Kína olajbehozatala júliusban 40,7 százalékkal haladta meg a tavaly júliusi mennyiséget, és ezzel 9,6 millió tonnára nőtt. Vámhatósági adatok szerint az idei első hét hónapban 70,6 millió tonna nyersolajat, illetve olajterméket importált az ország, 40 százalékkal többet, mint a tavalyi év hasonló időszakában.
Különösen sok olajat használnak az áramtermelés fenntartására, a világpiacokat jellemző gázolajdrágulást például többen azzal magyarázzák, hogy Kína dízelmeghajtású generátorokat állított üzembe. Az ország fő beszállítói az Egyesült Államokkal szemben nem az arab olajtermelők, hanem Oroszország és Angola, de az ottani olajtársaságok folyamatosan keresik az újabb forrásokat; több helyen, például Kazahsztánban, Venezuelában, Szudánban, Irakban, Iránban, Peruban és Azerbajdzsánban is koncessziós jogokat szereztek a kitermelésre.
Az MTI összeállítása szerint az Egyesült Államok után a világ második olajimportőre már júniusban is 41,7 százalékkal több olajat vásárolt külföldön, mint a tavalyi hatodik hónapban. A kínai kereskedelmi minisztérium becslései szerint az idén 285 millió tonna lesz a nyersolaj- és olajtermékimport, tizenkét százalékkal több, mint tavaly.
A Nemzetközi Energiaügynökség a második fél évre kisebb olajkeresletet vár Kínában, mint az első fél évben, mert a kínai gazdaságpolitika is támogatja a gazdaság túlhevülésének megakadályozását, és ösztönzi a növekedési ütem lassítását. Kérdés, igazuk lesz-e, hiszen mostanra nemcsak a kínai ipar szívja fel nagy mennyiségben az olajat, de óriási tempóban növekszik az ázsiai országban futó autók száma. Legújabb hírek szerint kínai vállalat veszi át a Rover autógyárat, de mostanra szinte az összes világmárka megjelent az országban. A német Volkswagen konszern például második legnagyobb piacaként tartja számon Kínát, a Honda százezer fölé akarja emelni a déli országrészben lévő gyára éves kapacitását, és a Cadillac is a kommunista piacgazdaság útjára lépett nagyhatalmat tartja legnagyobb célpiacának.

Eltűnt egy kislány, mindenhol őt keresik