Cipruson bejegyzett, jereváni off-shore cégen keresztül szerezte be a szolnoki Specimpex Kft. azt az ukrán, felújított An–26-os szállítórepülőt, amelyet 600 millió forintért adtak el a Honvédelmi Minisztériumnak (HM) – állította Csampa Zsolt tegnapi sajtótájékoztatóján. A limassoli Parkwoods Trading Ltd. az MDF-es politikus szerint 2003. december 9-én, a szaktárca repülőgép-vásárlásról szóló döntése előtt egy nappal adta el az An–26-ost a szolnoki cégnek, tehát feltételezhető, hogy a Specimpex Kft. a bejelentés előtt tudott a HM beszerzési szándékáról. Hollósi Nándor, Juhász Ferenc honvédelmi miniszter főtanácsadója korábban azt állította, hogy a Specimpex egy orosz cégtől vásárolt, amely az ukrán gyártótól jutott hozzá a repülőgéphez. Iváncsik Imre, a HM politikai államtitkára szerint kedvező áron vették meg a szállítógépet.
Az AN–26-os ügyében már korábban kifogásolta az ellenzék, hogy közbeszerzési eljárás nélkül bonyolították az adásvételt, amelyhez a Juhász Ferenc honvédelmi miniszter által vezetett nemzetbiztonsági kabinet adott felmentést. Csampa Zsolt továbbra is választ vár arra, hogy miért kellett pályáztatás nélkül megvásárolni a szállítógépet, de a képviselő arra is kíváncsi, valójában mennyibe kerülhetett a repülő, ha két cég is rátette a vételárra a saját nyereségét.
*
Mint arról korábban beszámoltunk, Veres István, a Specimpex Kft. vezetője azt nyilatkozta, általában öt és tíz százalék közötti részesedést kapnak kereskedelmi közvetítőként.
A vállalkozó állítása szerint azonban az An–26-os szállítórepülő vételárából nem könyvelhettek el ekkora arányú nyereséget. Amennyiben a ciprusi cég is részesedett az üzletből, akkor ennek a közvetítésnek a jutalékával is többe került a szállítógép beszerzése.
Korábban megírtuk azt is, a Specimpex Kft. vezetője 2000-ig a Magyar Honvédség szolnoki repülő műszaki szolgálatának vezetőjeként dolgozott. Veres szerint azonban ez nem összeférhetetlen, hiszen amikor a hadsereg alkalmazottja volt, még nem szállított eszközöket a HM számára. A vezető korábban azt állította, hogy a gépet egy orosz cégtől vásárolták meg, és ehhez 25 százalék áruforgalmi adót, 12,1 százalék vámot és másfél százalék iparűzési adót kellett kifizetni.
Veres István lapunknak elismerte, hogy a Specimpex Kft. a Parkwoods Trading Ltd.-től vásárolta az AN–26 típusú repülőgépet, de hozzátette: a vétel orosz közvetítéssel történt. Erről a közvetítő tevékenységről azonban nem nyilatkozott. – Cégünk az ukrán repülőgépipar hivatalos szállítója, ez az ügylet sem zárja ki azonban az ukrán részvételt, mivel a repülőgépet Ukrajnában javították – mondta a cégvezető.
Keller László közpénzügyi államtitkár lapunk számára elérhetetlennek bizonyult, így nem tudtuk megkérdezni tőle, hogy tesz-e lépéseket az ügyben.
Bóka János: Az új Európai Bizottság a változatlanság politikáját folytatja, ami az EU lassú gazdasági agóniáját jelenti