A megengedettnél nagyobb próbanyomással indítottak el egy víztisztító berendezést a paksi atomerőmű kettes blokkjának környezetében, és emiatt még egy héttel, de legalább négy nappal elhúzódhat a reaktor első újraindítási próbája – tudta meg lapunk. A víztisztítóban ugyanis számos anyagszerkezeti vizsgálatot kell elvégezni annak megállapításához, hogy nem károsodott-e a berendezés. A műszaki probléma most nem akkora, mint egy üzemzavar idején, de a kettes blokk indulása kockázatossá vált, mert fennáll egy tartálylyukadás veszélye, amivel radioaktív szennyezés kerülhet az erőmű légterébe. Mint ismert, az előzetes tervek szerint az erőmű kettes blokkja már több mint egy hete újraindult volna, de értesüléseink szerint még egyetlen komoly indítási próbát sem kezdtek meg az üzemben.
Lux Iván, az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) biztonsági igazgatója lapunknak elismerte: komoly, fluxusemelkedéssel járó próbákat még valóban nem végeztek az erőműnél, hiszen mielőtt az első ilyen tesztet elkezdik, értesíteni kell a hatóság szakembereit.
*
Az OAH szakemberei mindennap ellenőrzést végeznek az erőműben, és megkapják a Paksi Atomerőmű (PA) Rt. vezetői értekezleteinek jegyzőkönyveit is, de olyan műszaki gondról nem érkezett bejelentés, amely a kettes blokk próbáit lényegesen hátráltatná – tette hozzá az igazgató. Tájékoztatása szerint a hatóság helyszínen dolgozó szakemberei nyolc alkalommal vettek részt teszteken, háromszor végeztek eseti vezénylői ellenőrzést, és hat helyszíni bejárást is tartottak, de nem tapasztaltak rendellenességeket.
Úgy tudjuk: a kettes blokk újraindítását a műszaki hibától függetlenül is augusztus második felére halasztották volna, és még az sem biztos, hogy a kettes blokk az év végéig teljes kapacitással működik majd. A kettes blokk által előállított, olcsó energiára ugyanis nincs szükség, mert a paksi atomerőmű tulajdonosa, a Magyar Villamos Művek Rt. (MVM Rt.) teljesíteni kívánja a hosszú távra lekötött energiaimport szerződéseit. Mittler István a PA szóvivője állította: nem tud műszaki hibáról, az utolsó nagy ellenőrzéseket és a munkatársak oktatását végzik az indítási próbák előtt. A szóvivő kijelentette azt is: nem tud arról, hogy gazdasági érdekek miatt halasztották volna el az újraindítást. Nemrég hasonlóan nyilatkozott lapunknak az MVM Rt. szóvivője is.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő