Pénzhiánnyal küzdő Volán-társaságok

Putsay Gábor
2004. 03. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gazdasági problémákkal kell szembesülniük a helyi és helyközi személyszállítást bonyolító állami többségi tulajdonban levő Volán-társaságoknak az elmúlt évtől: a megszorító intézkedések miatt egyre kevesebb forrást biztosítanak az eszközök utánpótlására, a folyamatos, infláció feletti jegyáremelések miatt pedig egyre kevesebb utas veszi igénybe az autóbusz-társaságok szolgáltatásait.
Figyelemre méltó: míg 1998-ban 346, 1999-ben 349, 2000-ben 394, 2001-ben 392, 2002-ben 309 új autóbuszt tudtak vásárolni, addig tavaly a beszerzések mértéke 158 járműre csökkent. Ennek egyik oka, hogy az állami tulajdonos eszközutánpótlásra 1998–2002 között évente 3-3,2 milliárd forintot biztosított, 2003-ban viszont 500 millió forintot. Állami forrásból összesen harminckét új járművet vásároltak a cégek 2003-ban és összesen hétezer autóbuszt üzemeltetnek. Információink szerint a legnagyobb vállalat, a Volánbusz Rt. az 1040 darabos járműparkjához képest tavaly 13 autóbuszt tudott vásárolni – az előző években 55-60-at –, ebből ötöt saját forrásból. A Kisalföld Volán húszat szerzett be saját forrásból és mindössze egy autóbuszra futotta állami rekonstrukciós támogatás címén, ugyanígy a Hajdú Volán is egy autóbuszt cserélt le a tulajdonos jóvoltából.
A kormány határozatának megfelelően tavaly november óta két alkalommal, összesen 13 százalékkal emelkedtek az autóbusz-viteldíjak. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ezt azzal indokolta, hogy a cégek több pénzt tudnak új járművek beszerzésére fordítani. Az állami hozzájárulás mértéke az idén sem haladja meg a 2003. évit. Az autóbusz-társaságok visszafogják a beszerzéseiket, egyes cégek a saját amortizációs forrásaikat sem költik fejlesztésre, a napi működésre költik tartalékaikat. Ismeretes: 1998 és 2002 között az átlagos infláció szintjének megfelelően évente hat százalékkal emelték a jegyek árát; az utazóközönség ezt az áremelést elfogadta. Az utasok száma viszont csökken, és növekszik a korrupció. A díjemelés ugyanis elsősorban a bérleteseknél jelent többletbevételt, ám az utazóközönség egy része vagy nem utazik autóbusszal, vagy egyszerűen megállapodik a buszvezetővel a viteldíjról, vagyis a bevétel nem a cég kasszájába kerül. Így viszont a társaságoknál nem képződik forrás ahhoz, hogy az alacsony fizetéseket megemeljék, sőt a dolgozókat elbocsátják, a járatok számát csökkentik. Mivel a helyközi járatok döntő többségén nincs megoldva az elektronikus jegykezelés, a korrupciót nehezen lehet megakadályozni. A jegykiadó gépek felszereléséhez a Volán-társaságoknak nincs pénzük, állami támogatásra pedig nem lehet számítani.
***
Az Alkotmánybíróság dönthet.
Bizonytalan, hogy az igényüket bejelentő önkormányzatok térítésmentesen juthatnak-e az általuk megjelölt Volán-társaságok tulajdonához. Ezeknek a cégeknek a vagyonátadásáról vagy privatizációjáról a kormány csak az Alkotmánybíróság határozatát követően hozhatja meg végső döntését. A privatizációról szóló törvény lehetőséget ad arra, hogy az önkormányzatok térítésmentesen tarthatnak igényt az állami tulajdonban lévő helyi tömegközlekedési szolgáltatást végző társaságokra és ingatlanaikra. A közelmúltban azonban olyan beadvány érkezett az Alkotmánybírósághoz, amelynek aláírói az említett törvény idevágó passzusának törlését kérték. Információink szerint a cégcsoport többségi tulajdonosának, az ÁPV Rt.-nek nincs hivatalos álláspontja a felmerült igényekkel kapcsolatban. (B. J.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.