Újabb bojkott készül az M5-ösön

Számítani lehet arra, hogy a magas útdíjak emelése mellett a jelenlegi szakaszok üzemeltetője építi tovább az M5-ös autópályát Szegedig. Az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége (MAHÉSZ) a magánkézben lévő autópályán és a környező utakon demonstrációt szervez január végén.

Putsay Gábor
2003. 12. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak a kizsákmányolás lehetőségét jelenti az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. tulajdonosainak Magyarország és a dél-alföldi országrész, és azt gátlástalanul gyakorolják – közölte tegnap a MAHÉSZ.
Az indokolatlanul magas és a folyamatosan emelkedő útdíjak miatt a közelmúltban alakuló civil szerveződés vezetői bejelentették: 2004 január végén összehangolt demonstrációt szerveznek az M5-ös autópályára és a környező utakra. A dél-alföldi régió polgárainak és vállalkozóinak ugyanis nem mindegy, hogy mennyi útdíjat fizetnek a francia–osztrák–német tulajdonban levő M5-ös autópályán. A vállalkozók útdíjai megjelennek a termékek árában, így a piacon versenyhátrányba kerülnek. A kormány a matrica bevezetését sürgeti, miközben folyamatosan engedményeket tesz az AKA Rt.-nek.
*
Békés megyében a munkavállalók csaknem fele a minimálbérért dolgozik, nekik – ha igénybe vennék a sztrádát – a Budapest–Kecskemét útszakasz használatáért húsz órát kellene dolgozniuk, ami példa nélküli Európában. Az érintettek értetlenül állnak a kormány és az AKA Rt. közötti „egész éves intenzív tárgyalások eredménytelensége előtt”, ami után a matrica bevezetése helyett ismét díjat emelhet a társaság.
Ismert az is, hogy a kormány hivatalba lépése óta a díjak radikális csökkentését ígéri, legutóbb novemberben bízták meg a gazdasági és közlekedési, valamint a pénzügyi tárcát, hogy tárgyaljanak az AKA Rt. tulajdonosaival a matrica bevezetéséről és az autópálya továbbépítéséről Szegedig. Eközben viszont szintén a kormány döntése hozta kedvező pozícióba az AKA Rt.-t idén tavasszal, hiszen a társaság állami garancia mellett vehetett fel akkor 205 millió euró kedvező kamatozású refinanszírozási hitelt.
A díjcsökkenéshez hasonlóan lényeges kérdés az M5-ös továbbépítése Szegedig, amire a konceszsziós társaság továbbra is igényt tart. Amennyiben az AKA Rt. építhet, a jelenlegi díjak alig változnának, hiszen ismét bankhitelt vennének igénybe a tulajdonosok, ami a kilométerenként kivitelezési költségekben is megjelenne.
Arra nem lehet számítani, hogy a kedvező tárgyalási pozícióban levő tulajdonosok egyszerre járulnak hozzá a koncessziós jogok eladásához, és lemondanak a sztráda továbbépítéséről, ami mind a megrendelőnek, mind pedig az általa kiválasztott kivitelezőknek tekintélyes nyereséget biztosít. Ami pedig a jelenlegi szakaszt illeti: az állam által fizetett árnyékdíjból kifizették az adósság nagy részét, a kedvező kamatozású refinanszírozási hitel pedig biztonságot jelent, így a társaságnak nem érdeke a forgalom növelése. A koncessziós jogok viszszavásárlásának az árát az AKA Rt. tulajdonosai határozzák meg, e célra pedig külön tétel nincs elkülönítve a jövő évi költségvetésben. Kivásárlás nélkül abban az esetben csökkennek a díjak az M5-ösön, ha az állam továbbra is hozzájárul az üzemeltetéshez: ami annyit jelentene, hogy az állami sztrádák díjbevételeinek a háromnegyedét kellene évente kifizetni, ami jelentősen megterhelné az adófizetőket, és nem jutna elég pénz az országos hálózat fenntartására. Egyelőre úgy tűnik – az anyagi lehetőségeket és a tárgyalási pozíciókat figyelembe véve –, hogy a társaság építheti tovább az autópályát, a kivásárlásra nem kerül sor, a lehetséges díjcsökkentés költségeit pedig ismételten az adófizetőkre hárítják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.