Drágulnak jövőre az autópályadíjak

A személygépkocsikra érvényes D1-es matricák átlagosan 5,5, míg a közepes járművekre és a kamionokra váltható D2-es és D3-as matricák 18-20 százalékkal emelkednek 2004. január 1-jétől. A kormány rendelete szerint nem lehet majd visszaigényelni a matrica áfáját, ami a díjnövekedéssel együtt elsősorban a fuvarozókat terheli, így a nehézgépjármű-forgalom várhatóan kisebb lesz az állami kezelésű autópályákon.

Putsay Gábor
2003. 12. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre ismét drágulnak az útdíjak az M1-es, M3-as és M7-es autópályákon, egész évben használható lesz a négynapos matrica, ám egy korábbi kormányhatározat szerint a matricák áfatartalmát az eddigiekkel ellentétben nem lehet visszaigényelni. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által elfogadott díjrendelet szerint a D1-es matricával közlekedők – 3,5 tonnánál könnyebb gépjárművek esetén – a négynapos úthasználatért idén december 1-jétől 2004. április 30-ig, illetve november 1-jétől december 31-ig 970 forintot, május 1-jétől szeptember 30-ig pedig 1270 forintot fizetnek. A D1-es tíznapos matrica kétezer, a harmincegy napig érvényes – azaz havi – 3400, az éves pedig 30 500 forintra emelkedik. A három és fél, valamint a hét és fél tonna közötti gépjárművek után megváltható tíznapos D2-es matrica 5500 forint, a havi tízezer, míg az éves 88 ezer forintba kerül. A legmagasabb útdíjat, 8500,
14 500 és 130 000 forintot a hét és fél tonnánál nehezebb gépjárművel közlekedők fizetik. A tíznapos és havi matrica 2004. január 1-jétől december 31-ig, az éves 2004. január 1-jétől 2005. január 31-ig, tizenhárom hónapig lesz érvényes. A tíznapos és a havi matricákat e hónap közepétől lehet megvásárolni az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. értékesítési pontjain.
A D1-es matricákat használók útdíját átlagosan 5,5, míg az ennél nagyobb kategóriába tartozó gépjárművel közlekedők díját 18-20 százalékos mértékben emelik. A kormány korábbi határozata, amely szerint jövőre nem igényelhető vissza az autópálya-matrica áfája, illetve a GKM díjrendelete együttesen főleg a D2-es és a D3-as matricával közlekedőket hozza nehezebb helyzetbe. E két matricát leginkább a vállalkozók és a fuvarozók vásárolják, a drasztikus díjemelés miatt várható, hogy e réteg nem az autópályákat, hanem az alsóbbrendű főútvonalakat használja jövőre. Lapunk érdeklődésére Tímár József, az ÁAK Rt. vezérigazgatója elmondta: a társaság előzetes számításai alapján öt százalékkal csökkenhet bevételük 2004-ben, mivel a nehézgépjárművel közlekedők egy része nem használja az autópályát, és véleményük szerint a forgalomnak csak egy-két százaléka választja majd az alsóbbrendű főutakat.
Szakemberek ugyanakkor ennél nagyobb forgalomcsökkenéssel számolnak a kamionosok esetében, az autópályákról letérő kamionok pedig elsősorban a falvakat terhelik. Az ÁAK Rt. illetékesei a jelentős díjemelkedést többek között azzal indokolták, hogy a szomszédos országokban – Ausztria, Csehország, Szlovákia – a személyautók autópályadíjaihoz képest jóval nagyobb összegeket fizetnek a nehézgépjárművekkel közlekedők, mint hazánkban. Tímár József közölte: idén várhatóan nettó 15 milliárd forint lesz az ÁAK Rt. bevétele a matricák értékesítéséből, jövőre pedig 16 milliárd forintos eredményt várnak.
Európa legdrágább autópályáján – egyetlen út személygépkocsival 3250, kamionnal 10 070 forint –, az M5-ösön jövő év elejétől az inflációt követő díjemelésre lehet számítani. Garai Valéria, az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. szóvivője lapunkkal közölte: a jövő évi díjak attól is függnek, hogy sikerül- e bevezetni a matricát 2004-ben az autópályán. Ebben az ügyben jelenleg is tárgyalásokat folytatnak a kormány képviselőivel. Információink szerint ugyanakkor az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. érdekelt a további üzemeltetésben, illetve a sztráda továbbépítésében.
A közúti közlekedési szolgáltatói érdekképviseletek arra kérik a kormányt, hogy az európai uniós (EU) gyakorlatnak megfelelően tartsa fenn a díjak áfatartalmának levonhatóságát továbbra is.
Szakmailag és gazdaságilag teljesen elfogadhatatlannak tartják a kormány döntését. Ez mind az áfarendszer logikájával, mind az EU-gyakorlattal ellentétes – közölték. Ugyanakkor az így megvalósuló díjemelés a közúti közlekedési szolgáltatók esetében a költségek növekedését, jelentős versenyhátrányt okoz számukra.
***
A matricák árai az állami kezelésű autópályákon 2004. január 1-jétől


Kategória 4 napos 10 napos Havi Éves
2003. D1-es 1000 1900 3200 29 000
2004. D1-es 970*/1270 2000 3400 30 500
2003. D2-es – 4600 8300 73 000
2004. D2-es – 5500 10 000 88 000
2003. D3-as – 6700 12 300 110 000
2004. D3-as – 8500 14 500 130 000

* A négynapos matricák 2003. december 1-jétől érvényesek.
***
Autópályadíjak az M5-ösön (Budapest–Kiskunfélegyháza, egy út)

2003 2004*
I. kategória (személygépkocsik) 3250 3445
II. kategória (könnyű gépkocsik,
3,1 méternél nagyobb tengelytáv) 4470 4740
III. kategória
(közepes gépjárművek, 3 tengely) 6450 6840
IV. kategória (nehézgépjárművek) 10 070 10 675

* A várható infláció mértékével növelt, amennyiben nem lesz matrica.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.