Több mint egyheti hallgatás után a gazdasági tárca szombaton közleményben reagált az utóbbi évek egyik legnagyobb állami beruházása körül kipattant botrányra. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tájékoztatása szerint a nyertes M6 Duna Konzorcium tette a legkedvezőbb ajánlatot az Érd–Dunaújváros közötti sztráda megépítésére, a konzorcium kiválasztásával pedig „színesedik a magyar építőipari vállalkozások piaca”. A tárcának nincs tudomása arról, hogy az M6-os autópálya-tenderen győztes társaság belekeveredett volna a német szociáldemokrata párt korrupciós botrányába.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a sztrádaépítést mintegy 125 milliárd forintért elnyerő konzorcium három tagjából kettő már korábban korrupciógyanúba keveredett osztrák és német állami építkezéseknél.
Az egyik vesztegetési ügy 2002 áprilisában pattant ki, amikor kiderült: a német szociáldemokraták több mint félmillió márka „adományt” vettek át törvénybe ütköző módon az állami megbízásokat elnyerő vállalatoktól, köztük a GKM által augusztus elején nyertesnek nyilvánított Bilfinger-Bergertől. Ez a cég egy másik korrupciós ügyben is érintett, amely négyévi nyomozás után idén áprilisban került a német bíróság elé.
*
A Die Welt című lap beszámolója szerint az ügyészség korrupcióellenes részlegének nyomozása azt derítette ki, hogy a német vasút egyik nagy összegű beruházásánál jogellenesen részesítették előnyben a Bilfinger-Bergert. Az M6-os versenyeztetésen nyertes társaság másik tagjának, a Porr GmbH-nak a kiválasztása is kérdéseket vet fel, hiszen az osztrák parlament 1996 március 14-i ülésének jegyzőkönyve szerint a társaságot korrupcióval és a szociáldemokrata párttal való összejátszással vádolták meg.
Noha az M6-os tenderében augusztus elején már győztest hirdetett a gazdasági tárca, a múlt héten történt fejlemények ismeretében veszélybe kerülhet a szerződés lezárása. A koncessziós szerződés véglegesítéséhez ugyanis a parlament jóváhagyása is szükséges, amely a versenyeztetés körül felmerült kételyek ismeretében már nem tűnik biztosítottnak. Szintén fordulatot hozhat az ügyben, hogy az M5-ös vizsgálatát kérő Medgyessy Péternek hivatali kötelessége feljelentést tennie, amennyiben tudomása van vesztegetés gyanújáról. Mint ismert, a leköszönő miniszterelnök korábban közölte: tudomása van az SZDSZ-en belüli zavaros, korrupciós ügyekről. Lapunk információi szerint Medgyessy augusztus elején az autópálya-tender kivizsgálására utasította Csillag Istvánt, aki azonban a kérés ellenére kihirdette a végeredményt. A Magyar Nemzet azt is megtudta, hogy Medgyessy a győztes konzorcium üzleti hátteréről és a versenyeztetés körülményeiről tájékoztatást kért a titkosszolgálatoktól. A vizsgálat megindítását a kormányfő azután indítványozta, hogy megkapta azt a szakértői jelentést, amely megkérdőjelezte a győztes társaság ajánlatát, s megállapította: az állam irreálisan nagy kockázatot vállal, amennyiben ez a cég építi meg a sztrádát.
Az egyre szövevényesebbé váló ügy kivizsgálását segítheti, hogy lapunk szocialista forrásokból úgy értesült: nemcsak ellenzéki, de egyre több kormánypárti képviselő is szeretné, ha mielőbb tisztáznák a versenyeztetés körülményeit.

Nem akármilyen világsztárral edzett a honvédelmi miniszter