Pezsgőfogyasztásban a világranglista élén állunk

P E Z S G Ő P I A C Bár a saját márkás pezsgők is megjelentek az áruházláncok polcain – rontva a márkatermékek pozícióit –, itthon szinte semmi nem változott a pezsgőfronton. Hagyományainknak és édes szánknak köszönhetően továbbra is az édes pezsgő a legkedveltebb itthon. Még azok is ezt választják, akik csak évente egyszer, szilveszterkor fogyasztják a habzó italt. Tartjuk előkelő helyünket a világranglistán is, pezsgőfogyasztásban a hatodik helyezettek vagyunk, éves szinten – átlagosan – három palack pezsgőt fogyasztunk.

Nagy Ottó
2003. 12. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem igazán kedveztek a pezsgőpiacon az elmúlt évek tendenciái a márkatermékgyártóknak, hiszen a nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan – főként a nagyobb áruházláncokban – megjelentek a kereskedelmi, illetve olcsó áras termékek azzal az elsődleges céllal, hogy kedvező árfekvésükkel a kereskedelmi egységbe csábítsák a vásárlókat. Ez a törekvés a pezsgőkategória esetében sikerült a hipermarketeknek, mert amíg az összes fogyasztási cikk forgalmának húsz százaléka jut ezen egységekre, addig az összes pezsgőforgalom 34 százaléka bonyolódik itt – nyilatkozta Vass Gábor, a Törley és BB márkákat gyártó és forgalmazó Henkell & Söhnlein (HSH) marketingvezetője.
A kereskedelmi és olcsó márkákat megvizsgálva megállapítható, hogy részesedésük a pezsgő kategóriában idén elérte a 23 százalékot, tehát a vásárlók mintegy negyede az árat részesíti előnyben a márkával szemben. A kategória növekedése magával vonzza az átlagos árszínvonal csökkenését, illetve piaci részesedést von el a márkagyártóktól. Ennek köszönhetően a hazai pezsgőpiacon érdemi fejlődést az elmúlt időszakban csak ez a kategória tudott elérni – tette hozzá Vass Gábor. A pezsgőpiac további tendenciája, hogy az értékesítés az év végi szezon felé koncentrálódik. Ennek jele idén is, hogy a szeptemberig a kereskedelembe kiszállított hazai pezsgők mennyisége tizenöt százalékos, az import kategória pedig hétszázalékos visszaesést mutat.
Az idei év eddigi tendenciáit megvizsgálva a HSH csoport piaci helyzete fokozatosan erősödött – mintegy hat százalékot javult –, és részesedése hatvan százalék fölé emelkedett. A márkák helyzetét vizsgálva a Törley – amely három százalékpontot erősödött február óta – termékekből kerül eladásra minden harmadik palack az országban, ezzel a márka részesedése meghaladja a 34 százalékot. Ez a változás folyamatosan tükrözi az aktuális marketingaktivitásokat is, így a tavaszi és év végi promóciók alatt mutat emelkedést. A BB a piac több mint negyedét, 26 százalékát birtokolja, de ebben a pozícióban már szerepet játszanak az idei újdonságok, így a BB Frizzante és a BB Beach megjelenése is – ismertette Vass Gábor.
A szezon szerepe kiemelkedő jelentőséggel bír, hiszen az éves értékesítés mintegy fele esik az utolsó két hónapra, az utolsó hétre pedig az egész éves értékesítés tíz százaléka jut, így gyakorlatilag ebben az időszakban dől el a verseny – mondta a marketingvezető. A HSH cégcsoport az idei szezonban az offenzív piacra lépés eszközét alkalmazta. A piac befolyásolása a két legfontosabb márkánknál más-más stratégiával jelent meg. A BB esetében a pezsgő tudatosan pozicionált és szinten tartott ár-érték aránnyal, valamint az olcsó árszegmensben elindított BB Frizzante termékkel száll versenybe. A legnagyobb márkánk, a Törley az aktív márkamegjelenítéssel eddigi legnagyobb szabású nyereményjátékát bonyolítja. A márkáink így mind az olcsóbb kategóriás termékek, mind a márkatermékek között aktív piacbefolyásoló eszközökkel indultak a szezonban – tette hozzá.
Magyarország pezsgőfogyasztó nemzetnek számít, hiszen ebben a tekintetben a hatodik helyen áll az egy főre eső fogyasztásban. Magyarországon a pezsgőfogyasztás éves szinten jelenleg három palack fejenként, míg az éllovas Németországban 5-5,5 palack. A hazai piacon évente 28-30 millió palack pezsgő fogy el, ez a szám tendenciáját tekintve stabil. Kivételt képeznek az olyan évek, mint legutóbb az 1999-es szezon, amikor a millenniumnak köszönhetően mintegy 15 százalékos növekedés volt tapasztalható.
