Még kétséges a matrica az M5-ösön

Összehangolt közúti demonstrációra kerülhet sor január végén az M5-ös autópályán és a környező utakon, ha nem csökkennek jelentősen az útdíjak. A kormány megegyezést ígér az autópálya üzemeltetőjével, ám eddigi döntései miatt nagyon kicsi a mozgástere.

Putsay Gábor
2004. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Civil szervezetek, önkormányzatok képviselői, fuvarozók és magánszemélyek tartanak összehangolt demonstrációt január végén az M5-ös autópályán és a környékbeli főútvonalakon, ha Európa legdrágább sztrádáján nem csökkennek a díjak. A kormány tagjai a választások óta folyamatosan ígérik a matrica bevezetését az M5-ös autópályán, egyelőre azonban csak az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. tulajdonosainak tettek engedményt, a társaság pedig folyamatosan – legutóbb 5,5 százalékkal – emelheti tarifáit. Mivel a Budapest–Kecskemét– Kiskunfélegyháza szakasz útdíja az üzemanyag árát is meghaladja, a dél-alföldiek nemcsak a korszerű szolgáltatás lehetőségétől esnek el, hanem versenyhátrányba kerülnek más régiók lakósaival szemben. Országgyűlési képviselők, polgármesterek, civil szervezetek vezetői nem alaptalanul osztják azt a nézetet, hogy ennek a kormánynak lenne kötelessége az M5-ös ügy rendezése. Mint ismeretes, a koncessziós szerződést még Schamschula György közlekedési miniszter idején kötötte az állam az AKA Rt.-vel, ám a Horn-kormány alatt Lotz Károly írta alá a módosításokat, amelyek révén a társaság a magas díjszabás ellenére gazdaságilag előnyös pozícióba került, és támadhatatlanná vált. Ekkor kötelezte magát az állam arra, hogy az alacsony forgalom miatti veszteségek után – az adófizetők pénzéből – árnyékdíjat fizet, az AKA Rt. a korábban megépült szakaszokat is bevonhatta az útdíjas rendszerbe, az autópályával párhuzamos utakat pedig nem lehet bővíteni.
A Medgyessy-kormány jóvoltából az AKA Rt. állami garancia mellett juthatott kedvező kamatozású refinanszírozási hitelhez tavaly tavasszal, így a csőd szélén álló társaság ismét kedvező pozícióba került.
A kormány által megbízott minisztériumok vezetői e hónapban folytatják a tárgyalásokat az AKA Rt.-vel. A legkedvezőbb, hosszú távon is biztos megoldást a koncessziós jogok visszavásárlása jelentené, erre azonban egyelőre nincs fedezet, és az AKA Rt. nem érdekelt a változásban. Abban az esetben, ha a koncesszió idején továbbra is állami forrásokból jutna az AKA Rt. támogatáshoz a díjcsökkentés ellenében, az országos autópálya-hálózat utáni bevételek kétharmadát kellene évente az M5-ösre fordítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.