Mazda RX-8 bemutató

Sportosabbra cseréli imidzsét a Mazda, úgyhogy praktikus húzásnak tűnik a legendás, Wankel-motoros Mazda-sportkupé feltámasztása. A japán cég számára különösen fontos az RX-8 nevű modell sikere; egyrészt, mert sok pénz fekszik a különleges technika kifejlesztésében, másrészt az autó a vállalat teljes megújulását jelképezi.

MNO
2004. 03. 14. 6:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Wankel-motort nem a japánok találták föl, hanem egy Wankel nevű német mérnök, az egyetlen ilyen motorral hajtott kocsi, amely sikerre jutott, a Mazda RX-7-es volt. Nemcsak úgy nézett ki, mint egy sportautó, hanem tényleg az is volt: gumiszaggató, kétszáz lóerő fölötti teljesítmény, szűk utastér és hátsókerékhajtás.

Akkoriban mindez elég volt egy kisebbfajta legenda megteremtéséhez, pedig bajok is voltak azért a kocsival. Az akkori technika, illetve anyagok még nem tették lehetővé, hogy a motor tömítettsége tökéletes legyen, így az RX-7-es több olajat fogyasztott, mint jeles kortársai, a keverékkel működő Trabant és Wartburg együttvéve. Olajnál már csak benzinből kellett bele több, mert 16-18 literes átlag alatt nemigen lehetett megúszni.



S hogy miért ragaszkodnak a japánok egy ennyire sajátságos műszaki megoldáshoz? Azért, mert hatalmas benne a lehetőség. A leginkább osztódó sejthez vagy nagyon elhízott nyolcashoz hasonló égéstérben háromszög alakú dugattyú forog körbe. Ez azért jó megoldás, mert a mozgás végig egyirányú – szemben az elterjedt Otto-motorral, ahol a dugattyú néhány centit villámgyorsan lefelé rohan, majd visszafordul, és ezzel sok energia megy veszendőbe, illetve zavaró rezgések keletkeznek. A Wankel-motor viszont simán jár, mint egy villanymotor, és hatalmas a teljesítménye. A Mazdáé, amelyben két kamra van két dugattyúval, 1,3 liter térfogatból 280 lóerőt sajtol ki.

Az RX-8 nem csupán fura motorja miatt más, mint a többi sportautó. Annak ellenére, hogy igazi sportautó, négy ajtaja és négy ülése van. Ám az ajtók sem a megszokott módon nyílnak, hanem kitárhatjuk őket, mint otthon szellőztetéskor az ablakot. Még furcsább, hogy nincs B oszlop sem, ezért ha az ajtók nyitva vannak, akkor az utastér teljes szélességében tárul fel. Okos és praktikus megoldás. A Mazda marketingesei nem is hagyták ki a kínálkozó ziccert: rögtön családi sportautónak nevezték el az RX-8-ast.



Azért az RX-8-asnak sok olyan jellemzője is van, amelyet a divat diktált. Itt van rögtön a dizájn: lapos, fenyegető, mint egy cápa, az RX-8 szinte áramlik az úton. A műszerfalon a kerek órák a sportos hagyományok ápolását, a sok helyen alkalmazott polírozott alumínium pedig a csillogó eleganciát hivatott kifejezni.
Van még egy dolog, amiben az RX-8 különbözik a többi sportautótól, ez pedig az ára (lesz). Persze nagyon olcsón nem kínálják majd, de a Mazda óvatos vezetői szerint „reális, elérhető áron” kínálják majd. Ha ezt az ígéretet képesek lesznek valóra váltani, akkor a Mazda szép jövő elé néz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.