A szudáni válság is az olajról szól?

A szudáni hadsereg némi huzavonát követően bejelentette, hogy agressziónak tartja az ENSZ által adott 30 napos ultimátumot, amely kötelezné a kartúmi rezsimet az arab dzsandzsavíd lovas milíciák lefegyverzésére. Bashir elnök szerint legalább 90 napba telne a tizenkétezer arab harcos lokalizálása és a fegyverek begyűjtése.

Munkatársunktól
2004. 08. 03. 16:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Musztafa Oszmán Iszmáil szudáni külügyminiszter a sajtónak adott tájékoztatása szerint az ENSZ által szabott harmincnapos határidő egyszerűen logikátlan és betarthatatlan. A kormány a július 3-án Kofi Annan ENSZ-főtitkár által is ratifikált dokumentumot tartja érvényesnek, amely kilencven- napos haladékot adna Kartúmnak, hogy megszüntesse a fekete-afrikai törzsek ellen irányuló népirtást.
Jó harminc éve nyílt titok, hogy az északi arabok etnikai tisztogatást végeznek a fekete törzsek között. Az olajban gazdag Dárfúrt arabizálni akarják, mivel az elkövetkező negyven évben a szaúd-arábiai olaj jelentős apadását jósolják a szakértők, és ez Szudánt a gazdag olajkitermelő országok elitje közé emelheti. Szakértők szerint érthető, hogy Bashir elnök időt akar nyerni, hiszen minden óra neki dolgozik, a napi sok száz áldozattal, akikkel a sivatag vagy a dzsandzsavídok golyói végeznek.
A Nyugat – főként Franciaország és Nagy-Britannia – katonai fenyegetése nem hatotta meg Kartúmot. Iszmáil magához rendelte a nyugati nagyköveteket, és hangsúlyozta, hogy országa nem fogja tétlenül nézni a katonai beavatkozást, hanem minden lehetséges erővel visszavág. Ugyanakkor Dárfúr egy második Ruanda lehet, ahol nyolcszázezer ember életébe került az ENSZ tétlenkedése.
Ha megvizsgáljuk a nagyhatalmak gazdasági érdekeit, megérthetjük, miért nem akarják elmérgesíteni a viszonyt Kartúmmal. Oroszország éppen most adott el 12 darab MiG–29-es vadászgépet a szudáni légierőnek, a francia Renault cégé az autóbuszpiac, a legnagyobb rizsszállító az Egyesült Államok, a legtöbb személyautót Dél-Korea szállítja, Szudán bőripara évi 50 millió dollár értékben kereskedik az EU-val, a közel-keleti államoknak Szudán a legfontosabb marhahússzállítójuk, és még nem is említettük az olajat, amely nagyrészt az USA cégeinek jelent hatalmas hasznot. Ám éppen a múlt héten kapcsolódott be Kína is az olajüzletbe. A dél-dárfúri Blok 6 nevű fúrási területre a China National Petrol Corporation kötött 1,4 milliárd eurós koncessziót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.