Civil szervezetek, önkormányzatok képviselői, fuvarozók és magánszemélyek tartanak összehangolt demonstrációt január végén az M5-ös autópályán és a környékbeli főútvonalakon, ha Európa legdrágább sztrádáján nem csökkennek a díjak. A kormány tagjai a választások óta folyamatosan ígérik a matrica bevezetését az M5-ös autópályán, egyelőre azonban csak az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. tulajdonosainak tettek engedményt, a társaság pedig folyamatosan – legutóbb 5,5 százalékkal – emelheti tarifáit. Mivel a Budapest–Kecskemét– Kiskunfélegyháza szakasz útdíja az üzemanyag árát is meghaladja, a dél-alföldiek nemcsak a korszerű szolgáltatás lehetőségétől esnek el, hanem versenyhátrányba kerülnek más régiók lakósaival szemben. Országgyűlési képviselők, polgármesterek, civil szervezetek vezetői nem alaptalanul osztják azt a nézetet, hogy ennek a kormánynak lenne kötelessége az M5-ös ügy rendezése. Mint ismeretes, a koncessziós szerződést még Schamschula György közlekedési miniszter idején kötötte az állam az AKA Rt.-vel, ám a Horn-kormány alatt Lotz Károly írta alá a módosításokat, amelyek révén a társaság a magas díjszabás ellenére gazdaságilag előnyös pozícióba került, és támadhatatlanná vált. Ekkor kötelezte magát az állam arra, hogy az alacsony forgalom miatti veszteségek után – az adófizetők pénzéből – árnyékdíjat fizet, az AKA Rt. a korábban megépült szakaszokat is bevonhatta az útdíjas rendszerbe, az autópályával párhuzamos utakat pedig nem lehet bővíteni.
A Medgyessy-kormány jóvoltából az AKA Rt. állami garancia mellett juthatott kedvező kamatozású refinanszírozási hitelhez tavaly tavasszal, így a csőd szélén álló társaság ismét kedvező pozícióba került.
A kormány által megbízott minisztériumok vezetői e hónapban folytatják a tárgyalásokat az AKA Rt.-vel. A legkedvezőbb, hosszú távon is biztos megoldást a koncessziós jogok visszavásárlása jelentené, erre azonban egyelőre nincs fedezet, és az AKA Rt. nem érdekelt a változásban. Abban az esetben, ha a koncesszió idején továbbra is állami forrásokból jutna az AKA Rt. támogatáshoz a díjcsökkentés ellenében, az országos autópálya-hálózat utáni bevételek kétharmadát kellene évente az M5-ösre fordítani.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség