Kurzivált irodalom

Csontos János
2004. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Író vagyok. Az ember pironkodva mondja ki ezt, amikor Európa attól hangos, hogy a magyar írók egyik része szerint a magyar írók másik része antiszemita. De hát tény: tagja vagyok az írószövetségnek, melynek az utóbbi időben sokkal inkább megcsappant a létszáma, mint az emlékezetes 1986-os írói szabadságharc idején. Azt a kettészakítási kísérletet még a Leninben boldogult Aczél György vezényelte a háttérből – de hát az idők változnak. Most két jeles kolléga serénykedett az organizálás körül: nevüket fedje a feledés jótékony homálya. (Irodalomtanár ismerőseim egyike sem hallott még róluk. Ha rólam kérdezősködnek más körökben, bizonyára hasonló volna az eredmény. Például ők sem ismernek, különben megkerestek volna a kilépési ívvel. Honnan tudhatták volna, hogy nem akarok kilépni, ha meg sem kérdeznek?)
Nem is emeltem volna fel a tollat a céhen belüli békétlenségek miatt, de hát a szellem kiszabadult a palackból: olyanok nyilatkoznak meg esztétikai és szakmaetikai kérdésekben, akiknek a kompetenciája a magam részéről erősen megkérdőjelezhető. Az egyik közéleti kabaréműsorban például kikopott ripacsok, a bulvár világában végképp elzüllött zsurnaliszták és politikai mozgalmak szervezésében jeleskedő elfuserált pártideológusok komolynak tettetett képpel pár percen belül fél tucatszor ismételték el, hogy a szellemi mumus szerepére kiszemelt Döbrentei Kornél másodosztályú költő. Szidalomnak és billognak szánták, holott ha figyelembe vesszük, hogy a magyar költészet első vonalában Arany János-, Ady Endre- és Weöres Sándor-szerű óriások foglalnak helyet, a másodosztály voltaképpen az első osztálynak felel meg, mint az angol bajnokságban.) Ez tehát rendben is lett volna, csakhogy folytatták a botcsinálta irodalmi kanonizálást. Felsoroltak elsővonalbeli (kilépett) írókat, köztük említve Kornis Mihályt. Nos, ha a prózaíróknál az első osztály Móricz Zsigmond vagy Nádas Péter, akkor a kismester Kornissal szembeni elfogultság ordító. Ugyanők sérelmezték, hogy egyes elvetemült írók nem átallják a Sorstalanságot középszerű regénynek nevezni – de hát hogyan másként lehet nevezni egy középszerű regényt? Ha igen szerényen „középszerűnél jobb regénynek” nevezzük mondjuk Németh Lászlótól az Iszonyt és Ottlik Gézától az Iskola a határont, Kertész Imre főműve a legnagyobb presztízsű díjjal ékesítve is legfeljebb középszerű lehet.
Mindebből az következik számomra, hogy a véleményformáló médiamunkásokat sajnálatos módon most sem az irodalom érdekli, csak az ebből kihozható politikum. Jómagam nem lelkesedtem azért, hogy Döbrentei utcai népszónokot alakított – ugyanazt a reflexet indította be bennem, mint amikor Konrád György a Rádió utcában vagy a kendermagos tüntetésen fellépve esett szereptévesztésbe. Ám Döbrentei beszédében némi stilisztikai rutinnal felvértezve sem tudtam felfedezni a terhére rótt „kódolt antiszemitizmust”. (Talán nem kaptam meg a kódot.) Egyet kell értenem Elek Istvánnal: költőnk feltehetőleg az SZDSZ holdudvarához kötődő, főként a Soros Alapítvány nagyvonalú finanszírozásával megvalósított tartós kulturális terror ellen ágált. (Amely ágálásra sajnos okot is adtak a keresztényirtó kedvű, az írószövetségbe be sem lépett vulgárköltőjük összehangolt mentegetésével.) Mindazonáltal kíváncsian vártam, hogy a vitatott szövegben vajon hol vannak az antiszemita kifejezések, amelyeket olyannyira bravúrosan kódolt a szerző, hogy egyszerű olvasás útján nem is fedezhetők fel. Nos, a vádlóknak készséggel teret adó Élet és Irodalom sem bízhatott igazán a vád komolyságában, ugyanis az inkriminált részeket nyomdatechnikailag kiemelte. S ki nem találnák, milyen módon: kurziválta azokat! Mindezt azok után, hogy korábban a kurziválást már éveken át a kódolt zsidózás szinonimájaként használták…
