Cseheknek áll a világ: elbocsátások Szegeden

Miközben a szegedi villamosok karbantartóinak munkahelyeit felszámolják, a szegedi adófizetők pénzén teremtenek szerelői munkahelyeket a cseh dolgozóknak Csehországban – állítja Kohári Nándor fideszes városatya. Az önkormányzati tulajdonú Szegedi Közlekedési Kft. igazgatója, Dózsa Gábor – aki 2003 áprilisa óta vezeti a céget – cáfolja az elbocsátásokról kiszivárgott híreket, ám Kiss Gábor, a munkástanács helyi vezetője sem neki hisz. Igazgatói működése számos alkalommal váltotta ki a szegedi ellenzéki politikusok bírálatát, és most komoly összeütközésbe került vele is.

Haág Zalán
2004. 09. 06. 17:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ámokfutás, amit Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) igazgatója csinál – állítja Kohári Nándor, a szegedi önkormányzat fideszes képviselője. Szavait azzal támasztja alá, hogy jelentős mértékű elbocsátásba kezdtek a vállalatnál, amely állításai szerint elsősorban a szerelői létszámot érinti. A villamos- és trolibuszjavításokkal foglalkozó, a járműállományt karbantartó szerelők nagy része korábban a Vivaép Rt. alkalmazásában állt, 2003 nyarán azonban az SZKT megvásárolta az 50 százalékban addig is önkormányzati tulajdonú rt.-t, így a szerelők foglalkoztatója közvetve a közlekedési társaság lett.
– Az SZKT vezetésétől kiszivárgott információk szerint az összevonást követő egy hónapban több mint 50 embert bocsátottak el, s azóta is további 10-15 embernek szűnt meg a munkahelye a társaságnál – állítja a képviselő. Mint mondja, az elbocsátások döntő mértékben a szerelői létszámot érintették, az elmúlt egy évben majdnem 50 szakembert küldtek el a vállalattól.
Dózsa Gábor, a cég igazgatója a Magyar Nemzetnek kifejtette: nem igazak az elbocsátásokról keringő hírek. Mint fogalmazott, csak kisebb mértékű elbocsátás volt a Vivaép megvásárlása kapcsán. Dózsa adatai szerint tavaly és az idén összesen 20 főt küldtek el, nagy részük nem szerelő, hanem adminisztratív dolgozó volt, s az elbocsátottak létszáma elenyésző a társaság által foglalkoztatott 500 emberhez képest. Kérdésünkre, hogy a jövőben tervezik-e a szerelői létszám csökkentését, az igazgató határozott nemmel válaszolt.
Kohári Nándor Dózsa Gábor cáfolata ellenére is kitart a létszámcsökkentéssel kapcsolatos állításai mellett. A politikus elképesztőnek tartja, hogy miközben folyamatosan fejlesztésekről nyilatkoznak a Szegedi Közlekedési Kft. vezetői, addig a szerelők elbocsátásával a fejlesztések alapvető feltételeit szüntetik meg. De a képviselő szerint ennél is komolyabb problémák húzódnak meg a háttérben. Olyan adatok jutottak ugyanis tudomására, amelyek szerint az SZKT által a közelmúltban megvásárolt nyolc használt villamos felújítását Csehországban végzik, és a szükségessé váló szegedi nagyjavításokat – a csökkentett szegedi szerelői létszám miatt – szintén ott kívánja végeztetni a jó cseh kapcsolatokkal bíró ügyvezető, Dózsa Gábor – állítja Kohári.
– Felháborító, hogy a szegedi szerelők munkahelyeit felszámolják, ráadásul a szegedi adófizetők pénzén teremtenek szerelői munkahelyeket a cseh dolgozóknak Csehországban – mondja a szegedi városatya. Kiss Gábor, az SZKT Munkástanácsa vezetője az önkormányzati képviselő szavait tartja valósnak az igazgató szavaival szemben. A szakszervezeti vezető tudomása szerint az idén 30 fő – főként szerelő – elbocsátása szerepel a vezetés terveiben, s ennek a létszámnak a felét már el is küldték munkahelyéről.
Természetesen nem ez az egyetlen kérdés, amelyben nem egyezik az igazgató és a szakszervezeti vezető véleménye. A dolgozók viszont láthatóan Kiss Gábor mellett állnak, amit jól mutat, hogy az SZKT-nál megtartott legutóbbi üzemi tanácsi választáson a Kiss Gábor vezette munkástanács 70 százalékos többséget szerzett a rivális szakszervezettel szemben.
Dózsa Gábor egyébként 2003-ban rendes felmondással el is akarta bocsátani Kiss Gábort állásából, ami miatt az érdek-képviseleti vezető a munkaügyi bírósághoz fordult. A bíróság jogerősen törvényellenesnek mondta ki Kiss Gábor eltávolítását, így helyreállt a munkaviszonya. Dózsa ugyanakkor a nyáron úgy döntött: rendkívüli felmondással küldi el Kisst állásából. Ebben az ügyben is a bíróság dönthet, mivel Kiss szerint semmi olyat nem követett el, ami indokolhatta volna az elbocsátást. Addig azonban Kissnek nincs állása az SZKT-nál, mivel a rendkívüli felmondás a rendes felmondással ellentétben azonnal hatályba lép, s a cégvezetés eme döntését csak a bíróság jogerős ítélete változtathatja meg.
Mindez a procedúra ugyanakkor nem akadályozhatja Kiss Gábor érdekvédelmi munkáját, a szakszervezeti tagságnak ugyanis nem feltétele a munkaviszony, így továbbra is tagja, sőt tisztségviselője lehet az SZKT Munkástanácsának annak ellenére, hogy már nem a cég alkalmazottja. Kiss Gábor személyes elismertségét mutatja, hogy nyár elején a szakszervezeti tagok újabb négy évre a helyi munkástanács elnökévé választották, így a bírósági perek kimenetelétől függetlenül gyakran fog találkozni a tárgyalóasztalnál korábbi főnökével, Dózsa Gáborral is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.