Ámokfutás, amit Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) igazgatója csinál – állítja Kohári Nándor, a szegedi önkormányzat fideszes képviselője. Szavait azzal támasztja alá, hogy jelentős mértékű elbocsátásba kezdtek a vállalatnál, amely állításai szerint elsősorban a szerelői létszámot érinti. A villamos- és trolibuszjavításokkal foglalkozó, a járműállományt karbantartó szerelők nagy része korábban a Vivaép Rt. alkalmazásában állt, 2003 nyarán azonban az SZKT megvásárolta az 50 százalékban addig is önkormányzati tulajdonú rt.-t, így a szerelők foglalkoztatója közvetve a közlekedési társaság lett.
– Az SZKT vezetésétől kiszivárgott információk szerint az összevonást követő egy hónapban több mint 50 embert bocsátottak el, s azóta is további 10-15 embernek szűnt meg a munkahelye a társaságnál – állítja a képviselő. Mint mondja, az elbocsátások döntő mértékben a szerelői létszámot érintették, az elmúlt egy évben majdnem 50 szakembert küldtek el a vállalattól.
Dózsa Gábor, a cég igazgatója a Magyar Nemzetnek kifejtette: nem igazak az elbocsátásokról keringő hírek. Mint fogalmazott, csak kisebb mértékű elbocsátás volt a Vivaép megvásárlása kapcsán. Dózsa adatai szerint tavaly és az idén összesen 20 főt küldtek el, nagy részük nem szerelő, hanem adminisztratív dolgozó volt, s az elbocsátottak létszáma elenyésző a társaság által foglalkoztatott 500 emberhez képest. Kérdésünkre, hogy a jövőben tervezik-e a szerelői létszám csökkentését, az igazgató határozott nemmel válaszolt.
Kohári Nándor Dózsa Gábor cáfolata ellenére is kitart a létszámcsökkentéssel kapcsolatos állításai mellett. A politikus elképesztőnek tartja, hogy miközben folyamatosan fejlesztésekről nyilatkoznak a Szegedi Közlekedési Kft. vezetői, addig a szerelők elbocsátásával a fejlesztések alapvető feltételeit szüntetik meg. De a képviselő szerint ennél is komolyabb problémák húzódnak meg a háttérben. Olyan adatok jutottak ugyanis tudomására, amelyek szerint az SZKT által a közelmúltban megvásárolt nyolc használt villamos felújítását Csehországban végzik, és a szükségessé váló szegedi nagyjavításokat – a csökkentett szegedi szerelői létszám miatt – szintén ott kívánja végeztetni a jó cseh kapcsolatokkal bíró ügyvezető, Dózsa Gábor – állítja Kohári.
– Felháborító, hogy a szegedi szerelők munkahelyeit felszámolják, ráadásul a szegedi adófizetők pénzén teremtenek szerelői munkahelyeket a cseh dolgozóknak Csehországban – mondja a szegedi városatya. Kiss Gábor, az SZKT Munkástanácsa vezetője az önkormányzati képviselő szavait tartja valósnak az igazgató szavaival szemben. A szakszervezeti vezető tudomása szerint az idén 30 fő – főként szerelő – elbocsátása szerepel a vezetés terveiben, s ennek a létszámnak a felét már el is küldték munkahelyéről.
Természetesen nem ez az egyetlen kérdés, amelyben nem egyezik az igazgató és a szakszervezeti vezető véleménye. A dolgozók viszont láthatóan Kiss Gábor mellett állnak, amit jól mutat, hogy az SZKT-nál megtartott legutóbbi üzemi tanácsi választáson a Kiss Gábor vezette munkástanács 70 százalékos többséget szerzett a rivális szakszervezettel szemben.
Dózsa Gábor egyébként 2003-ban rendes felmondással el is akarta bocsátani Kiss Gábort állásából, ami miatt az érdek-képviseleti vezető a munkaügyi bírósághoz fordult. A bíróság jogerősen törvényellenesnek mondta ki Kiss Gábor eltávolítását, így helyreállt a munkaviszonya. Dózsa ugyanakkor a nyáron úgy döntött: rendkívüli felmondással küldi el Kisst állásából. Ebben az ügyben is a bíróság dönthet, mivel Kiss szerint semmi olyat nem követett el, ami indokolhatta volna az elbocsátást. Addig azonban Kissnek nincs állása az SZKT-nál, mivel a rendkívüli felmondás a rendes felmondással ellentétben azonnal hatályba lép, s a cégvezetés eme döntését csak a bíróság jogerős ítélete változtathatja meg.
Mindez a procedúra ugyanakkor nem akadályozhatja Kiss Gábor érdekvédelmi munkáját, a szakszervezeti tagságnak ugyanis nem feltétele a munkaviszony, így továbbra is tagja, sőt tisztségviselője lehet az SZKT Munkástanácsának annak ellenére, hogy már nem a cég alkalmazottja. Kiss Gábor személyes elismertségét mutatja, hogy nyár elején a szakszervezeti tagok újabb négy évre a helyi munkástanács elnökévé választották, így a bírósági perek kimenetelétől függetlenül gyakran fog találkozni a tárgyalóasztalnál korábbi főnökével, Dózsa Gáborral is.

Júliusban megváltozik az 1-es villamos útvonala