Nem az olcsó hobbik közé tartoznak a vízi sportok. A hajó megvásárlása, az alkatrészpótlás, a tetemes kikötői díjak jelentős öszszeget tehetnek ki évente. Sokan ezek mellett már nem kötnek biztosítást, míg mások elfelejtik, vagy úgy kalkulálnak, úgysem történhet bajuk, hiszen uralják hajójukat. Az igaz, hogy a vízi közlekedésben a legalacsonyabb a balesetek aránya, ám egy rossz manőverrel tízmilliós károk okozhatók. A Balatonon évente 10-15 komolyabb baleset történik.
Seregi Ferenc, az Allianz Hungária Biztosító Rt. lakossági termékmenedzsere lapunknak elmondta: a hazai hobbicélú vízi járművek biztosítási piaca lassan, de fejlődik. A növekedés nagyrészt annak is betudható, hogy a hitelintézetek az általuk finanszírozott járművek esetében feltételként szabják, kössön biztosítást az ügyfél. A casco és kiegészítő elemei, valamint a felelősségbiztosítás megköthető új és használt járműre egyaránt. Az Allianz Hungáriánál csak belföldi használat esetében köthető biztosítás, mert Magyarország nem tagja a kék- kártya-egyezménynek, ezért a külföldön használt hajók biztosítása érdekében az Allianz területileg illetékes leányvállalatához irányítják az ügyfeleket.
A szakember úgy becsüli – mivel pontos adat nincs a hajók számáról –, hogy a nagyobb, értékesebb vitorlások több mint nyolcvan százaléka biztosított. Az Allianz Hungáriánál az alapbiztosításon kívül önkéntes felelősség-, baleset-, verseny- és szállítmánybiztosítás köthető, de az extra berendezési tárgyak biztosítására is szerződhet az ügyfél. Lopás, rablás és betörés ellen is védhetik járművüket a tulajdonosok, sőt a bérbe adott járművekre is kiterjeszthető a módozat. Az ügynök tízmillió forintos értékhatárig kötheti meg a szerződést, e felett komolyabb kockázatelbírálás szükséges.
Zagyi Attila, a Generali-Providencia Biztosító Rt. szállítmánybiztosítási csoportvezetője ismertette, hogy a rossz idő miatt ugyan késve, de meglódult a biztosítási piac ezen szegmense. Tapasztalatai szerint csak a hajópark kicsiny részét biztosítják az emberek, s általában a nagyobb hajókat. A cascóban 10-15, a felelősségbiztosításban 80 százalékos a lefedettség. Ez annak tudható be, hogy utóbbi meglétét ma már sok kikötő előírja. Zagyi Attila aláhúzta: társaságuknál alapesetben belföldi területi hatályú a hajóbiztosítás, ám 20 százalék felárért Európára kiterjeszthető. A cégnél az uszadékfák vagy az alacsony vízállás miatti meghajtósérülésekre (hajótesten kívüli részekre) is köthető biztosítás. A pótdíj ez esetben 30, az önrész 50 százalékos. A társaság kivételes eseteket leszámítva 8-10 évnél idősebb hajókra nem vállal kockázatot. A hajók árában egymillió forintos alsó értékhatár a limit, de ebben is lehet kivétel. A cégnél egy tízmillió forint értékű hajó éves casco biztosítása 150-200 ezer forint. Ez az alapfedezetre vonatkozik, belföldi területi hatállyal. A különböző kiegészítő kockázatokkal – lopás, európai kiterjesztés, bérbeadás – a fenti összeg a duplájára is nőhet. A lopáskockázat további 20 százalékot tesz ki. A motoros hajók díja 20-25 százalékkal magasabb, hiszen inkább ezek esetében jellemző a sérülés, ígys a kár is magasabb lehet.

Menczer: Zelenszkij elmondta, hogy ő is irányítja a Tisza Pártot