Lehet-e csodálkozni azon, hogy ennyi kilépő láttán például a német sajtó nem vonja kétségbe a tömeges irodalmi antiszemitizmus állítását Magyarországon? Bár kicsit zavarhatja őket, hogy e rasszista országban nyílik Európa legnagyobb zsidó emlékmúzeuma, meg az izraeli ingatlanközvetítők is Budapestet jelölik meg a polgárháború elől menekülők számára a legbiztonságosabb letelepedési célvárosnak „az antiszemita Európában” – de ha egy olyan komoly tekintély mondja mindezt, mint a kiugrott sztálinista Eörsi István, akit Kádárék (igazolva Kerényi Imre tételét, hogy a bolsevikok mindig üldözték a kommunistákat) egészen Nyugat-Berlinig hajszoltak, akkor nincsen ok a kételkedésre. (Eörsiről a virágkorát elő Moldova halhatatlan hőse jut eszembe: Lakinger Béla, az abádszalóki hős. Mikor egyszer végre nekiszegezték a kérdést, miért tartják őt hősnek Abádszalókon, azt felelte: „Én mondtam nekik.”)
Nem értettem, a Páva utcai avatóünnepség meg az uniós belépés küszöbén kinek állhat érdekében a kollektív antiszemitizmus vádjának élesztgetése. Miért kell prekoncepciós kérdőíveket gyártani (Kossuthot a XX. századba helyezve), antiszemita-ellenes szöveggyűjteményt kiadni (mely szerint a Horn-kormány alatt ez a társadalmi kór egyszerűen szünetelt), írószövetségi skandalumot csiholni? Ki akarhatja, hogy Magyarországon ne tudjon végre megbékélni zsidó és nem zsidó honpolgár? A „negyven magyar értelmiségi” író tagjai nem tanultak volna a fiaskóból, hogy egyszer már csúnyán felültették őket? Köztörvényeseket, gyilkosokat védelmeztek, s ha lehetne hinni a felkent antiszemitizmus-szakértőknek, akkor a második legantiszemitább európai ország entellektüelljei a legantiszemitább európai ország vezetőjéhez fordultak. Hogyan lehetne ezek után meggyőzően tiltakozni a „megélhetési kilépés” valószerű minősítése ellen? S felmerült-e a kilépőkben, hogy amint Kökény Mihály is csak a sajtóból értesült a www. halapenz.hu létezéséről, a szépirodalmi törvény mézesmadzagját beígérő Hiller István is hűvös távolságtartással szemléli a spontán csetepatét?
Jómagam elvből nem léptem ki a MÚOSZ-ból sem, csupán felfüggesztettem a tagdíjfizetést, amíg Eötvös Pál az elnök. Kalász Mártont pedig nemcsak jó tollú írónak, de az egyik legépebb erkölcsi érzékű hazai értelmiséginek is tartom – ezúton is kívánok neki gyors gyógyulást a szívkórházban. (Kalász morális etalon voltában egyetértek Balassa Péterrel, aki a Téli bárány című, a német kitelepítést feldolgozó Kalász-regény laudációjában vélekedett hasonlóképpen. Sándor Iván szerint Balassa most posztumusz biztosan megváltoztatná a véleményét. Ki tudja, talán még egy síron túli levél is előkerülhet Teller-mintára…) Kilépett író kollégáimnak végül csak annyit mondanék: gondoljanak a Várban handabandázó Kovács Lászlóra, aki a zászlóégetéstől a könyvégetésen át a hipotetikus emberégetésig eljutva benyújtotta igényét, hogy lefogja az antiszemiták kezét. Vajon jót tesz az egy független írónak, ha egy cenzurális hatalomgyakorlásban szocializálódott csúcskáder kapkod a ceruzája felé?

***

Helyesbítés. A Múlt nélkül című hétfői jegyzetemben Fischer Eszter édesapja nem a beszédtanár Fischer Sándor, hanem a zeneszerző, karmester Fischer Sándor. Az olvasóktól és az érintettektől elnézést kérek. (Seszták Ágnes)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.