Medgyessy Péter tavaly augusztusi kínai látogatásáról hazatérve bejelentette, Ven Csia-pao miniszterelnök is „felkarolta” azt az ötletet, hogy kínai építőcégek is részt vegyenek a magyar autópálya-program megvalósításában. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter is megerősítette, hogy „a kormány komolyan gondolja” kínai vállalatok meghívását. Szerinte ezzel nagyobb versengésre lehetett volna késztetni az autópálya-építésre hagyományosan pályázó német és francia cégeket. Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Rt. szóvivője érdeklődésünkre úgy fogalmazott, eddig nem jelentkezett kínai cég autópálya-építéssel kapcsolatos közbeszerzési pályázatra. Minden olyan külföldi cég, így kínai is, amelynek Magyarországon bejegyzett képviselete van, pályázhat a közbeszerzéseken – közölte lapunkkal a kormányszóvivői irodán keresztül Gál J. Zoltán. A szóvivő hozzátette, ki nem írt vagy folyamatban levő közbeszerzésről nem áll módjában nyilatkozni.
*
A gazdasági minisztérium csak jövő héten tud hivatalos tájékoztatást adni az ügyről, ám megkeresésünkre a tárcához közel álló források sem tudtak leendő kínai útépítő cégekről beszámolni.
– A felvetés legfeljebb arra lehetett jó, hogy olcsó kínai vállalkozókkal riogassák a magyar útépítő cégeket – fogalmazott lapunknak egy, az Állami Autópálya Kezelő Rt.-hez közel álló szakértő. Tudomása szerint korábban – elvétve – érdeklődtek kínai üzletemberek útfenntartással kapcsolatos közbeszerzések után. Az egyik például sót szállított volna a téli utakra, ám feltehetőleg értesült arról, hogy e téren a román beszállítóknál nem lehet olcsóbb, így végül nem is pályázott.
Blöff. A jelenlegi kormánypártok által a 2002-es kampányban ígért nyolcszáz kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi út megépítése politikai blöff volt – derült ki Braun Róbert egyik előadásából. A Miniszterelnöki Hivatal májusban távozott helyettes államtitkára nemrégiben a Média Hungary című konferencián a Politikai kommunikáció című előadásában beismerte, a nyolcszáz kilométernyi autópálya megépítése a kampány során a politikusok közötti licitálásban alakult ki. Közölte: a közlekedési tárca úgy tájékoztatta őt, Magyarországon, ha minden munkagép az autópálya-építésen dolgozik, akkor is csak 110 kilométer sztráda épülhet évente.