Ma tárgyalnak a honatyák az M5-ösről

A gazdasági bizottság mai ülését követően kezdeményezi a Fidesz az Országgyűlés elnökénél rendkívüli vizsgálóbizottság felállítását. Az ellenzék szerint az M5-ös autópálya további üzemeltetése és a hiányzó szakaszok megépítése az ország számára nagyon előnytelen feltételek mellett történne.

Putsay Gábor
2004. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem vitás, hogy a kormány döntése az M5-ös autópálya üzemeltetésére és továbbépítésére vonatkozóan kedvezőtlen az ország számára, a kérdés csak annyi: a teljes kivásárlás nélkül, a kormány által jóváhagyott feltételek mellett az autópálya kétszer vagy háromszor kerül több pénzébe az adófizetőknek – nyilatkozta lapunknak Fónagy János országgyűlési képviselő. Mint ismert, a kabinet az elmúlt héten az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. részvényeinek negyvenszázalékos megvásárlása mellett döntött, ami annyit jelent, hogy az autópálya használatáért – azaz a matrica bevezetéséért –, illetve a Szegedig tartó szakasz megépítéséért a vételáron felül úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az állam a társaságnak. Így 2004-től a koncessziós szerződés lejártáig 15–20 milliárd forint terheli évente a költségvetést, ami a vételár nélkül 405–540 milliárd forint, folyó áron viszont 2030-ig ennél is nagyobb összeget fizet majd az ország a Budapest–Szeged közötti autópálya fenntartásáért egy társaságnak. Az AKA Rt. részvényeinek teljes kivásárlása hetvenkétmilliárd forintba kerülne, ezenkívül át kellett volna vállalni ötvennégymilliárd forint hiteltartozást, ami összességében 126 milliárd forint, így viszont a hosszú lejáratú hitelek törlesztésén kívül minden kötelezettségtől mentesülne az állam. A kormány által javasolt konstrukcióban szerepel az autópálya továbbépítése, viszont az AKA közbeszerzés nélkül, ráadásul az állam által garantált hitelből építheti tovább a sztrádát, vagyis az AKA tulajdonosainak gyakorlatilag nincs kockázata az üzleten. A közbeszerzés nélküli építés, illetve a társaság által kalkulált tizennégy százalékos belső megtérülés jelentős költségnövelő tényező. A gazdasági tárca szerint a rendelkezésre állási díj – ami 2006-ig folyamatosan emelkedik – tartalmazza az üzemeltetési és fenntartási költségeket, valamint az autópálya továbbépítését, 2006 és 2009 között pedig lehetőség lesz a fennmaradó részvénycsomag megvásárlására. Mivel azonban a fenntartási költségek (az AKA bevétele 2003-ban 8,95 milliárd forint volt, ennek egyharmadát költötték fenntartásra) nem növekednek jelentősen, a társaság pedig várhatóan hosszú lejáratú hitelekhez jut állami garancia mellett, ezért a 2006-ig kifizetésre szánt díj mértéke sem indokolt. Ismert ugyanakkor, hogy a Demján Sándor által vezetett TriGránit 130 milliárd forinttal kedvezőbb ajánlatot tett a tárcának, többek között azért, mert a belső megtérülést az AKA tulajdonosainál alacsonyabb szinten állapították meg.
Fónagy János lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a gazdasági bizottság mai ülését követően nyújtják be javaslatukat az Országgyűlés elnökének a vizsgálóbizottság felállítására. A Fidesz kezdeményezését támogatják a parlamenti pártok – a kormányerők szerint tiszta üzletet kötöttek –, ugyanakkor Fónagy közölte: számítanak arra, hogy e bizottság működését is ellehetetlenítik, érdemi munkavégzésre nem lesz lehetőség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.