Matricával is sokba kerül az úthasználat

Az M5-ös autópálya kivásárlásával csak átmenetileg csökkennek az útdíjak, számítani lehet arra, hogy a magántőkéből épülő szakaszok átadása után akár a matrica, akár az eseti úthasználat tarifái lényegesen emelkednek.

Putsay Gábor
2004. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyáltalán nem biztató, hogy a kormány magánbefektetőkkel készül megépíttetni újabb autópálya-szakaszokat, hiszen ez az eljárás az úthasználati díjak emelését vonja maga után, és így az M5-ös díjcsökkentése is csak átmenetileg jelentene könnyebbséget az autósoknak – vélekednek lapunknak nyilatkozó szakemberek. A kormány elképzelései szerint március 12-től vezetnék be a matricát az M5-ös autópályán, ezzel együtt döntöttek arról is, hogy az M6-os Érd–Dunaújváros közötti szakaszának építésére koncessziós pályázatot hirdetnek még ebben az évben. Mint megírtuk: az Európa legdrágább autópályáját üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. tulajdonosaitól visszavásárolja az állam a részvényeket, átvállalja a cég adósságát, viszont számítani lehet arra, hogy az M6-os építésében és üzemeltetésében ugyanez a tulajdonosi kör lesz érdekelt. Koncessziós építkezés esetén a befektetők egyrészt számolnak a ráfordítás megtérülésével, itt viszont figyelembe kell venni a banki hitel mértékét és árát is, valamint a tulajdonosok nyereségre vonatkozó elvárásait is. Állami beruházáskor viszont csak az igénybe vett hitel drágítja meg az építkezéseket, a többletköltségek mértéke elsősorban attól függ, hogy az állam milyen arányban garantálja a fejlesztéseknél a saját részt. Az M6-ost matricával lehet majd használni a 2006-ban tervezett átadást követően, viszont kormány közeli forrásokból is megerősítették, hogy az útdíjak ára bizonyosan emelkedik az országos hálózaton. Ugyanakkor várható, hogy 2006-tól megváltozik a díjfizetés rendszere, a gazdasági tárca elképzelései szerint ekkortól a matricát felváltaná az elektronikus díjfizetés, ami viszont kilométer-arányos lenne.
Felmerült olyan megoldás is, hogy az M5-ös kivásárlását követően a koncessziót, illetve a továbbépítés jogát eladnák egy újabb társaságnak. A gazdasági és közlekedési tárcától lapunk azt a tájékoztatást kapta, hogy ezzel a lehetőséggel nem foglalkoznak. Kiss Péter kancelláriaminisztert, aki minderről nyilatkozott, lapzártánkig nem sikerült utolérni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.