Többéves krízist követően ismét fellendülés észlelhető a számítástechnikai és távközlési cikkek világpiacán. Az ágazat német szakmai szervezete, a Bitkom 4,3 százalékos növekedéssel számol az idén s hatszázalékossal jövőre. Európában azonban a növekedés üteme ennél lassabb, 3,1 százalékos lesz, így a piac összforgalma eléri majd a 611 milliárd eurót. 2005-ben újabb 4,4 százalékos növekedés után már 638 milliárd eurós lehet a piaci forgalom, míg 2003-ban 0,8 százalékos volt a növekedés.
Tavaly a térség IT-kiadásai 10,6 milliárd dollárt tettek ki. A változás jelenleg elsősorban a távközlésben érzékelhető, itt két tendencia érvényesül: a piaci liberalizáció s ezzel összefüggésben a nyugati szolgáltatók előretörése, illetve a mobiltelefon térnyerése a vezetékessel szemben. A nyugati szolgáltatóknak a legjobb esetben már csak a kisebb, unióhoz csatlakozó országokban, valamint a vidéki körzetekben nyílik lehetőségük arra, hogy betörjenek a piacra, a nagyobb gócpontokon szinte valamennyi nagy szolgáltató megvetette a lábát. Ennélfogva az IT-szakma számára a május 1-jei csatlakozás már csak szimbolikus, mert a nagy szolgáltatók már régóta jelen vannak Kelet-Európában. Az IDC szerint Lengyelországban a legmagasabbak az IT-kiadások, a második Csehország, Szlovéniában pedig a személyi számítógép-ellátottság már elérte az ausztriai szintet. Észtországban a távközlési piacot már a kilencvenes évek végén nagymértékben liberalizálták, a mobillefedettség 2002-ben meghaladta az ötven százalékot. Szlovákiában 2002-ben a lakosság 32 százalékának volt vezetékes és negyven százalékának mobiltelefonja. Magyarországon a mobillefedettség meghaladta az ötven százalékot, a vezetékesé 37 százalék volt.
A növekvő fogyasztói igények következtében a távközlés két jelentős szegmensében várható még bővülés. Az egyik az IP-telefon területe lehet, míg a másik a telítettnek tekintett, ugyanakkor még meglepetéseket tartogató mobiltelefónia. Mi sem mutatja jobban a távközlési piac fejlődését, mint hogy tízmillió amerikai dollárt meghaladó magyarországi IP-telefon-értékesítést vár az idén a Cisco Systems Magyarország ügyvezető igazgatója, Budafoki Róbert. Az előrejelzések szerint a magyarországi fejlődés töretlen lesz, s 2005-ben húszmillió dollárért, 2006-ban pedig már negyvenmillió dollárért adnak el IP-telefont. Magyarországon a teljes telefon-alközponti piac az idén az előrejelzések szerint eléri a 75-80 millió dollárt, amin belül a következő években az IP-telefon fokozatosan egyre nagyobb teret nyer. Szakértői becslések szerint 2006-ban a százmillió dollár körüli alközponti piac majdnem felét az IP-telefon részesedése teszi majd ki. Budafoki Róbert elmondta, hogy egyre több tendert írnak ki internetes telefon beszerzésére, s a zöldmezős beruházások többsége esetében már eleve nem gondolkodnak hagyományos telefonhálózat kiépítésében. Az ügyvezető szerint a piac azért is nőhet töretlenül, mert a közeljövőben csak az államigazgatásban több százezer telefont kell lecserélni modernebbre, s ez az IP-telefon-piac számára jelentős bővülést hozhat. Az IP-telefon egyik előnye például az, hogy egy megfelelő kóddal a hálózaton belül a világ bármelyik pontján személyre szabhatóan használható.
Megugrás várható a mobiltelefonok piacán is, a Nokia, a Sony Ericsson és a Siemens már javában készül az európai UMTS (harmadik generációs mobiltávközlési) rendszerek bevezetésére. Ezt mutatta az idei CeBIT is, ahol a Nokia vezérigazgatója, Jorma Olilla közölte, 2004-ben negyven új mobilkészülékkel jelennek meg a piacon.
A német Siemens a mobiltelefon-piac 10 százalékos bővülésére és a saját részesedésének a növekedésére is számít az idén. A Siemens a világ negyedik készülékgyártója, s körülbelül tízszázalékos a piaci részesedése. 2003-ban 520 millió készülék kelt el a világpiacon a Gartner Dataquest piackutató adatai szerint. Az intézet az idén 580 millió készülék eladását jelzi előre, de a Siemens ennél valamivel többet tart valószínűnek.
Az UMTS-szolgáltatások iránti kereslet növekedését jósolják a független piaci elemzők is, a szakértők egyúttal rámutattak arra is, hogy az idei németországi CeBIT-kiállításon már láthatók azok a harmadik generációs távközlési irányok, amelyeket a szolgáltatók egymást követve ki fognak építeni. Ilyen volt a brit mmO2 mobilszolgáltató is, amely azt tervezi, hogy Németországban áprilisban megkezdi a harmadik generációs kártyák értékesítését hordozható számítógépekhez. Fő versenytársa, az ugyancsak brit Vodafone, a világ legnagyobb mobilcége a múlt hónapban kezdte forgalmazni a kártyákat hét országban, köztük Németországban. A kártyákat – amelyek a hordozható számítógépbe helyezve a hagyományos GPRS kártyáknál sokkal gyorsabb, másodpercenként 384 kilobit sebességgel képesek internetes adatátvitelre – elsősorban üzleti előfizetőknek szánják. Az mmO2, amely Nagy-Britannián kívül Németországban és Írországban tevékenykedik, azt közölte, hogy németországi cége, az O2 285 euróért árusítja majd a kártyákat.
A brit Vodafone legkorábban az idén ősszel számol az új, harmadik generációs UMTS mobiltelefonok szélesebb körű elterjedésével. A Vodafone D2 ügyvezetője szerint – aki a hannoveri CeBIT-en nyilatkozott – az első fél évben egy vagy két modell lesz szériaérett. Várakozásai szerint azonban karácsonyra már a modellek széles választéka lesz a piacon, s ez az időszak már az UMTS-üzlet első kimagasló forgalmát mutathatja.
Jürgen von Kuczowski szerint általában az UMTS további növekedést jelent a mobiltelefóniában. Németországban a Vodafone – amely 24,7 millió ügyféllel a második a T-Mobile után – februárban indította el UMTS-szolgáltatását, a négy németországi UMTS-licencvásárló (és azt meg is tartó) cég közül elsőként.
Száguldozó idős férfi gázolt halálra a zebrán egy 22 éves fiatalt Balatonszárszón