A Honvédelmi Minisztérium (HM) közbeszerzés nélkül kívánja legyártatni a Mi–24-es harci helikopterek prototípusát. Ennek alapján 15 járművet újítanának fel, az elképzelések szerint szintén pályáztatás nélkül. Felújítják a Mi–8-as és Mi–17-es szállítóhelikoptereket is, de egyelőre még kérdéses, hogy erre a munkára kiírnak-e pályázatot. A visegrádi országok védelmi miniszterei abban állapodtak meg, hogy mindegyik fél külön-külön tárgyal Oroszországgal, és önálló prototípust állít elő. Nemzetközi szakértői adatok szerint egy hetvenes években gyártott szovjet helikopter modernizációja 2–5 millió dollárba kerülhet, így nagy lehetőséghez juthat az a cég, amely megbízást kap a fejlesztésre. A prototípus elkészítése ennél több pénzt is felemészthet, attól függően, hogy a munkálatokat végző cég milyen tapasztalatokkal rendelkezik. Lapunk úgy tudja, a megbízást a Dunai Repülőgépgyár Rt. kaphatja meg, ahol sokáig felügyelőbizottsági tag volt Hollósi Nándor, a honvédelmi miniszter főtanácsadója.
*
A szocialisták gazdasági holdudvarához közel álló cég ugyan nagy rutinnal rendelkezik a helikopterek eredeti szovjet technológia szerinti ipari nagyjavításában, de szakértők szerint a nyugati berendezéseket integráló, átfogó modernizációs programra nem képes. Az ehhez szükséges szakemberek ugyanis a cég folyamatos csődközeli helyzete miatt jelentős részben elszivárogtak a rendszerváltozás óta. Értesüléseink szerint ráadásul a társaság köztartozásai miatt nem is indulhatna eséllyel közbeszerzési pályázaton. Az ügy érdekessége, hogy a magyar modernizációra pályázott volna a British Aerospace is, amely ősszel előadásokat is tartott erről Budapesten, a HM azonban udvariasan elutasította a céget.
Ahhoz, hogy a honvédség meglévő orosz helikopterei hasznosak lehessenek a NATO számára, öszszetett modernizáción kellene átesniük. Nélkülözhetetlen az éjjeli repüléshez szükséges éjjellátó szemüvegek beszerzése, szükség van integrált navigációs rendszerre, a kommunikációhoz titkosított, frekvenciaugratásos rádiók, a biztonságos működéshez pedig a háborús kóddal is ellátható ellenség-barát válaszjeladók kellenek. Szükség lehet beépített radar-, illetve infravörös zavarókra, valamint kidobható infracsapdákra és hamis célokat képző fémszecskákra. Az említett rendszereknek együtt kell működniük, és megbízhatóságukat hosszú repülési tesztek alapján kell igazolni. Jelenleg azonban nincs olyan kvalifikált intézmény Magyarországon, amely ilyen berepülési programot biztonsággal lefolytathatna. A költségeket megsokszorozhatja az is, ha a harci helikopterek fegyverzetét modernizálni akarják.
Juhász Ferenc honvédelmi miniszter korábban lapunknak elmondta, hogy a prototípus, illetve az alkatrészek legyártására pályázik a Dunai Repülőgépgyár Rt. is, ugyanakkor kijelentette: egyelőre még nem döntöttek a helikopterek felújításáról, több pályázó közül a legjobb ajánlatot fogadják majd el. Matyuc Péter, a HM kommunikációs főigazgatója megkeresésünkre elismerte, hogy a készülő prototípus nem rendelkezik majd minden NATO-együttműködéshez szükséges felszereléssel. Mint elmondta, a helikopter csak béketeremtésre és kommunikációra alkalmas gép lesz, de nem tud majd folyamatos együttműködéssel harci cselekményekben részt venni. A szóvivő cáfolta, hogy döntöttek volna a közbeszerzés alóli felmentésről. Közlése szerint a prototípus elkészülte után határoznak arról, hogy a programra kiírnak-e pályázatot, vagy ismét felmentést kérnek a pályáztatás alól.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó