Biztonsági problémák vannak Ferihegyen

Jelentős többletmunkát okoz a Ferihegyi repülőteret őrző biztonsági szolgálatnak, hogy a kerítés mellé telepített elektronikus rendszer szinte minden alkalommal tévesen riaszt. A Budapest Airport (BA) Rt. pályázatot írt ki a repülőtér védelmi rendszerének felülvizsgálatára, ám nincs olyan magyar cég a piacon, amelyik az elvárt nemzetközi referenciákkal rendelkezne.

Putsay Gábor
2003. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több száz alkalommal riasztja naponta a Ferihegyi repülőtér biztonsági szolgálatát a kerítés mellé telepített elektronikus rendszer, ám az őrök hiába mennek a helyszínre, behatolást nem tapasztalnak. Mindez jelentős többletmunkát és nem utolsósorban többletköltséget okoz az üzemeltető BA Rt.-nek. Pácsonyi Zoltán, a BA Rt. biztonsági főosztályának vezetője lapunknak úgy nyilatkozott: a kerítésvédelmi rendszer nem szolgálja teljes mértékben az őrség munkáját, ám a hálózat továbbfejlesztése 180-200 millió forintjába kerülne az üzemeltetőnek. A védelmi infrastruktúra kiépítését – a belfasti repülőtér mintájára – az északír Rádiocontact cég kezdte még 1998 elején, és 1999 végén a Ferihegy 2B utasterminál átadásával egyidejűleg helyezték üzembe. A szigorított nemzetközi légügyi szabályoknak megfelelően a BA Rt. pályázatot írt ki a nemzetközi repülőtér védelmi rendszerének felülvizsgálatára, ám nincs olyan magyar cég, amelyik az üzemeltető által elvárt nemzetközi normáknak megfelelne. Annak ellenére, hogy a pályázati kiírás szerint a BA Rt. azok ajánlatait fogadja el, ahol a magyar tulajdonosi részesedés legalább ötvenegy százalék.
*
Mint arról Pácsonyi Zoltán beszámolt, a huszonegy kilométer hosszú kerítés mellett elhelyezett védelmi rendszer csak az esetleges átlépést rögzíti, az őrök azonban a riasztást követően nem tudják eldönteni, hogy behatolás történt-e, vagy az elkövető a repülőtér területéről akar kijutni. Ugyancsak a helyszínen lehet arról meggyőződni, hogy a riasztás téves. A biztonsági igazgató szerint a rendszer továbbfejlesztésével, vagyis a kamerákkal ellátott hálózat kiépítésével jelentős javulást lehetne elérni, ez a beruházás azonban 180–200 millió forintba kerülne. Az egyelőre fel sem merült, hogy az északír cég által korábban kiépített infrastruktúrát – amit nem a hazai viszonyoknak megfelelően fejlesztettek ki – kellene lecserélni. Információink szerint a repülőtér területét védelmező hálózat műszaki szempontból sem a legelőnyösebb, a hibák szinte mindennaposak.
A BA Rt. pályázatot hirdetett a repülőtér védelmi rendszerének teljes felülvizsgálatára, igaz ez az eljárás független a gyakori téves riasztásoktól. Az European Civil Aviation Comity (ECAC) nevű szervezet ugyanis egységesítette a légi közlekedés védelmi előírásait, a szigorúbb normáknak a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér üzemeltetőjének is eleget kell tennie. Az ECAC ugyanis bármikor számon kérheti az üzemeltetőtől, hogy teljesülnek-e előírásai az utas- és árubiztonság, a postaforgalom, a beléptetés területén, arányban állnak-e a kiadások a védelmi rendszerek hatékonyságával, ezenkívül előírják egy átfogó terv elkészítését a jövőbeni fejlesztésekről. A BA Rt. által meghirdetett pályázat információink szerint 25–40 millió forintjába kerül majd a repülőtér üzemeltetőjének. A kiírás szerint csak azok a cégek adhatnak be ajánlatot, amelyekben a magyar tulajdonosi részesedés aránya legalább ötvenegy százalékos. Egy másik kitétel szerint viszont a jelentkezőknek legalább két, a Ferihegyi repülőtérhez hasonló méretű és üzemű repülőtér biztonsági auditját kellett végrehajtaniuk, illetve a megbízások teljesítésében részt kellett venniük. Ezek a feltételek viszont kizárják egymást, ugyanis nincs olyan magyar tulajdonú cég, amelyik műszaki területen ilyen nemzetközi referenciákkal rendelkezne. Bonyolítja a helyzetet, hogy az átvilágítás során az adatvédelmi feltételek elsődlegesek, így a BA Rt. csak a magyar cégeknek adhatna megbízást. Kérdésünkre a repülőtér illetékesétől azt a választ kaptuk, hogy a pályázat során különválasztják a jogi és műszaki területeket, várhatóan konzorciumok ajánlatait fogadják el, ahol biztosítva lesz a magyar tulajdon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.