Ez az év a fogyatékosok éve. A kormányzati politika napirendjén szerepel a fogyatékosok, nem fogyatékosok és hátrányos helyzetűek integrált oktatásban történő részvételének bővítése. Talán ezért érthetetlen a hajdúnánásiak számára, miért kell bezárni az e területen nem kevés tapasztalattal és eredményekkel rendelkező iskolát.
December elején Sipos János, az oktatási tárca helyettes államtitkára Győrött megnyitotta az egyéni fejlesztésen alapuló pedagógiai program elterjesztésére létrehozott országos koordinációs központot. Hangsúlyozta, hogy a belső gondozási rendszer nevű modellnek szerepe lehet abban, hogy a valamilyen fogyatékossággal élő gyerekeket egészséges társaikkal együtt lehessen nevelni. Megfogalmazta: célszerű lenne, ha a jelenleginél több fogyatékkal élő gyermek kapcsolódhatna be a hátrányt nem szenvedő kortársaik fejlesztésébe, képzésébe. Jelenleg a 64 ezer, bármiféle fogyatékossággal élő diáknak mindössze nem egészen harminc százaléka tanul közösségben szerencsésebb sorsú társaival – fogalmazott a politikus, hozzátéve, hogy a jövőben növelni kívánják ezt az arányt.
A kormányzati kommunikációval ellentétben, Hajdúnánáson felszámolásra ítéltek egy olyan iskolát, ahol a környéken egyedülállóan – a fentiekben említett – integrált oktatás folyik. Az iskola jelenlegi 414 tanulója közül 130 körüli a hátrányos helyzetű (köztük sok az állami gondozott), és 61 tanuló valamilyen fogyatékossággal rendelkezik. Az említett tanulók nagyjából kétharmadát teszik ki az itt oktatott diákoknak – nyilatkozta lapunknak az iskola igazgatója, Gélák Pálné. A városon belül a Nánási Oláh Mihály iskolának két épülete van. A központi épületben működik az általános iskola, a városközpontban található másikban az enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános és szakiskolája, ahol a szegregált oktatás folyik. A főépületben a tantermeken és a sportcsarnokon kívül nyelvi labor, jól felszerelt számítástechnikai oktatóterem és konyha működik. A rendezett udvaron, a játszótér és a futballpálya mellett működtetnek egy melegházas kertészetet is. Sok fejlesztéshez a szülők társadalmi munkájukkal, az egyszázalékos szja-val, a pedagógusok pedig jutalmukkal járultak hozzá. A tervek szerint a bezárás után fennmaradó tantermeket a szomszéd épületben működő Csiha Győző középiskola venné át úgy, hogy a fogyatékkal rendelkező tanulóknak lerekesztenének egy meghatározott iskolarészt, a többieket – beleértve a hátrányos helyzetűeket – más-más iskoláknál kívánják elhelyezni. A Nánási Oláh Mihály iskola bezárásával 30–35 pedagógus válik munkanélkülivé. A szülők és az igazgató elmondása szerint nem egyszerű intézményi racionalizáció áll a háttérben, hanem politikai bosszú. Az igazgató férje, Gélák Pál, miután intenzíven részt vett Nagy Sándor (MSZP) – akkor még csak országgyűlési képviselőjelölt – kampányában, megtudta, hogy Éles Andrást, a város jelenlegi független polgármesterét támogatja az MSZP a polgármesterségért folytatott küzdelemben. Gélákot – mivel el mert indulni Éles ellenében – kizárták a pártból. Felesége, Gélák Pálné pedig épp annak az oktatási intézménynek az igazgatója, amelynek bezárásáról döntött a testület. Egy, a városban nemrég felépített iskola igazgatója, Dancs Ferenc (MSZP) az önkormányzat oktatási bizottságának az elnöke. Az oktatási bizottság egy másik tagja (Balogh Zsigmond) szintén érintett az ügyben. Balogh egy másik általános iskola, a Makláry igazgatója – a Nánási Oláh Mihály iskola megszüntetése után ehhez az iskolához is kerülnének gyerekek –, és ugyanannak az egyesületnek a színeiben önkormányzati képviselő, amelyik (MSZP-támogatással) a polgármestert is adta a városnak.
Egyébként a most megszüntetett iskola elismert intézmény volt. Géláknétól, a Nánási Oláh Mihály iskola igazgatójától megtudtuk, hogy Magyar Bálint oktatási miniszter tavaly kitüntette az intézményt, a Comenius 2000 közoktatási minőségbiztosítási program intézményi modelljéért. Miután értesültek az önkormányzat terveiről, megkeresték az Oktatási Minisztériumban Hiller Istvánt, a minisztérium akkori államtitkárát, aki válaszra sem méltatta segítséget kérő levelüket.
Megkerestük Hajdúnánás polgármesterét, Éles Andrást, aki közölte: alaptalan minden olyan feltételezés, amely a Nánási Oláh Mihály iskola bezárását politikai bosszúnak tekinti. Hozzátette, hogy a döntést leginkább az iskolákhoz tartozó körzetekből, más iskolákba történő beiratkozások indokolják.
Hajdúnánáson most az iskolabezárás ellen aláírásgyűjtés folyik. Már kétezren gondolják úgy, hogy valami még sincs rendben.

Nyomoz a rendőrség: Sorozatosan tűnnek el a gyerekek ebből az otthonból