A hazai fogyasztáson belül 93 százalékkal a fehér pezsgők vezetnek, a vörös változatok 4-4,5 százalékot képviselnek, míg a rosé három százalékot. Az utóbbi időben enyhe eltolódás volt megfigyelhető a rosé termékek irányába, mivel a két legnagyobb gyártó az elmúlt két évben a rosé szegmensben is megjelent egy-egy termékkel.
A fogyasztási szokásokat feltérképező felmérések szerint a magyarok édesszájúak, ugyanis az eladott pezsgők 65 százaléka édes, 9 százaléka száraz, 18-19 százaléka félszáraz, s a maradék extra száraz, illetve brut. Az év végéhez közeledve, november–decemberben ez a részarány tovább tolódik az édes pezsgők irányába, s eléri a 70-75 százalékot. Ez egyben azt is jelenti, hogy az évente csak egy alkalommal pezsgőt fogyasztók is az édes pezsgőt választják – mondta Vass Gábor.
A fogyasztási szokásokról a szakember elmondta, hogy akik egész évben fogyasztanak pezsgőt, azok az ünnepek alkalmával magasabb minőségi kategóriájú, klasszikus vagy tradicionális márkát vásárolnak karácsonyra és szilveszterre. Ugyanakkor egy másik rétegnél kimondottan a kedvezőbb ár számít a beszerzésnél. A magyar fogyasztót ebben a termékcsoportban a márkahűség mellett a hagyományos árérzékenység is jellemzi. Az árakat tekintve azonban kijelenthető, hogy mindenki talál az ízlésének és a pénztárcájának megfelelő italt. Az elmúlt évben megnövekedtek a nagykereskedelmi láncok által gyártatott olcsó, 230-350 forintért kínált, különböző fantázianéven forgalomba hozott saját márkás termékek.
A legnagyobb mennyiségben értékesített szegmensnek továbbra is a 400-600 forint közötti áron hozzáférhető tankpezsgő (tartályban erjesztett) számít – mondta Vass Gábor –, mely a teljes piac mintegy 96 százalékát uralja. A klasszikus (palackban érlelt), 1000–1400 forintos fogyasztói áron kínált termékek 3,5 százalékkal részesednek a piacból, míg a tradicionális, a legnemesebb eljárással készült hazai pezsgők 2000–2500 forintba kerülnek (illetve egy-egy igazán nemes itókát tartalmazó palackért akár 40 ezer forintot is elkérhetnek) és 0,5 százalékos piacrészt birtokolnak.
Az áremelések mértéke a pezsgőpiacon az utóbbi időszakban összességében az inflációt követte. Az értékesítési csatornák szerint vizsgálva a piacot, elmondható, hogy a kis és közepes nagyságú élelmiszerboltokban elsősorban az olcsó tankpezsgőket, illetve a részben hazai palackozású külföldi márkákat tartják. A 400 négyzetméter feletti kategóriában már jóval szélesebb a választék, ugyanis az olcsó és a minőségi tankpezsgők mellett prémium kategóriájú hagyományos és klaszszikus pezsgőket, illetve drága importtermékeket is forgalmaznak. A legszélesebb kínálattal rendelkező hipermarketekben általában az olcsóbb tankpezsgők fogynak jól. Az orosz pezsgő pedig visszaszorult a magyar piacon, de becslések szerint még mindig milliós palackszámot képvisel.
A pezsgőspalackok méretét tekintve a hazai vásárlók ragaszkodnak a hagyományoshoz. Nem igazán népszerűek a kisüveges kiszerelések, a forgalom túlnyomó része a normál 0,75 literes kiszerelésekből realizálódik. A 0,2 literes és az egyéb kiszerelésekre az ACNielsen adatai szerint mindössze az értékesítés 1-2 százaléka jut.
A hazai piacon vezető HSH csoport a Törley és a BB mellett a magas értékű gasztronómiai Hungaria és Francois pezsgőket is forgalmazza, illetve az importtermékek közül a Henkell Trocken, az Asti Ricadonna és a Laurent Perrier pezsgőket kínálja a fogyasztóknak.
A pezsgőpiac nagyjából stagnál, de az éven belüli forgalomban az év vége felé tolódik – ismertette Vass Gábor –, amit alátámaszt, hogy az idén szeptemberig mintegy nyolc százalékkal kevesebb pezsgő fogyott az előző év azonos időszakához képest, júliusig pedig mintegy hét százalékkal csökkent az import az egy évvel ezelőtti szinthez képest. Az export a tavalyelőtti 15 ezer hektoliterről (kétmillió dollár) 2002-re 18 ezer hektoliterre (2,8 millió dollár) nőtt.
Az EU-csatlakozás a pezsgő esetében a vámok szempontjából már nem hoz változásokat, hiszen 2001 óta a borokkal együtt vámmentesen exportálhatók, illetve importálhatók – mondta Vass Gábor, figyelmeztetve azért, hogy Európában a pezsgőpiacon is túltermelés van. Ezért az uniós tagság elnyerését követően várható az olasz, francia és spanyol pezsgők mennyiségének növekedése a magyar piacon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.