Újra itt van a csempészek reneszánsza

2004. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen drágulnak év elejétől az élvezeti cikkek. Az inflációt meghaladó, 11 százalékos áremelkedést elsősorban a tavaly novemberben elfogadott jövedékiadó-emelés indokolja. Szakértők figyelmeztetnek, hogy a fogyasztói árak drasztikus emelkedése nemcsak a piac csökkenését okozza, hanem a szürke- és feketegazdaság további erősödését is. Jelenleg jövedelmünk mintegy nyolc százalékát költjük az élvezeti cikkek túlnyomó részét jelentő szeszes italok és dohánytermékek vásárlására. Bartha Attila, a Kopint-Datorg Rt. főmunkatársa lapunknak hangsúlyozta: a termékcsoport 11 százalékos áremelkedése abban az esetben tartható, ha idén nem lesz további jövedékiadó-emelés. Márpedig az újabb adóemelésre igen nagy az esély: amennyiben a kormány nem tudja tartani a költségvetési előirányzatot, úgy az élvezeti cikkekre kivetett adóteher növelése kiszámítható, biztos pluszbevételt jelent.
Mint ismert, a novemberi adóemelés legfőbb érveként az uniós adórendszerhez való alkalmazkodást jelölte meg a kormány. A jövedéki adó rendszere azonban nincs harmonizálva az unió tagállamai között, így az érintett termékek árai is jelentős különbséget mutatnak az országok között.
A cigarettagyártók év elejétől 15–23 százalékos áremelést jeleztek előre. A drágulás, valamint a magas nikotintartalmú termékek tilalma miatt a Philip Morris Magyarország a cigarettapiac 15–20 százalékos csökkenésére és az egészségtelenebb sodródohány-felhasználás további emelkedésére számít. A gyártók felhívják a figyelmet arra, hogy a fogyasztói árak drágulása nemcsak tovább erősíti az eddig is jelentős feketegazdaságot, hanem minimum 30 milliárd forintos bevételkiesést okoznak az államnak. Kereskedők és előállítók azonban 80–100 milliárdos bevételkiesést sem tartanak kizártnak. A csempészett cigaretta forgalma eddig is igen magas volt: becslések szerint a közel 23 milliárd szálas fogyasztás egyötödét a feketepiacon vásárolják.
A hazai előállítású szeszes italok árainak emelkedése szintén meghaladja az infláció mértékét: a termékek 11-15 százalékkal lesznek drágábbak az év elejétől. Az importtermékek esetében a jövedékiadó-emelést várhatóan ellensúlyozni fogja, hogy a csatlakozás után nem terheli vám az unióból érkező italokat. Az áremelkedés egyik hatásaként a szürkegazdaságban értékesített italok minőségének további romlását jelzi előre a borágazat. A kilátásban lévő idei újabb jövedékiadó-emelés pedig teljesen megszüntetheti a magyar termékek versenyképességét.
***
Egyes jövedéki termékek drágulása 2004. jan. 1-jétől

Termék jelenlegi várható
ár* (Ft) ár (Ft)
Kőbányai világos sör 0,5 l 145 162
Dreher sör 0,5 l 189 211
Stella Artois sör 0,5 l 224 248
BB pezsgő 0,75 l 562 621
BB olaszrizling 0,75 l 448 515
Zwack unicum 0,5 l 1995 2214
Várda szilvapálinka 0,7 l 1510 1661
Vilmoskörte pálinka 0,7 l 1659 1891
Sophianae 1 doboz 365 435
Pannónia 1 doboz 325 398
Marlboro 1 doboz 505 580
* megkérdezett szupermarketek átlagárai
A fenti árak tartalmazzák az áfát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.