Jövőre ismét drágulnak az útdíjak az M1-es, M3-as és M7-es autópályákon, egész évben használható lesz a négynapos matrica, ám egy korábbi kormányhatározat szerint a matricák áfatartalmát az eddigiekkel ellentétben nem lehet visszaigényelni. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által elfogadott díjrendelet szerint a D1-es matricával közlekedők – 3,5 tonnánál könnyebb gépjárművek esetén – a négynapos úthasználatért idén december 1-jétől 2004. április 30-ig, illetve november 1-jétől december 31-ig 970 forintot, május 1-jétől szeptember 30-ig pedig 1270 forintot fizetnek. A D1-es tíznapos matrica kétezer, a harmincegy napig érvényes – azaz havi – 3400, az éves pedig 30 500 forintra emelkedik. A három és fél, valamint a hét és fél tonna közötti gépjárművek után megváltható tíznapos D2-es matrica 5500 forint, a havi tízezer, míg az éves 88 ezer forintba kerül. A legmagasabb útdíjat, 8500,
14 500 és 130 000 forintot a hét és fél tonnánál nehezebb gépjárművel közlekedők fizetik. A tíznapos és havi matrica 2004. január 1-jétől december 31-ig, az éves 2004. január 1-jétől 2005. január 31-ig, tizenhárom hónapig lesz érvényes. A tíznapos és a havi matricákat e hónap közepétől lehet megvásárolni az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. értékesítési pontjain.
A D1-es matricákat használók útdíját átlagosan 5,5, míg az ennél nagyobb kategóriába tartozó gépjárművel közlekedők díját 18-20 százalékos mértékben emelik. A kormány korábbi határozata, amely szerint jövőre nem igényelhető vissza az autópálya-matrica áfája, illetve a GKM díjrendelete együttesen főleg a D2-es és a D3-as matricával közlekedőket hozza nehezebb helyzetbe. E két matricát leginkább a vállalkozók és a fuvarozók vásárolják, a drasztikus díjemelés miatt várható, hogy e réteg nem az autópályákat, hanem az alsóbbrendű főútvonalakat használja jövőre. Lapunk érdeklődésére Tímár József, az ÁAK Rt. vezérigazgatója elmondta: a társaság előzetes számításai alapján öt százalékkal csökkenhet bevételük 2004-ben, mivel a nehézgépjárművel közlekedők egy része nem használja az autópályát, és véleményük szerint a forgalomnak csak egy-két százaléka választja majd az alsóbbrendű főutakat.
Szakemberek ugyanakkor ennél nagyobb forgalomcsökkenéssel számolnak a kamionosok esetében, az autópályákról letérő kamionok pedig elsősorban a falvakat terhelik. Az ÁAK Rt. illetékesei a jelentős díjemelkedést többek között azzal indokolták, hogy a szomszédos országokban – Ausztria, Csehország, Szlovákia – a személyautók autópályadíjaihoz képest jóval nagyobb összegeket fizetnek a nehézgépjárművekkel közlekedők, mint hazánkban. Tímár József közölte: idén várhatóan nettó 15 milliárd forint lesz az ÁAK Rt. bevétele a matricák értékesítéséből, jövőre pedig 16 milliárd forintos eredményt várnak.
Európa legdrágább autópályáján – egyetlen út személygépkocsival 3250, kamionnal 10 070 forint –, az M5-ösön jövő év elejétől az inflációt követő díjemelésre lehet számítani. Garai Valéria, az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. szóvivője lapunkkal közölte: a jövő évi díjak attól is függnek, hogy sikerül- e bevezetni a matricát 2004-ben az autópályán. Ebben az ügyben jelenleg is tárgyalásokat folytatnak a kormány képviselőivel. Információink szerint ugyanakkor az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. érdekelt a további üzemeltetésben, illetve a sztráda továbbépítésében.
A közúti közlekedési szolgáltatói érdekképviseletek arra kérik a kormányt, hogy az európai uniós (EU) gyakorlatnak megfelelően tartsa fenn a díjak áfatartalmának levonhatóságát továbbra is.
Szakmailag és gazdaságilag teljesen elfogadhatatlannak tartják a kormány döntését. Ez mind az áfarendszer logikájával, mind az EU-gyakorlattal ellentétes – közölték. Ugyanakkor az így megvalósuló díjemelés a közúti közlekedési szolgáltatók esetében a költségek növekedését, jelentős versenyhátrányt okoz számukra.
***
A matricák árai az állami kezelésű autópályákon 2004. január 1-jétől
Kategória 4 napos 10 napos Havi Éves
2003. D1-es 1000 1900 3200 29 000
2004. D1-es 970*/1270 2000 3400 30 500
2003. D2-es – 4600 8300 73 000
2004. D2-es – 5500 10 000 88 000
2003. D3-as – 6700 12 300 110 000
2004. D3-as – 8500 14 500 130 000
* A négynapos matricák 2003. december 1-jétől érvényesek.
***
Autópályadíjak az M5-ösön (Budapest–Kiskunfélegyháza, egy út)
2003 2004*
I. kategória (személygépkocsik) 3250 3445
II. kategória (könnyű gépkocsik,
3,1 méternél nagyobb tengelytáv) 4470 4740
III. kategória
(közepes gépjárművek, 3 tengely) 6450 6840
IV. kategória (nehézgépjárművek) 10 070 10 675
* A várható infláció mértékével növelt, amennyiben nem lesz matrica.

Záporokkal és erős széllel érkezik a hidegfront