Bár a Wankel-motort nem a japánok találták föl, hanem egy Wankel nevű német mérnök, az egyetlen ilyen motorral hajtott kocsi, amely sikerre jutott, a Mazda RX-7-es volt. Nemcsak úgy nézett ki, mint egy sportautó, hanem tényleg az is volt: gumiszaggató, kétszáz lóerő fölötti teljesítmény, szűk utastér és hátsókerékhajtás.
Akkoriban mindez elég volt egy kisebbfajta legenda megteremtéséhez, pedig bajok is voltak azért a kocsival. Az akkori technika, illetve anyagok még nem tették lehetővé, hogy a motor tömítettsége tökéletes legyen, így az RX-7-es több olajat fogyasztott, mint jeles kortársai, a keverékkel működő Trabant és Wartburg együttvéve. Olajnál már csak benzinből kellett bele több, mert 16-18 literes átlag alatt nemigen lehetett megúszni.
S hogy miért ragaszkodnak a japánok egy ennyire sajátságos műszaki megoldáshoz? Azért, mert hatalmas benne a lehetőség. A leginkább osztódó sejthez vagy nagyon elhízott nyolcashoz hasonló égéstérben háromszög alakú dugattyú forog körbe. Ez azért jó megoldás, mert a mozgás végig egyirányú – szemben az elterjedt Otto-motorral, ahol a dugattyú néhány centit villámgyorsan lefelé rohan, majd visszafordul, és ezzel sok energia megy veszendőbe, illetve zavaró rezgések keletkeznek. A Wankel-motor viszont simán jár, mint egy villanymotor, és hatalmas a teljesítménye. A Mazdáé, amelyben két kamra van két dugattyúval, 1,3 liter térfogatból 280 lóerőt sajtol ki.
Az RX-8 nem csupán fura motorja miatt más, mint a többi sportautó. Annak ellenére, hogy igazi sportautó, négy ajtaja és négy ülése van. Ám az ajtók sem a megszokott módon nyílnak, hanem kitárhatjuk őket, mint otthon szellőztetéskor az ablakot. Még furcsább, hogy nincs B oszlop sem, ezért ha az ajtók nyitva vannak, akkor az utastér teljes szélességében tárul fel. Okos és praktikus megoldás. A Mazda marketingesei nem is hagyták ki a kínálkozó ziccert: rögtön családi sportautónak nevezték el az RX-8-ast.
Azért az RX-8-asnak sok olyan jellemzője is van, amelyet a divat diktált. Itt van rögtön a dizájn: lapos, fenyegető, mint egy cápa, az RX-8 szinte áramlik az úton. A műszerfalon a kerek órák a sportos hagyományok ápolását, a sok helyen alkalmazott polírozott alumínium pedig a csillogó eleganciát hivatott kifejezni.
Van még egy dolog, amiben az RX-8 különbözik a többi sportautótól, ez pedig az ára (lesz). Persze nagyon olcsón nem kínálják majd, de a Mazda óvatos vezetői szerint „reális, elérhető áron” kínálják majd. Ha ezt az ígéretet képesek lesznek valóra váltani, akkor a Mazda szép jövő elé néz.

Brutális verekedés szakította meg a majálist – videó