Könnyű óriásgépek a láthatáron

A repülés történetét sokszor tarkították látványos események, óriási, gyors vagy magasan szálló repülőgépek. A teljesítmények fejlődése mostanra egyfajta fennsíkhoz ért, s noha közeledik a világ legnagyobb utasszállítójának indulása, az iparág jövője elsősorban a „fekete dobozokban” rejlik.

2003. 12. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lejárt a repülő hősök kora – jegyezték meg a második világháború generációjának tagjai, amikor egyre nagyobb fokon automatizált gépekbe ültek. Az utolsó légi lovagoknak hívták magukat a koreai háború pilótái is, akik először néztek egymással farkasszemet sugárhajtású repülőgépekben ülve. Nem kerülheti el azonban senki figyelmét, hogy az a majdnem mérnöki, de legalábbis ezermesteri tudás, amit a negyvenes évek repülőgépei igényeltek, mára átalakult. Akkoriban a gépek legérzékenyebb műszere a pilóták feneke volt (máig esküsznek rá, hogy így érezni a legjobban a gép mozgását), mára már ahhoz is komputerek kellenek, hogy a nagyobb teljesítmény érdekében instabillá tett repülőszerkezeteket egyensúlyban tartsák.
A magas fokú automatizáció valójában biztonsági kérdés. Egy megbízhatóan működő gép ugyanis a repülőszemélyzettel szemben nem felejt, minden helyzetben azt tudja, amire kezdetben betanították, és nem fegyelmezetlenkedik. A repülés biztonságát a statisztikák szerint mindig a repülő ember veszélyeztette leginkább – a gépek nem hibáznak, ha megfelelően működnek. A mai modern utasszállítók – legyenek azok a versenyben maradt két gyártó, az európai Airbus vagy az amerikai Boeing termékei – lényegében anélkül képesek lerepülni egy interkontinentális útvonalat, hogy a pilótáknak közbe kellene avatkozniuk. A fejlesztőmérnökök – a pilóta-szakszervezetek legnagyobb rémületére – sokszor azzal viccelnek, hogy mára az utasszállító pilóták többsége mindössze ellenőrző vagy vészhelyzeti tartalék funkciót lát el.
A közeljövő nagy eseményei közé tartozik majd az Airbus 380-as, kétemeletes gépének első repülése, amellyel egyelőre alighanem véget ér a méretek növekedése. A gép maximális felszállótömege változattól függően 560 és 590 tonna között lesz majd. Elsősorban a számítógépes tervezésnek és vezérlésnek köszönhető, hogy ennek nagy hányada hasznos terhelés és üzemanyag lesz, míg kisebb része (270 tonna) a gép szerkezeti tömege. Nem véletlen, hogy az európai mérnökök „könnyű óriásgépnek” becézik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.