Évek óta akadoznak az utazások a nagybereki fehér láp világába, mert nincs, aki vállalná a kisvasút pályáinak megjavítását. A MÁV Rt. – amelynek előző vezetése még egy rövid szakasz felújítását is támogatta – most azzal érvel: turisztikai érdek a kisvasút üzemeltetése, így a több száz milliós pályafelújítást a gazdasági tárcának kellene vállalnia. A szakminisztérium viszont „lefelé mutogat”: fogjanak össze a Fenyves környéki önkormányzatok, és közösen fedezzék a felújítási költségeket – ismételgeti a főhatóság. Ez utóbbira egyébként már több kísérlet is történt, megyei önkormányzati részvétellel két éve egy kht. is alakult ötmilliós törzstőkével, ám ennél több nem történt.
Balatonfenyves polgármestere, Lombár Gábor lapunknak elmondta: Somogyszentpálig járható a pálya, de a táskai borpincékhez és a csisztapusztai gyógyfürdőhöz vezető szakasz felújításra vár. A kisvasút megmentésére alakult kht. most egy 700-800 ezer forintos pályázat sikeres elbírálásában reménykedik. Balogh Imre, a fegyvesi kisvasútállomás főnöke már régen nem csodaváró. Hovatovább belefáradt a felújításért vívott harcba. – Nagyon lassan mennek a dolgok – panaszolta reményvesztetten. A már évek óta tartó vágányzárnak talán csak a nagybereki fehér láp világának lakói örülnek. A fekete gólya, a nagy kócsag, a bölömbika, a cigányréce, a rétisas, a haris és a többi madárritkaság nyugalmát egyelőre nem zavarják meg a helyenként öt kilométeres sebességgel haladó zajos szerelvények. A somogyi zöldfolyosó-program kigondolóit és gondozóit viszont felettébb bántja, hogy a különös természeti értékeket rejtő nagyberegi lápot elzárja a látogatók elől a zsombékos talaj fogságában elhasználódott pálya.
Az előző ciklusban több tárca összefogásával indult meg a világritkaságnak számító, a kilencvenes évek elején leállított Nagybörzsönyi Erdei Vasút rehabilitációja is. A pálya egy szakaszának átadásánál Kóródi Mária volt környezetvédelmi miniszter még a rehabilitáció folytatását ígérte, ám Kempsz Gyulától, Nagybörzsöny polgármesterétől tegnap azt tudtuk meg: pénz hiányában nem folytatják a pálya újjáépítését Márianosztráig és Szobig, sőt a közlekedési felügyelet a már kiadott építési engedélyüket is viszszavonta, mert az új szakasz egy része a márianosztrai börtön lőterének közelében halad el. Ettől függetlenül a már felújított, hét kilométeres pályán tavasszal újra elindulnak a népszerű szerelvények.
***
Szóváltás a parlamentben
Pettkó András (MDF) parlamenti interpellációjában szólt a kisvasutak tarthatatlan helyzetéről. – Környezetvédelmi szempontból a kisvasutak igénybevételével mérsékelhető a védett területeket gépjárművel felkeresők száma, illetve segítségével várható a természetvédelmi területek megismerésére irányuló természetvédelmi turizmus fellendülése – mutatott rá, de sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy a keskeny nyomközű vasutaknak „igazából nincs gazdájuk, s helyzetük kilátástalan”. Gaál Gyula, a gazdasági minisztérium politikai államtitkára válaszában kifejtette: sajnos a kisvasutak kihasználtsága többnyire rendkívül alacsony, fenntartásuk és gazdaságtalan működési költségük jóval meghaladja az elérhető bevételek mértékét. – A helyzet megoldása érdekében az érintett kistérségek önkormányzatai, a vállalkozók, az erdőgazdaságok közreműködésével térségi fejlesztési programok valósulhatnak meg, ahogy azt néhány jó példa igazolja, például a balatonfenyves-csisztai vagy a nyírvidéki kisvasút felújítása – állította. Elmondta azt is, hogy a kormány nem támogatja egy tárcaközi bizottság létrehozását a kisvasutak problémájának megoldására. Pettkó András a választ nem fogadta el, kiemelve, hogy a korábban indult önkormányzati beruházások éppen a támogatások megvonása miatt álltak le.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban