A Hungexpo Vásár és Reklám Rt. a pályázati felhívás szerint a Budapesti Vásárközpont fejlesztésére olyan szakmai befektetőt keres, aki megfelelő tőkét hozva megteremti a fejlesztés finanszírozásának feltételeit, aki nemzetközi kapcsolatai révén jelentősen bővíti a vállalat kiállításait, emeli az ingatlanvagyon kihasználtságát, és ellátja a vásárok üzemeltetési feladatait is. A pályázati felhívást ezúttal magyar nyelven tették közzé október 17-én a Népszabadságban, olyan apró betűkkel, hogy a HVG újságírója sem állta meg szó nélkül, hogy nagyítóval kellett kibetűznie a részvétel feltételeit, és így kellett rájönnie, hogy az lényegét tekintve privatizációs tenderre hív fel. (HVG, 2003. október 25.)
A Hungexpo Rt. a november 17-én lejárt jelentkezési határidőig olyan társaságok jelentkezését várta, amelyek legalább 2,5 milliárd forintos tőkeerővel rendelkeznek, és referenciákkal bírnak kiállítások és rendezvényszervezések terén szerzett tapasztalatokról.
*
Feltétel, hogy elfogadja a Hungexpo stratégiai céljait, és vállalja, hogy a cég kiállítás-, vásár- és rendezvényszervezési tevékenységet folytató rt.-jében tőkeemelés útján 51 százalékos részvénytulajdont szerez. A Hungexpo jegyzett tőkéje 3,1 milliárd forint, a cég 82 százaléka állami, 18 százaléka önkormányzati tulajdonban van. Az állami többségi tulajdonost az ÁPV Rt. képviseli a vásárcégben, amely az idei év első öt hónapja alatt 3,3 milliárd forintos árbevétel mellett 1,1 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el 226 fő alkalmazottal.
A Hungexpo Rt. vezetése nyáron fogadta el fejlesztési stratégiáját, s ez alapján írta ki októberben a pályázatot a tőkeemeléses privatizációra. A stratégia szerint a Hungexpo Rt.-ből egy 82 százalékban állami tulajdonban maradó ingatlanhasznosító és fejlesztő céget hoznak létre, valamint egy kiállításokat, rendezvényeket szervező és üzemeltető vállalatot, amelynek többségi tulajdonjogát privatizálják. Utóbbi cég a tervek szerint hosszú távra bérli a Hungexpo ingatlanjait. Tízmilliárd forintból nyolc év alatt valósulna meg az ingatlanfejlesztés. Ennek finanszírozását a vásárszervező cég új többségi tulajdonosától várják. „Az első feladat egy 10 ezer négyzetméteres többfunkciós rendezvénycsarnok felépítése lesz, amely elsősorban konferenciák, kongresszusok, kulturális rendezvények befogadására alkalmas” – áll a tervben. Cél, hogy nyolc év múlva a Hungexpo 30 ezer négyzetméter fedett kiállítási területtel rendelkezzen. Eközben a központ 38 hektáros ingatlanegyütteséből 8,5 hektárt „szabadítanak fel”, amit szállodai és kereskedelmi célra értékesítenek.
A pályázati csomagot összesen hatan vásárolták meg, köztük egy magyar cég. Úgy tudjuk: a pályázatok benyújtására megszabott november 17-i határidőt gyanús módon három nappal meghosszabbították, és az utolsó pillanatban „tenderbe lépett” a szocialista holdudvarhoz tartozó Wallis Rt. is. Információink szerint mégsem a Wallis kedvéért zsírozták le a tendert, csupán a verseny eljátszása érdekében osztottak rá epizódszerepet. Az „álverseny” nyertese információink szerint a londoni székhelyű Expocetres csoporthoz tartozó, elsősorban Kelet-Európában terjeszkedő Expomedia Group lesz. Honlapjuk szerint a társaság első magyarországi üzlete a Budapest Sportarénával (BS) kötött megállapodás, amely szerint a csoporthoz tartozó CEE Exhibition Ltd. jogosult a nem sportcélú rendezvények megszervezésére. A HVG szerint a BS sajtófőnöke cáfolta a cég rendezvényszervező jogának kizárólagosságát, ám Barabás János, a Hungexpo vezérigazgatója elmondta: ő úgy tudja, az Expomédia Groupnak 2003–2004-re mintegy 6-7 ezer négyzetméternyi kiállításra van szerződéses joga. A politikai kapcsolatait a KISZ KB-ban, majd MSZMP KB-ban szerző Barabás fontosnak tartotta leszögezni azt is, hogy „ez korántsem jelenti azt, hogy előnyt élveznének a HVR (Hungexpo Rt.) részleges vagy teljes privatizációjára kiírandó pályázaton” (HVG, 2003. március 22.).
Barabás Jánossal, úgy tűnik, kibabrált a tudatalatti énje. Információink szerint ugyanis az Expomedia Group testére szabták a „befektetőkereső” pályázatukat. Állítólag ez már köztudomású tény, és van olyan komoly külföldi vásárszervező cég, amelyik a lezsírozott privatizációról terjedő hírek miatt nem pályázott.
Roger Shashoua az Expocenters elnökeként már 2000 októberében kifejtette véleményét egy magyar lapnak a vásárvárossal kapcsolatos terveiről. Eszerint „a kőbányai vásárváros felépített állapotban a mainál sokkal jobb lehetőségeket ígér majd különböző rendezvények számára. Tízezer négyzetméter alapterületen 800 vendéget lesz képes fogadni, szükség esetén pedig kapacitása akár 6 ezer látogatóra is bővíthető” (Világgazdaság, 2000. október 17.). És mint azt korábban említettük, minő véletlen, a Hungexpo stratégiai tervei szerint is „első feladat egy 10 ezer négyzetméteres, többfunkciós rendezvénycsarnok felépítése”. Az Expocentres Eastern Europe Ltd.-nek egyébként a kelet-európai projektjei finanszírozása végett sem kellett messzire mennie. Az interneten kutakodva érdekes közleményt találtunk. Eszerint „az ABN AMRO Capital Hungary Kft. 10,8 millió euró (vagyis mai áron számolva körülbelül 3 milliárd forint) összeggel vett részt az Eurocentres Eastern Europe Ltd.-ben, az Expocentres csoport tagvállalataiban végrehajtott 18 millió euró összegű tőkeemelésben. A befektetés célja a társaság közép- és kelet-európai terjeszkedésének felgyorsítása”. A korszerű kiállítási csarnokok kivitelezésével és szakkiállítások szervezésével foglalkozó Expocentres csoportot Roger Shashoua, a londoni tőzsdén jegyzett, kiállítások szervezésével foglalkozó ITE csoport alapítója hozta létre. Az EEE projektjei közé tartozik az újonnan épült Varsói Nemzetközi Kiállítási Központ és a Katowicei Nemzetközi Vásár.
A legérdekesebb információ így hangzik: „Az Expocentres csoport hasonló beruházásokat készít elő Prágában és Budapesten. A budapesti kiállítási csarnok helyszínéül szolgáló terület megvásárlása és az építési engedély beszerzése folyamatban van.” Vagyis a Hungexpo pályázatát lebonyolítók csupán a tiszta tenderben naivan hívő pályázók idejét és pénzét fecsérlik a Wallis Rt. asszisztálásával és az ÁPV Rt. szemhunyásával egy „settenkedő privatizáció” keretében.

Életet menthet a dugóban ez a trükk