Jelentősen drágulnak év elejétől az élvezeti cikkek. Az inflációt meghaladó, 11 százalékos áremelkedést elsősorban a tavaly novemberben elfogadott jövedékiadó-emelés indokolja. Szakértők figyelmeztetnek, hogy a fogyasztói árak drasztikus emelkedése nemcsak a piac csökkenését okozza, hanem a szürke- és feketegazdaság további erősödését is. Jelenleg jövedelmünk mintegy nyolc százalékát költjük az élvezeti cikkek túlnyomó részét jelentő szeszes italok és dohánytermékek vásárlására. Bartha Attila, a Kopint-Datorg Rt. főmunkatársa lapunknak hangsúlyozta: a termékcsoport 11 százalékos áremelkedése abban az esetben tartható, ha idén nem lesz további jövedékiadó-emelés. Márpedig az újabb adóemelésre igen nagy az esély: amennyiben a kormány nem tudja tartani a költségvetési előirányzatot, úgy az élvezeti cikkekre kivetett adóteher növelése kiszámítható, biztos pluszbevételt jelent.
Mint ismert, a novemberi adóemelés legfőbb érveként az uniós adórendszerhez való alkalmazkodást jelölte meg a kormány. A jövedéki adó rendszere azonban nincs harmonizálva az unió tagállamai között, így az érintett termékek árai is jelentős különbséget mutatnak az országok között.
A cigarettagyártók év elejétől 15–23 százalékos áremelést jeleztek előre. A drágulás, valamint a magas nikotintartalmú termékek tilalma miatt a Philip Morris Magyarország a cigarettapiac 15–20 százalékos csökkenésére és az egészségtelenebb sodródohány-felhasználás további emelkedésére számít. A gyártók felhívják a figyelmet arra, hogy a fogyasztói árak drágulása nemcsak tovább erősíti az eddig is jelentős feketegazdaságot, hanem minimum 30 milliárd forintos bevételkiesést okoznak az államnak. Kereskedők és előállítók azonban 80–100 milliárdos bevételkiesést sem tartanak kizártnak. A csempészett cigaretta forgalma eddig is igen magas volt: becslések szerint a közel 23 milliárd szálas fogyasztás egyötödét a feketepiacon vásárolják.
A hazai előállítású szeszes italok árainak emelkedése szintén meghaladja az infláció mértékét: a termékek 11-15 százalékkal lesznek drágábbak az év elejétől. Az importtermékek esetében a jövedékiadó-emelést várhatóan ellensúlyozni fogja, hogy a csatlakozás után nem terheli vám az unióból érkező italokat. Az áremelkedés egyik hatásaként a szürkegazdaságban értékesített italok minőségének további romlását jelzi előre a borágazat. A kilátásban lévő idei újabb jövedékiadó-emelés pedig teljesen megszüntetheti a magyar termékek versenyképességét.
***
Egyes jövedéki termékek drágulása 2004. jan. 1-jétől
Termék jelenlegi várható
ár* (Ft) ár (Ft)
Kőbányai világos sör 0,5 l 145 162
Dreher sör 0,5 l 189 211
Stella Artois sör 0,5 l 224 248
BB pezsgő 0,75 l 562 621
BB olaszrizling 0,75 l 448 515
Zwack unicum 0,5 l 1995 2214
Várda szilvapálinka 0,7 l 1510 1661
Vilmoskörte pálinka 0,7 l 1659 1891
Sophianae 1 doboz 365 435
Pannónia 1 doboz 325 398
Marlboro 1 doboz 505 580
* megkérdezett szupermarketek átlagárai
A fenti árak tartalmazzák az áfát.
Menczer Tamás: A Tisza Párt és szakértői megszorítócsomaggal akarják elvenni a magyar emberek pénzét + videó














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!