Nem jönnek hazánkba kínaiak sztrádát építeni

A magyar útépítőknek egyelőre nem kell tartaniuk kínai vetélytársaiktól. Bár tavalyi pekingi látogatása során Medgyessy Péter és Csillag István „komolyan” felvetette, hogy kínai vállalatokat is meghívnak magyarországi autópálya-építési versenytárgyalásokra, egyelőre egyetlen jelentkező sem akadt a nagy falon túlról.

Bákonyi Ádám
2004. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Medgyessy Péter tavaly augusztusi kínai látogatásáról hazatérve bejelentette, Ven Csia-pao miniszterelnök is „felkarolta” azt az ötletet, hogy kínai építőcégek is részt vegyenek a magyar autópálya-program megvalósításában. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter is megerősítette, hogy „a kormány komolyan gondolja” kínai vállalatok meghívását. Szerinte ezzel nagyobb versengésre lehetett volna késztetni az autópálya-építésre hagyományosan pályázó német és francia cégeket. Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Rt. szóvivője érdeklődésünkre úgy fogalmazott, eddig nem jelentkezett kínai cég autópálya-építéssel kapcsolatos közbeszerzési pályázatra. Minden olyan külföldi cég, így kínai is, amelynek Magyarországon bejegyzett képviselete van, pályázhat a közbeszerzéseken – közölte lapunkkal a kormányszóvivői irodán keresztül Gál J. Zoltán. A szóvivő hozzátette, ki nem írt vagy folyamatban levő közbeszerzésről nem áll módjában nyilatkozni.
*
A gazdasági minisztérium csak jövő héten tud hivatalos tájékoztatást adni az ügyről, ám megkeresésünkre a tárcához közel álló források sem tudtak leendő kínai útépítő cégekről beszámolni.
– A felvetés legfeljebb arra lehetett jó, hogy olcsó kínai vállalkozókkal riogassák a magyar útépítő cégeket – fogalmazott lapunknak egy, az Állami Autópálya Kezelő Rt.-hez közel álló szakértő. Tudomása szerint korábban – elvétve – érdeklődtek kínai üzletemberek útfenntartással kapcsolatos közbeszerzések után. Az egyik például sót szállított volna a téli utakra, ám feltehetőleg értesült arról, hogy e téren a román beszállítóknál nem lehet olcsóbb, így végül nem is pályázott.



Blöff. A jelenlegi kormánypártok által a 2002-es kampányban ígért nyolcszáz kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi út megépítése politikai blöff volt – derült ki Braun Róbert egyik előadásából. A Miniszterelnöki Hivatal májusban távozott helyettes államtitkára nemrégiben a Média Hungary című konferencián a Politikai kommunikáció című előadásában beismerte, a nyolcszáz kilométernyi autópálya megépítése a kampány során a politikusok közötti licitálásban alakult ki. Közölte: a közlekedési tárca úgy tájékoztatta őt, Magyarországon, ha minden munkagép az autópálya-építésen dolgozik, akkor is csak 110 kilométer sztráda épülhet évente.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.