Vegetáriánus piranha Japánból

Ki mondta, hogy az előremutató hibrid technológia egyedül a csekély károsanyag-kibocsátásról szól? A Toyota Prius GT egy tisztelettudó fenevad, amely patinás sportszedánokat megszégyenítő teljesítményre képes – és közben a légkört is kíméli.

Hajdu Imre
2004. 07. 30. 17:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos legendás Toyota versenyautó társaságában mutatkozott be a Prius 145 lóerős speciálváltozata az angliai Goodwoodban évről évre hagyományosan megrendezésre kerülő Festival of Speed idei rendezvényén. A helyszín és a körítés arra enged következtetni, hogy a japán gyár korántsem tekinti befejezettnek a környezet- és energiaforrás-kímélő hajtásmód terén végzett munkáját, hiszen a vad versenyszínekre fényezett Prius GT vélhetően azokat is képes lesz meggyőzni a hibrid technológia életképességéről, akik eddig kétkedve fogadták a benzin-elektromos üzemű gépkocsi gondolatát.
Első lépésként a Prius különleges, Atkinson-ciklusú benzinmotorját a Yaris T Sportból ismert másfél literes egységre cserélték le. Bár ennek teljesítményét 99 lóerőre fogták vissza, a hajtóerő így is csaknem harminc százalékkal nőtt. Ezt követően az eleve nagymértékben tökéletesített elektromos rendszert fejlesztették még tovább. A nagyfeszültségű áramkör feszültségét további tíz százalékkal, 550 voltra növelték, így lehetővé vált egy nagyobb teljesítményű villanymotor beszerelése – ez az utcai verzió 54 lóereje helyett 84-re képes. Mindehhez szükség volt az akkumulátor kapacitásának, valamint a generátor maximális fordulatszámának a növelésére is, a hibrid hajtásláncot vezérlő elektronikát pedig a lehető „leghegyesebbre” hangolták.
A Prius GT az egyharmadával megnövelt összteljesítményhez méltó futóműtuningot kapott, továbbá az ideális tömegeloszlás érdekében a hátsó tengely fölé tolták az akkumulátorokat. Az utasteret teljesen lecsupaszították, a finom kárpitok helyére két versenyülést, valamint az elmaradhatatlan bukókeretet építették be. Ezzel az eleve könnyű autó tömegét 1120 kilóra faragták le, így már érthető a százas sprint 8,7 másodperces szintideje. Az egész tanulmányban mégis az a legszebb, hogy – hála a csökkentett tömegnek és a nagyobb kapacitású elektromos rendszernek – fogyasztási és emissziós adatai hétköznapi tempó mellett gyakorlatilag megegyeznek az eredetiével, amelyet pedig a világ leginkább környezetbarát gépkocsijaként tartanak számon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.