Veszteglő kisvasutak

Több helyen is piros jelzést kapnak a Balatonfenyvesről induló liliputi vonatszerelvények: a kisvasút 35 kilométeres pályájából már csak 12 kilométernyi a biztonságos sín, s a MÁV Rt. döntése nyomán e szakasz egy részén is szünetel a forgalom. Pedig a helyi önkormányzatok nagyszabású tervet szőttek a lápvilág ökoturizmusának fellendítésére, amit az előző kormány is támogatott.

2003. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta akadoznak az utazások a nagybereki fehér láp világába, mert nincs, aki vállalná a kisvasút pályáinak megjavítását. A MÁV Rt. – amelynek előző vezetése még egy rövid szakasz felújítását is támogatta – most azzal érvel: turisztikai érdek a kisvasút üzemeltetése, így a több száz milliós pályafelújítást a gazdasági tárcának kellene vállalnia. A szakminisztérium viszont „lefelé mutogat”: fogjanak össze a Fenyves környéki önkormányzatok, és közösen fedezzék a felújítási költségeket – ismételgeti a főhatóság. Ez utóbbira egyébként már több kísérlet is történt, megyei önkormányzati részvétellel két éve egy kht. is alakult ötmilliós törzstőkével, ám ennél több nem történt.
Balatonfenyves polgármestere, Lombár Gábor lapunknak elmondta: Somogyszentpálig járható a pálya, de a táskai borpincékhez és a csisztapusztai gyógyfürdőhöz vezető szakasz felújításra vár. A kisvasút megmentésére alakult kht. most egy 700-800 ezer forintos pályázat sikeres elbírálásában reménykedik. Balogh Imre, a fegyvesi kisvasútállomás főnöke már régen nem csodaváró. Hovatovább belefáradt a felújításért vívott harcba. – Nagyon lassan mennek a dolgok – panaszolta reményvesztetten. A már évek óta tartó vágányzárnak talán csak a nagybereki fehér láp világának lakói örülnek. A fekete gólya, a nagy kócsag, a bölömbika, a cigányréce, a rétisas, a haris és a többi madárritkaság nyugalmát egyelőre nem zavarják meg a helyenként öt kilométeres sebességgel haladó zajos szerelvények. A somogyi zöldfolyosó-program kigondolóit és gondozóit viszont felettébb bántja, hogy a különös természeti értékeket rejtő nagyberegi lápot elzárja a látogatók elől a zsombékos talaj fogságában elhasználódott pálya.
Az előző ciklusban több tárca összefogásával indult meg a világritkaságnak számító, a kilencvenes évek elején leállított Nagybörzsönyi Erdei Vasút rehabilitációja is. A pálya egy szakaszának átadásánál Kóródi Mária volt környezetvédelmi miniszter még a rehabilitáció folytatását ígérte, ám Kempsz Gyulától, Nagybörzsöny polgármesterétől tegnap azt tudtuk meg: pénz hiányában nem folytatják a pálya újjáépítését Márianosztráig és Szobig, sőt a közlekedési felügyelet a már kiadott építési engedélyüket is viszszavonta, mert az új szakasz egy része a márianosztrai börtön lőterének közelében halad el. Ettől függetlenül a már felújított, hét kilométeres pályán tavasszal újra elindulnak a népszerű szerelvények.
***
Szóváltás a parlamentben
Pettkó András (MDF) parlamenti interpellációjában szólt a kisvasutak tarthatatlan helyzetéről. – Környezetvédelmi szempontból a kisvasutak igénybevételével mérsékelhető a védett területeket gépjárművel felkeresők száma, illetve segítségével várható a természetvédelmi területek megismerésére irányuló természetvédelmi turizmus fellendülése – mutatott rá, de sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy a keskeny nyomközű vasutaknak „igazából nincs gazdájuk, s helyzetük kilátástalan”. Gaál Gyula, a gazdasági minisztérium politikai államtitkára válaszában kifejtette: sajnos a kisvasutak kihasználtsága többnyire rendkívül alacsony, fenntartásuk és gazdaságtalan működési költségük jóval meghaladja az elérhető bevételek mértékét. – A helyzet megoldása érdekében az érintett kistérségek önkormányzatai, a vállalkozók, az erdőgazdaságok közreműködésével térségi fejlesztési programok valósulhatnak meg, ahogy azt néhány jó példa igazolja, például a balatonfenyves-csisztai vagy a nyírvidéki kisvasút felújítása – állította. Elmondta azt is, hogy a kormány nem támogatja egy tárcaközi bizottság létrehozását a kisvasutak problémájának megoldására. Pettkó András a választ nem fogadta el, kiemelve, hogy a korábban indult önkormányzati beruházások éppen a támogatások megvonása miatt álltak le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.