A férfiak is szebbnek akarnak látszani

A szépségipar a férfiakat ostromolja, s úgy látszik, sikerrel. Az eladási statisztikák szerint ugrásszerűen megnőtt a férfiaknak szánt szépségápolási termékek értékesítése. Az idősebbek persze fiatalabbnak akarnak látszani, s ezért pénztárcájukat is hajlandók kinyitni. Az igényekre pedig érthetően az összes nagy cég reagál, s a kínálat folyamatosan bővül.

2004. 07. 08. 17:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A testápolás terén a férfiak részéről tapasztalható növekvő érdeklődés – amely a tudományos elnevezés szerint az úgynevezett metroszexuális jelenség része – világszerte hozzájárul a test- és szépségápolási kategóriáknál megfigyelhető növekedéshez – összegzi az ACNielsen által megjelentetett tanulmány. A kifejezés a tudományos megfogalmazás szerint olyan városi, erős esztétikai érzékkel rendelkező férfit jelöl, aki sok időt és pénzt áldoz a saját megjelenésére és életstílusára. A felmérés 56 országban, csaknem 60 kategóriában elemezte a kiskereskedelmi beszerzéseket, s igen sok példát talált az említett trend alátámasztására. Például a tusfürdők – amelyek világszerte az egyik leggyorsabban növekvő testápolási kategóriát képviselik – eladási értéke 2003-ban hét százalékkal bővült, elsősorban a férfiaknak szánt termékek értékesítésének növekedése következtében.
Az Egyesült Királyságban például a tusfürdők forgalma a múlt évben csak négy százalékkal növekedett, ugyanakkor a kategórián belül a férfiszegmens 18 százalékkal emelkedett. Két másik – a dezodor, illetve a borotva és penge – kategória is profitált abból, hogy a férfiak újabban nagyobb figyelmet szentelnek a megjelenésüknek. A dezodor kategória mindent összevetve öt százalékkal bővült úgy, hogy az ACNielsen által vizsgált 50 országból 35 jelzett növekedést ezen a téren. A férfiaknak szánt termékek értékesítése kétszer olyan gyorsan emelkedett, mint a nőknek szánt termékeké. A borotva és penge kategória szintén öt százalékkal növekedett úgy, hogy a vizsgált 52 ország háromnegyedében pozitív volt a trend. – A férfiak egyre inkább a modernebb borotválkozási csomagokat részesítik előnyben – fűzte hozzá magyarázatként Jane Perrin, az ACNielsen Globális Szolgáltatások ügyvezető igazgatója. Ez jelentős mértékben befolyásolja az értékesítést, ugyanis egy egyszerű, eldobható borotva költsége kevesebb mint egy dollár, míg az újabb, modernebb borotválkozási csomagokhoz szükséges kezdeti tőkebefektetés 10–15 dollár közé tehető – mondta Jane Perrin.
Számos gyártó próbál tőkét kovácsolni magának abból, hogy a férfiak között egyre nagyobb az érdeklődés a testápolás iránt. A Procter & Gamble például márciusban bejelentette, hogy exkluzív licencszerződést kötött az OT OverTime céggel a junior- és kamaszkorú fiúk részére kifejlesztett testápolási termékcsalád piacra dobására. Az Unilever férfiaknak szánt márkája, az Axe – amely jelenleg több mint 58 országban kapható – esetében a termékcsoportba eredetileg csak a spray tartozott, majd a későbbiekben bevezették a golyós dezodort, a tusfürdőt, a borotválkozás előtti és utáni termékeket és a hajzselét is, amelynek eredményeként az Unilever az Axe észak-amerikai 2002-es indítását követően egy éven belül túlteljesítette saját értékesítési célkitűzéseit. A Gillette közelmúltban bevezetett M3 Power rendszere egy másik példa azon új termékekre, amelyeket a gyorsan növekvő férfi-testápolási piacra szántak, befolyásolva a technológiai újításokat a borotva és penge kategóriában.
Az idősebb fogyasztók megpróbálják visszaforgatni az időt – állapítja meg a tanulmány másik része –, ugyanis e korosztály szintén növekvő befolyást gyakorol a testápolási beszerzésekre. Ahogy az ötvenes–hatvanas évek csúcsgenerációja egyre idősebb lesz, úgy az öregedésgátló termékek értékesítése egyre jobban növekszik. – Az arc és a szemkörnyék ápolószereinek értékesítése tíz százalékkal növekedett, ami azon krémek bevezetésének köszönhető, amelyek „mindent elvégeznek”, kezdve a ráncok csökkentésétől és a sötét karikák minimalizálásától a korral járó (öregségi) foltok kivilágosításáig – mondta Jane Perrin. Nemcsak a szem és környéke, hanem a fog is fontos szerepet játszik e generáció életében, amit mutat – tette hozzá Perrin –, hogy 48 százalékos növekedést figyeltek meg azon termékek esetében, amelyek eltávolítják a szennyeződést, és fehérebbé teszik a fogakat.
A másik korhoz kapcsolódó kategória, ahol növekedés mutatkozott, az inkontinenciabetétek és alsóneműk területe volt, ahol világviszonylatban négyszázalékos bővülést regisztráltak. (A vizelési inkontinencia a vizelet húgyhólyagból történő akaratlan távozását jelenti. Világszerte ismert egészségügyi probléma, amely mindkét nemet érinti, de elsősorban a nőknél gyakori.) A leggyorsabb, hatszázalékos növekedést Latin-Amerika produkálta, visszatükrözve ezzel a régió gyorsan öregedő lakosságát. Bár a 65 év feletti latin-amerikai lakosság aránya még kisebb, mint az észak-amerikai és az európai arány, a 65 év feletti korcsoport gyorsabban növekszik itt, mint a világ bármely más régiójában.
Perrin szerint a testápolás számos kategóriájában megfigyelhető volt a fogyasztók kényelmi igénye, ami globális trend. Ilyenek az új babaápolási termékek, amelyeknél szintén a kényelmi szempontok kerültek előtérbe. Az eldobható papírpelenka iránti igény világszerte öt, Európában tizenegy százalékkal növekedett. A világ nagyobb régióinál nagy eltérések mutathatók ki a test- és szépségápolási termékek növekedését illetően. A Latin-Amerikában, Ázsia egyes részein, Kelet-Európában, a Közép-Keleten és Afrikában jellemző fejlődő gazdaságok mutatták a leggyorsabb növekedést, míg a fejlettebb gazdaságokat lassabb bővülés jellemezte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.