Dráguló jogosítványok, olcsó ígéretek

A jövőben emelkedik a gépjármű-vezetői engedély megszerzésének teljes ára. A jelenlegi hagyományos tesztet felváltó számítógépes KRESZ-vizsga nehezebb lesz, és várhatóan a duplájába kerül majd, de az összes többi költség is nőni fog. Mivel a magyarországi árak jóval az uniós átlag alatt vannak, ezért emelésük az érintettek szerint elkerülhetetlen lesz. Az egyre nagyobb költségek miatt soha nem volt még ilyen aktuális az MSZP által a választási kampányban többször hangoztatott „érettségiig ingyenesen megszerezhető jogosítvány” kérdése. Az elképzelés azonban, úgy tűnik, a számtalan más választási ígérethez hasonlóan csak kampányfogás volt.

Székely Dániel
2004. 03. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan áprilistól kísérleti jelleggel megújul a KRESZ-vizsgáztatás rendszere. Ez azt jelenti, hogy a leendő gépjárművezetők már nem az évtizedeken át megszokott tesztlapokkal találkozhatnak majd, hanem a hagyományostól eltérően, számítógép előtt ülve válaszolhatnak majd a gép által feltett kérdésekre. Békési István, a Közlekedési Főfelügyelet főigazgatója a sajtó képviselőinek nemrégiben elmondta, hogy az új számonkérő rendszert először Budapesten, valamint Pest, Komárom-Esztergom, illetve Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében indítják el, és a tapasztalatok birtokában nyárra országosan is felválthatja az új módszer a hagyományos teszteket.
Koltai József, a Közlekedési Főfelügyelet képzési és vizsgafelügyeleti főosztályának vezetője lapunknak hangsúlyozta: a vizsgáztatás ugyanazzal az adatbázissal fog működni, tehát a kérdések nem változnak, csak az érintőképernyős rendszer lesz új. Hozzátette: a módszernek köszönhetően az adminisztrációs háttér gyorsabb és korrektebb lesz, ennek köszönhetően egyszerűbbé válik a kiértékelés, és a vizsgázó a teszt kitöltését követően azonnal megtudhatja az eredményt. Ugyanakkor valószínűleg nehézséget jelent majd a kitöltésben – amelyet Békési István főigazgató is elismert –, hogy míg a hagyományos „töltögetős” rendszerben vizsgáztak a hallgatók, az 55 kérdés megválaszolásánál szabadon gazdálkodhattak az egyórás időkerettel, és bármikor visszatérhettek a nehezebb feladatokhoz, a korszerűbb változatnál a számítógépen óra lesz, ami egy perc elteltével kíméletlenül felteszi az újabb kérdést, és így nem lehet tovább gondolkodni. Annak tudatában, hogy a jogosítványért harcba szálló fiataloknak országosan csak 60 százaléka teljesíti sikeresen elsőre a követelményeket – sőt nem ritka a két-háromszori ismétlés sem –, feltételezhető, hogy ez az amúgy sem jó átlag tovább romolhat.
Pető Attila, a Budapest Autós Iskola Egyesület elnöke a Magyar Nemzet kérdésére megerősítette, hogy a tanulói visszajelzésekből úgy tűnik, a bonyolultabb, úgynevezett ábrás kérdésekre nem lesz elég az egyperces időkeret. – Mindennek megvan az előnye és a hátránya, az iskolák zömének még be kell szerezni az ezzel kapcsolatos technikát, és fel kell készülni az új rendszerre – tette hozzá.
A rendszer kiépítése 400 millió forintba kerül a Közlekedési Főfelügyeletnek, ezért emelik majd az elméleti vizsga díját a mostani duplájára. Az így kifizetendő 3600 forint persze még mindig a jogosítvány árának töredéke, de nem szabad elfelejteni, hogy bukás esetén – ami igen gyakori – ezt az összeget mindig újra kell fizetni a többi vizsgadíjjal együtt, amelyeknek szintén nő az ára. A rutin- és forgalmi vizsgák is hozzávetőleg tíz százalékkal drágulnak.
A gépjárművezetés iránt évek óta hasonló nagyságrendű az érdeklődés. Átlagosan évente 100-130 ezren szereznek jogosítványt. A nagy többségnek azonban nem sikerül minden vizsga elsőre. A jelentkezők nagy részét, körülbelül hetvenöt százalékát a 17–25 éves korosztály adja, amelynek nagy része nem rendelkezik még biztos anyagi háttérrel. Bár találkozhatunk olyan hirdetésekkel is, amelyek 50-60 ezer forintért jogosítványt ajánlanak, a szakmában széles körben elterjedt vélekedés szerint ne vágjon bele senki a tanulásba, akinek a beiratkozást követő két-három hónapban nem áll rendelkezésre legalább 100 ezer forint. Persze az összeg az újabb próbálkozásokkal csak tovább nőhet. A végső forgalmi vizsga sikertelensége esetén átlagosan 10-16 ezer forint pluszköltségre lehet számítani minden egyes újabb nekifutásnál. Az ilyen esetek pedig nem mennek ritkaságszámba, hiszen Budapesten a végső forgalmi vizsgán a bukási arány katasztrofális: gyakorlatilag minden második tanuló eredménytelen. Az autósiskolák egyöntetű véleménye szerint több gyakorlásra lenne szükség, de hát a pénz nagy úr.
Az uniós csatlakozást követő időszakban azonban ez az amúgy sem szerény összeg még tovább növekedhet, akár a duplájára is. Németországban például 3-400 ezer forintnak megfelelő euróba kerül egy jogosítvány. A csatlakozást követően az oktatók igényt tartanak – a példákat tekintve teljesen jogosan – a jelenlegi kötelező 30 óra növelésére; és a várható árakat a gépkocsik használati és fenntartási költségének folyamatos emelkedése is növeli, nem beszélve az oktatói bérekről.
A folyamatosan növekvő árak mellett a tanulóknak könnyen eszébe juthat a jelenlegi kormányfő és a szocialista kormányzat ígérete. A jogosítvány kérdése ugyanis a legutóbbi országgyűlési és önkormányzati választásokon nagy figyelmet kapott az MSZP kampányában. Először Medgyessy Péter 2002-ben, Dunaharasztiban tett ígéretet arra, hogy lehetővé teszik az érettségiig ingyenesen megszerezhető jogosítványt, amelyet később az önkormányzati választásokon Kovács László pártelnök is megerősített, és a négy évre szóló kormányprogram részeként emlegetett. A Fiatal Baloldal – Ifjú Szocialisták programjukban a „nemzedéki minimum” fontos elemének nevezték az érettségivel ingyenesen megszerezhető jogosítványt. Az utóbbi másfél évben azonban megtörni látszik a kezdeti lendület. A hangzatos ígéreteket követően a kormányzati ciklus feléhez érve az illetékes minisztérium még semmiféle konkrétummal nem tud szolgálni. Lapunk kérdésére, miszerint a középiskolás tanulók számára az érettségiig megszerezhető ingyenes jogosítvány megvalósítása milyen stádiumban van, az Oktatási Minisztériumban hosszas utánjárás után sem tudtak választ adni. A Közlekedési Főfelügyelet és az oktatói szakma sem tud konkrétumot az elvileg két éven belül megvalósuló elképzelésről. Egyelőre csak az áremelések biztosak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.