Évekre szóló derűlátó távközlési prognózis

Az Európai Unióhoz újonnan csatlakozó országokban a következő években 8–15 százalékkal fog bővülni az információtechnikai piac, ezen belül is a távközlésben várható komolyabb boom – állapította meg elemzésében az IDC tanácsadó cég. Az elemzők rámutatnak arra is, hogy a mobiltelefonok mellett az IP-telefon (internet protocol) felhasználói számának növekedése Magyarországon is megugrott a múlt évben. A Cisco Systems magyarországi leányvállalata szerint az idei IP-telefon-eladás értéke meghaladhatja a tízmillió amerikai dolláros szintet is.

2004. 04. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többéves krízist követően ismét fellendülés észlelhető a számítástechnikai és távközlési cikkek világpiacán. Az ágazat német szakmai szervezete, a Bitkom 4,3 százalékos növekedéssel számol az idén s hatszázalékossal jövőre. Európában azonban a növekedés üteme ennél lassabb, 3,1 százalékos lesz, így a piac összforgalma eléri majd a 611 milliárd eurót. 2005-ben újabb 4,4 százalékos növekedés után már 638 milliárd eurós lehet a piaci forgalom, míg 2003-ban 0,8 százalékos volt a növekedés.
Tavaly a térség IT-kiadásai 10,6 milliárd dollárt tettek ki. A változás jelenleg elsősorban a távközlésben érzékelhető, itt két tendencia érvényesül: a piaci liberalizáció s ezzel összefüggésben a nyugati szolgáltatók előretörése, illetve a mobiltelefon térnyerése a vezetékessel szemben. A nyugati szolgáltatóknak a legjobb esetben már csak a kisebb, unióhoz csatlakozó országokban, valamint a vidéki körzetekben nyílik lehetőségük arra, hogy betörjenek a piacra, a nagyobb gócpontokon szinte valamennyi nagy szolgáltató megvetette a lábát. Ennélfogva az IT-szakma számára a május 1-jei csatlakozás már csak szimbolikus, mert a nagy szolgáltatók már régóta jelen vannak Kelet-Európában. Az IDC szerint Lengyelországban a legmagasabbak az IT-kiadások, a második Csehország, Szlovéniában pedig a személyi számítógép-ellátottság már elérte az ausztriai szintet. Észtországban a távközlési piacot már a kilencvenes évek végén nagymértékben liberalizálták, a mobillefedettség 2002-ben meghaladta az ötven százalékot. Szlovákiában 2002-ben a lakosság 32 százalékának volt vezetékes és negyven százalékának mobiltelefonja. Magyarországon a mobillefedettség meghaladta az ötven százalékot, a vezetékesé 37 százalék volt.
A növekvő fogyasztói igények következtében a távközlés két jelentős szegmensében várható még bővülés. Az egyik az IP-telefon területe lehet, míg a másik a telítettnek tekintett, ugyanakkor még meglepetéseket tartogató mobiltelefónia. Mi sem mutatja jobban a távközlési piac fejlődését, mint hogy tízmillió amerikai dollárt meghaladó magyarországi IP-telefon-értékesítést vár az idén a Cisco Systems Magyarország ügyvezető igazgatója, Budafoki Róbert. Az előrejelzések szerint a magyarországi fejlődés töretlen lesz, s 2005-ben húszmillió dollárért, 2006-ban pedig már negyvenmillió dollárért adnak el IP-telefont. Magyarországon a teljes telefon-alközponti piac az idén az előrejelzések szerint eléri a 75-80 millió dollárt, amin belül a következő években az IP-telefon fokozatosan egyre nagyobb teret nyer. Szakértői becslések szerint 2006-ban a százmillió dollár körüli alközponti piac majdnem felét az IP-telefon részesedése teszi majd ki. Budafoki Róbert elmondta, hogy egyre több tendert írnak ki internetes telefon beszerzésére, s a zöldmezős beruházások többsége esetében már eleve nem gondolkodnak hagyományos telefonhálózat kiépítésében. Az ügyvezető szerint a piac azért is nőhet töretlenül, mert a közeljövőben csak az államigazgatásban több százezer telefont kell lecserélni modernebbre, s ez az IP-telefon-piac számára jelentős bővülést hozhat. Az IP-telefon egyik előnye például az, hogy egy megfelelő kóddal a hálózaton belül a világ bármelyik pontján személyre szabhatóan használható.
Megugrás várható a mobiltelefonok piacán is, a Nokia, a Sony Ericsson és a Siemens már javában készül az európai UMTS (harmadik generációs mobiltávközlési) rendszerek bevezetésére. Ezt mutatta az idei CeBIT is, ahol a Nokia vezérigazgatója, Jorma Olilla közölte, 2004-ben negyven új mobilkészülékkel jelennek meg a piacon.
A német Siemens a mobiltelefon-piac 10 százalékos bővülésére és a saját részesedésének a növekedésére is számít az idén. A Siemens a világ negyedik készülékgyártója, s körülbelül tízszázalékos a piaci részesedése. 2003-ban 520 millió készülék kelt el a világpiacon a Gartner Dataquest piackutató adatai szerint. Az intézet az idén 580 millió készülék eladását jelzi előre, de a Siemens ennél valamivel többet tart valószínűnek.
Az UMTS-szolgáltatások iránti kereslet növekedését jósolják a független piaci elemzők is, a szakértők egyúttal rámutattak arra is, hogy az idei németországi CeBIT-kiállításon már láthatók azok a harmadik generációs távközlési irányok, amelyeket a szolgáltatók egymást követve ki fognak építeni. Ilyen volt a brit mmO2 mobilszolgáltató is, amely azt tervezi, hogy Németországban áprilisban megkezdi a harmadik generációs kártyák értékesítését hordozható számítógépekhez. Fő versenytársa, az ugyancsak brit Vodafone, a világ legnagyobb mobilcége a múlt hónapban kezdte forgalmazni a kártyákat hét országban, köztük Németországban. A kártyákat – amelyek a hordozható számítógépbe helyezve a hagyományos GPRS kártyáknál sokkal gyorsabb, másodpercenként 384 kilobit sebességgel képesek internetes adatátvitelre – elsősorban üzleti előfizetőknek szánják. Az mmO2, amely Nagy-Britannián kívül Németországban és Írországban tevékenykedik, azt közölte, hogy németországi cége, az O2 285 euróért árusítja majd a kártyákat.
A brit Vodafone legkorábban az idén ősszel számol az új, harmadik generációs UMTS mobiltelefonok szélesebb körű elterjedésével. A Vodafone D2 ügyvezetője szerint – aki a hannoveri CeBIT-en nyilatkozott – az első fél évben egy vagy két modell lesz szériaérett. Várakozásai szerint azonban karácsonyra már a modellek széles választéka lesz a piacon, s ez az időszak már az UMTS-üzlet első kimagasló forgalmát mutathatja.
Jürgen von Kuczowski szerint általában az UMTS további növekedést jelent a mobiltelefóniában. Németországban a Vodafone – amely 24,7 millió ügyféllel a második a T-Mobile után – februárban indította el UMTS-szolgáltatását, a négy németországi UMTS-licencvásárló (és azt meg is tartó) cég közül elsőként.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.