Nem vitás, hogy a kormány döntése az M5-ös autópálya üzemeltetésére és továbbépítésére vonatkozóan kedvezőtlen az ország számára, a kérdés csak annyi: a teljes kivásárlás nélkül, a kormány által jóváhagyott feltételek mellett az autópálya kétszer vagy háromszor kerül több pénzébe az adófizetőknek – nyilatkozta lapunknak Fónagy János országgyűlési képviselő. Mint ismert, a kabinet az elmúlt héten az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. részvényeinek negyvenszázalékos megvásárlása mellett döntött, ami annyit jelent, hogy az autópálya használatáért – azaz a matrica bevezetéséért –, illetve a Szegedig tartó szakasz megépítéséért a vételáron felül úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az állam a társaságnak. Így 2004-től a koncessziós szerződés lejártáig 15–20 milliárd forint terheli évente a költségvetést, ami a vételár nélkül 405–540 milliárd forint, folyó áron viszont 2030-ig ennél is nagyobb összeget fizet majd az ország a Budapest–Szeged közötti autópálya fenntartásáért egy társaságnak. Az AKA Rt. részvényeinek teljes kivásárlása hetvenkétmilliárd forintba kerülne, ezenkívül át kellett volna vállalni ötvennégymilliárd forint hiteltartozást, ami összességében 126 milliárd forint, így viszont a hosszú lejáratú hitelek törlesztésén kívül minden kötelezettségtől mentesülne az állam. A kormány által javasolt konstrukcióban szerepel az autópálya továbbépítése, viszont az AKA közbeszerzés nélkül, ráadásul az állam által garantált hitelből építheti tovább a sztrádát, vagyis az AKA tulajdonosainak gyakorlatilag nincs kockázata az üzleten. A közbeszerzés nélküli építés, illetve a társaság által kalkulált tizennégy százalékos belső megtérülés jelentős költségnövelő tényező. A gazdasági tárca szerint a rendelkezésre állási díj – ami 2006-ig folyamatosan emelkedik – tartalmazza az üzemeltetési és fenntartási költségeket, valamint az autópálya továbbépítését, 2006 és 2009 között pedig lehetőség lesz a fennmaradó részvénycsomag megvásárlására. Mivel azonban a fenntartási költségek (az AKA bevétele 2003-ban 8,95 milliárd forint volt, ennek egyharmadát költötték fenntartásra) nem növekednek jelentősen, a társaság pedig várhatóan hosszú lejáratú hitelekhez jut állami garancia mellett, ezért a 2006-ig kifizetésre szánt díj mértéke sem indokolt. Ismert ugyanakkor, hogy a Demján Sándor által vezetett TriGránit 130 milliárd forinttal kedvezőbb ajánlatot tett a tárcának, többek között azért, mert a belső megtérülést az AKA tulajdonosainál alacsonyabb szinten állapították meg.
Fónagy János lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a gazdasági bizottság mai ülését követően nyújtják be javaslatukat az Országgyűlés elnökének a vizsgálóbizottság felállítására. A Fidesz kezdeményezését támogatják a parlamenti pártok – a kormányerők szerint tiszta üzletet kötöttek –, ugyanakkor Fónagy közölte: számítanak arra, hogy e bizottság működését is ellehetetlenítik, érdemi munkavégzésre nem lesz lehetőség.
Repülőinfó: Orbán Viktor elmondta, mire számíthat Európa az oroszoktól















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!