Szelet fogott a biztosítási piac

Lassan ugyan, de fejlődik a hazai hajóbiztosítási piac. Az évről évre növekvő szerződésszám nemcsak szemléletváltozás eredménye, hanem a hitelkonstrukciós hajóvásárlásoknak is betudható. A hitelintézetek ugyanis vízi járművek finanszírozásakor feltételként szabják, hogy az ügyfél kössön biztosítást.

Csákó Attila
2004. 08. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem az olcsó hobbik közé tartoznak a vízi sportok. A hajó megvásárlása, az alkatrészpótlás, a tetemes kikötői díjak jelentős öszszeget tehetnek ki évente. Sokan ezek mellett már nem kötnek biztosítást, míg mások elfelejtik, vagy úgy kalkulálnak, úgysem történhet bajuk, hiszen uralják hajójukat. Az igaz, hogy a vízi közlekedésben a legalacsonyabb a balesetek aránya, ám egy rossz manőverrel tízmilliós károk okozhatók. A Balatonon évente 10-15 komolyabb baleset történik.
Seregi Ferenc, az Allianz Hungária Biztosító Rt. lakossági termékmenedzsere lapunknak elmondta: a hazai hobbicélú vízi járművek biztosítási piaca lassan, de fejlődik. A növekedés nagyrészt annak is betudható, hogy a hitelintézetek az általuk finanszírozott járművek esetében feltételként szabják, kössön biztosítást az ügyfél. A casco és kiegészítő elemei, valamint a felelősségbiztosítás megköthető új és használt járműre egyaránt. Az Allianz Hungáriánál csak belföldi használat esetében köthető biztosítás, mert Magyarország nem tagja a kék- kártya-egyezménynek, ezért a külföldön használt hajók biztosítása érdekében az Allianz területileg illetékes leányvállalatához irányítják az ügyfeleket.
A szakember úgy becsüli – mivel pontos adat nincs a hajók számáról –, hogy a nagyobb, értékesebb vitorlások több mint nyolcvan százaléka biztosított. Az Allianz Hungáriánál az alapbiztosításon kívül önkéntes felelősség-, baleset-, verseny- és szállítmánybiztosítás köthető, de az extra berendezési tárgyak biztosítására is szerződhet az ügyfél. Lopás, rablás és betörés ellen is védhetik járművüket a tulajdonosok, sőt a bérbe adott járművekre is kiterjeszthető a módozat. Az ügynök tízmillió forintos értékhatárig kötheti meg a szerződést, e felett komolyabb kockázatelbírálás szükséges.
Zagyi Attila, a Generali-Providencia Biztosító Rt. szállítmánybiztosítási csoportvezetője ismertette, hogy a rossz idő miatt ugyan késve, de meglódult a biztosítási piac ezen szegmense. Tapasztalatai szerint csak a hajópark kicsiny részét biztosítják az emberek, s általában a nagyobb hajókat. A cascóban 10-15, a felelősségbiztosításban 80 százalékos a lefedettség. Ez annak tudható be, hogy utóbbi meglétét ma már sok kikötő előírja. Zagyi Attila aláhúzta: társaságuknál alapesetben belföldi területi hatályú a hajóbiztosítás, ám 20 százalék felárért Európára kiterjeszthető. A cégnél az uszadékfák vagy az alacsony vízállás miatti meghajtósérülésekre (hajótesten kívüli részekre) is köthető biztosítás. A pótdíj ez esetben 30, az önrész 50 százalékos. A társaság kivételes eseteket leszámítva 8-10 évnél idősebb hajókra nem vállal kockázatot. A hajók árában egymillió forintos alsó értékhatár a limit, de ebben is lehet kivétel. A cégnél egy tízmillió forint értékű hajó éves casco biztosítása 150-200 ezer forint. Ez az alapfedezetre vonatkozik, belföldi területi hatállyal. A különböző kiegészítő kockázatokkal – lopás, európai kiterjesztés, bérbeadás – a fenti összeg a duplájára is nőhet. A lopáskockázat további 20 százalékot tesz ki. A motoros hajók díja 20-25 százalékkal magasabb, hiszen inkább ezek esetében jellemző a sérülés, ígys a kár is magasabb lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.