Csak a kizsákmányolás lehetőségét jelenti az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. tulajdonosainak Magyarország és a dél-alföldi országrész, és azt gátlástalanul gyakorolják – közölte tegnap a MAHÉSZ.
Az indokolatlanul magas és a folyamatosan emelkedő útdíjak miatt a közelmúltban alakuló civil szerveződés vezetői bejelentették: 2004 január végén összehangolt demonstrációt szerveznek az M5-ös autópályára és a környező utakra. A dél-alföldi régió polgárainak és vállalkozóinak ugyanis nem mindegy, hogy mennyi útdíjat fizetnek a francia–osztrák–német tulajdonban levő M5-ös autópályán. A vállalkozók útdíjai megjelennek a termékek árában, így a piacon versenyhátrányba kerülnek. A kormány a matrica bevezetését sürgeti, miközben folyamatosan engedményeket tesz az AKA Rt.-nek.
*
Békés megyében a munkavállalók csaknem fele a minimálbérért dolgozik, nekik – ha igénybe vennék a sztrádát – a Budapest–Kecskemét útszakasz használatáért húsz órát kellene dolgozniuk, ami példa nélküli Európában. Az érintettek értetlenül állnak a kormány és az AKA Rt. közötti „egész éves intenzív tárgyalások eredménytelensége előtt”, ami után a matrica bevezetése helyett ismét díjat emelhet a társaság.
Ismert az is, hogy a kormány hivatalba lépése óta a díjak radikális csökkentését ígéri, legutóbb novemberben bízták meg a gazdasági és közlekedési, valamint a pénzügyi tárcát, hogy tárgyaljanak az AKA Rt. tulajdonosaival a matrica bevezetéséről és az autópálya továbbépítéséről Szegedig. Eközben viszont szintén a kormány döntése hozta kedvező pozícióba az AKA Rt.-t idén tavasszal, hiszen a társaság állami garancia mellett vehetett fel akkor 205 millió euró kedvező kamatozású refinanszírozási hitelt.
A díjcsökkenéshez hasonlóan lényeges kérdés az M5-ös továbbépítése Szegedig, amire a konceszsziós társaság továbbra is igényt tart. Amennyiben az AKA Rt. építhet, a jelenlegi díjak alig változnának, hiszen ismét bankhitelt vennének igénybe a tulajdonosok, ami a kilométerenként kivitelezési költségekben is megjelenne.
Arra nem lehet számítani, hogy a kedvező tárgyalási pozícióban levő tulajdonosok egyszerre járulnak hozzá a koncessziós jogok eladásához, és lemondanak a sztráda továbbépítéséről, ami mind a megrendelőnek, mind pedig az általa kiválasztott kivitelezőknek tekintélyes nyereséget biztosít. Ami pedig a jelenlegi szakaszt illeti: az állam által fizetett árnyékdíjból kifizették az adósság nagy részét, a kedvező kamatozású refinanszírozási hitel pedig biztonságot jelent, így a társaságnak nem érdeke a forgalom növelése. A koncessziós jogok viszszavásárlásának az árát az AKA Rt. tulajdonosai határozzák meg, e célra pedig külön tétel nincs elkülönítve a jövő évi költségvetésben. Kivásárlás nélkül abban az esetben csökkennek a díjak az M5-ösön, ha az állam továbbra is hozzájárul az üzemeltetéshez: ami annyit jelentene, hogy az állami sztrádák díjbevételeinek a háromnegyedét kellene évente kifizetni, ami jelentősen megterhelné az adófizetőket, és nem jutna elég pénz az országos hálózat fenntartására. Egyelőre úgy tűnik – az anyagi lehetőségeket és a tárgyalási pozíciókat figyelembe véve –, hogy a társaság építheti tovább az autópályát, a kivásárlásra nem kerül sor, a lehetséges díjcsökkentés költségeit pedig ismételten az adófizetőkre hárítják.

Nehéz helyzetbe került az egyik legnépszerűbb TikTok-sztár