M6-os botrány: megszólalt a szaktárca

Tíz nappal az M6-os autópályával kapcsolatos botrány kipattanása után megszólalt az ügyben illetékes gazdasági tárca. Csillag István minisztériumának nincs tudomása a tendergyőztesnek kihirdetett cég korrupciós ügyeiről. A múlt héten történt fejlemények ismeretében azonban veszélybe kerülhet a szerződés lezárása, mivel ehhez a parlament jóváhagyása is szükséges.

Munkatársainktól
2004. 08. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint egyheti hallgatás után a gazdasági tárca szombaton közleményben reagált az utóbbi évek egyik legnagyobb állami beruházása körül kipattant botrányra. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tájékoztatása szerint a nyertes M6 Duna Konzorcium tette a legkedvezőbb ajánlatot az Érd–Dunaújváros közötti sztráda megépítésére, a konzorcium kiválasztásával pedig „színesedik a magyar építőipari vállalkozások piaca”. A tárcának nincs tudomása arról, hogy az M6-os autópálya-tenderen győztes társaság belekeveredett volna a német szociáldemokrata párt korrupciós botrányába.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a sztrádaépítést mintegy 125 milliárd forintért elnyerő konzorcium három tagjából kettő már korábban korrupciógyanúba keveredett osztrák és német állami építkezéseknél.
Az egyik vesztegetési ügy 2002 áprilisában pattant ki, amikor kiderült: a német szociáldemokraták több mint félmillió márka „adományt” vettek át törvénybe ütköző módon az állami megbízásokat elnyerő vállalatoktól, köztük a GKM által augusztus elején nyertesnek nyilvánított Bilfinger-Bergertől. Ez a cég egy másik korrupciós ügyben is érintett, amely négyévi nyomozás után idén áprilisban került a német bíróság elé.
*
A Die Welt című lap beszámolója szerint az ügyészség korrupcióellenes részlegének nyomozása azt derítette ki, hogy a német vasút egyik nagy összegű beruházásánál jogellenesen részesítették előnyben a Bilfinger-Bergert. Az M6-os versenyeztetésen nyertes társaság másik tagjának, a Porr GmbH-nak a kiválasztása is kérdéseket vet fel, hiszen az osztrák parlament 1996 március 14-i ülésének jegyzőkönyve szerint a társaságot korrupcióval és a szociáldemokrata párttal való összejátszással vádolták meg.
Noha az M6-os tenderében augusztus elején már győztest hirdetett a gazdasági tárca, a múlt héten történt fejlemények ismeretében veszélybe kerülhet a szerződés lezárása. A koncessziós szerződés véglegesítéséhez ugyanis a parlament jóváhagyása is szükséges, amely a versenyeztetés körül felmerült kételyek ismeretében már nem tűnik biztosítottnak. Szintén fordulatot hozhat az ügyben, hogy az M5-ös vizsgálatát kérő Medgyessy Péternek hivatali kötelessége feljelentést tennie, amennyiben tudomása van vesztegetés gyanújáról. Mint ismert, a leköszönő miniszterelnök korábban közölte: tudomása van az SZDSZ-en belüli zavaros, korrupciós ügyekről. Lapunk információi szerint Medgyessy augusztus elején az autópálya-tender kivizsgálására utasította Csillag Istvánt, aki azonban a kérés ellenére kihirdette a végeredményt. A Magyar Nemzet azt is megtudta, hogy Medgyessy a győztes konzorcium üzleti hátteréről és a versenyeztetés körülményeiről tájékoztatást kért a titkosszolgálatoktól. A vizsgálat megindítását a kormányfő azután indítványozta, hogy megkapta azt a szakértői jelentést, amely megkérdőjelezte a győztes társaság ajánlatát, s megállapította: az állam irreálisan nagy kockázatot vállal, amennyiben ez a cég építi meg a sztrádát.
Az egyre szövevényesebbé váló ügy kivizsgálását segítheti, hogy lapunk szocialista forrásokból úgy értesült: nemcsak ellenzéki, de egyre több kormánypárti képviselő is szeretné, ha mielőbb tisztáznák a versenyeztetés körülményeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.