Egyetlen olyan cég működik jelenleg Magyarországon, amelyik a Ferihegyi repülőteret üzemeltető BA Rt. elvárásai szerint el tudná végezni a nemzetközi légikikötő védelmi rendszerének felülvizsgálatát, a többi vállalkozás önálló részvétele eleve kizárt – értesült a Magyar Nemzet. Mint arról korábban beszámoltunk, a BA Rt. nyilvános közbeszerzési pályázatot hirdetett a repülőtér biztonsági auditjára, meghatározta, hogy a jelentkező cégnél kötelező az 51 százalékos magyar tulajdonosi részesedés, s csak az a vállalat nyújthat be pályázatot, amelyik legalább kettő – Budapest Ferihegy-szintű – nemzetközi repülőtéren hasonló megbízatást már elvégzett. A pályázatból eleve kizárták azokat a jelentkezőket, akik Ferihegyen látnak el repülésvédelmi, illetve biztonsági feladatokat, vagy ezekkel közvetlenül összefüggő tevékenységet folytatnak. Lapunk cikke nyomán szakemberek úgy nyilatkoztak: bizonyos tekintetben elfogadható a BA Rt. vezetésétől, hogy a nemzetközi elvárások szerinti auditálást külső céggel kívánja elvégeztetni. A polgári légi közlekedés sajátos működését tekintve tudomásul kellene ugyanakkor venni, hogy egyetlen, menetrend szerinti járatokat fogadó, illetve indító nemzetközi repülőtérrel rendelkezik az ország, így azok a cégek, amelyek ebben a szakmában tevékenykednek, nem tudnak máshol biztonságtechnikai, akár auditálással kapcsolatos feladatokat elvégezni. Nemzetközi megmérettetésre kicsi az esély, másrészt egy repülőtér auditja nem jogi, hanem elsősorban szakmai tevékenység. Ebben rendkívül fontos szerepet vállalhatna az a szervezet, amelyik a repülőtér működését teljes körűen ismeri, ennek ellenére – vélik szakemberek – a BA Rt. egyetlen ajánlatkérőre szabta a pályázati feltételeket. A felhívás szerint csak annak a cégnek a pályázatát fogadhatják el, amelyik NATO-minősítéssel rendelkezik, holott a Ferihegyi repülőtérnek sincs NATO-minősítése. A BA Rt. által meghirdetett pályázat információink szerint 25–40 millió forintjába kerül a repülőtér üzemeltetőjének. Az átfogó audittal a BA Rt. nemzetközi előírásoknak tesz eleget. Az European Civil Aviation Comity (ECAC) nevű szervezet ugyanis egységesítette, és az eddigieknél szigorúbbá tette a légi közlekedés védelmi előírásait, e normákkal pedig a Ferihegy Nemzetközi Repülőtér üzemeltetőjének eleget kell tennie. Az ECAC ugyanis bármikor számon kérheti az üzemeltetőtől, hogy teljesültek ezen előírásai az utas- és árubiztonság, a postaforgalom vagy a beléptetés területén, arányban állnak e kiadások a védelmi rendszerek hatékonyságával, ezenkívül előírják egy átfogó terv elkészítését a jövőbeli fejlesztésekről. A pályázattal kapcsolatban a repülőtér illetékesétől azt a választ kaptuk, hogy a tender során különválasztják a jogi és műszaki területeket, várhatóan konzorciumok ajánlatait fogadják el.
Az egységes védelmi szabályok 2002 decembere óta, azaz egy éve érvényesek a nemzetközi repülőtereken, így a BA Rt. némi késedelemmel indítja el átfogó auditját, ennek során csak az esetleges hiányosságok tárhatók fel, a fejlesztéseket pedig csak azt követően lehet elkezdeni.

Tényleg 50 fokos hőségre számíthatunk? – a szakértő válaszolt