulajdonú cég, amelyik műszaki területen ilyen nemzetközi referenciákkal rendelkezne. Bonyolítja a helyzetet, hogy az átvilágítás során az adatvédelmi feltételek elsődlegesek, így a BA Rt. csak a magyar cégeknek adhatna megbízást. Kérdésünkre a repülőtér illetékesétől azt a választ kaptuk, hogy a pályázat során különválasztják a jogi és műszaki területeket, várhatóan konzorciumok ajánlatait fogadják el, ahol biztosítva lesz a magyar tulajdon.
Az „intifáda” globalizálása egyet jelent a terrorcselekményekre való felszólítással















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!