Csillag István kontra hamburgi ügyészség

Bár az M6-os botránnyal kapcsolatban Csillag István váltig állítja, nem léteznek a sajtóban emlegetett korrupciós ügyek, lapunkat a hamburgi államügyészség tegnap úgy tájékoztatta: a gazdasági tárca által nyertesnek hirdetett Bilfinger cég vezetője ellen jelenleg is nyomozás folyik, egy másik ügyben pedig – ahol a társaság szintén érintett – nemrég született ítélet. Tegnap kiderült: a Bilfinger egy nigériai korrupciós ügybe is belekeveredett.

Munkatársainktól
2004. 09. 02. 20:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre tarthatatlanabbnak tűnik a gazdasági tárca védekezése az M6-os autópálya-tender botrányával kapcsolatban. Noha Csillag István határozottan állítja, hogy nem léteznek a sajtóban emlegetett korrupciós ügyek, a hamburgi államügyészség tegnap megerősítette a Magyar Nemzet által korábban leközölt vesztegetési eljárásokat.
Eszerint a hamburgi bíróság a közelmúltban hozott ítéletet a német vasút egyik alkalmazottjával, Horst Lentsch-sel szemben, mert a vasúttársaság egyik jelentős beruházásánál jogellenesen részesítette előnyben az M6-os autópálya-versenyen győztes konzorcium egyik tagját, a Bilfinger-Berger építőipari céget. Az eljárás során bizonyítást nyert továbbá, hogy Horst Lentsch pénzt is kapott a Bilfingertől. Az államügyészség sajtóosztálya közölte: vesztegetés gyanújával jelenleg is nyomozás folyik a Bilfinger egyik vezetője ellen.
*
Az eljárással kapcsolatban az ügyészség arra hívta fel a figyelmet, hogy Németországban ilyen jellegű büntetőeljárást jogi személy ellen nem lehet indítani, csakis a gyanúsított cég egy vagy több képviselője ellen tudják elkezdeni a nyomozást.
Eközben a Hír TV beszámolt arról, hogy a gazdasági tárca által nyertesnek hirdetett cég egy nigériai korrupciós ügybe is belekeveredett. A hírről júliusban a nemzetközi sajtó számos orgánuma beszámolt. A Wall Street Journal júliusban megjelent cikke szerint a Bilfinger egyik nigériai leányvállalata jelentős díjat fizetett annak a brit ügyvédnek, akit a francia hatóságok azzal gyanúsítanak, hogy a Halliburton építkezési vállalatot „hozzásegítette” egy több milliárd dolláros nigériai állami megrendeléshez, amelynek a Bilfinger az egyik alvállalkozója volt.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a Bilfinger a német szociáldemokrata párt korrupciós botrányában is érintett. A kölni botrány néven elhíresült korrupciós ügy 2002 márciusában pattant ki Németországban, és a rendőrségi vizsgálat során kiderült: a német szociáldemokrata párt körülbelül félmillió márka adományt vett át törvénybe ütköző módon az állami megbízásokat elnyerő cégektől, köztük az M6-os tender nyertes konzorciumának egyik tagjától.
Lapunk megtudta, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) közleményével ellentétben Réthy Imre, a tárca közigazgatási államtitkára mégsem távozik a tárcától. Mint ismert, a GKM augusztus 18-án bejelentette: Réthy saját kezdeményezésére Csillag István azt javasolta a miniszterelnöknek, hogy szeptember 1-jei hatálylyal mentse föl az államtitkárt. A miniszterelnök még aznap bejelentette, hogy a lemondást elfogadja, és a személyi változás szeptember elsején hatályba is lép. Megerősítve a Magyar Nemzet értesülését Réthy tegnap közölte lapunkkal: még nem mentették fel tisztségéből. Ahogyan arról korábban beszámoltunk, Medgyessy Péter augusztus elején az M6-os ügy kivizsgálását kérte a gazdasági tárcától. Információink szerint Csillag felmentésén túl Réthy Imre is a miniszterelnöki számonkérésnek lett az áldozata.



Ellentmondó nyilatkozatok. Az M6-os versenyeztetésének körülményeit és a miniszterelnöki vizsgálódást illetően Csillag István és politikai államtitkára, Gaál Gyula egymásnak ellentmondóan nyilatkozott. Csillag István a TV2 kedd esti hírműsorában ugyanis kijelentette: nem tud semmilyen olyan kérésről, ami arra utalt volna, hogy halasszák el a versenyeztetés kihirdetését. A miniszteri nyilatkozatot megelőzően azonban Gaál Gyula azt állította, hogy Medgyessy Péter az ügyben akkor kérte a döntés felülvizsgálatát, amikor arra a törvény szabta határidők miatt már nem volt lehetőség. Az államtitkár szerint a miniszterelnök a győztes kihirdetése után emelte fel szavát az ügyben, és csak augusztus elején kérte, hogy folytassák a tárgyalásokat az ajánlattevőkkel.



M5: Választ vár a Fidesz. Medgyessy Péter miniszterelnök hozza nyilvánosságra azokat a számára ismertté vált korrupciós ügyeket az SZDSZ-szel kapcsolatban, amelyekről a közelmúltban több alkalommal említést tett, ezzel együtt ossza meg a közvéleménnyel aggályait, illetve észrevételeit az M6-os építésére kiírt koncessziós tenderről! – követelte tegnap Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő. A Fidesz választ vár arra is, hogy mikor kap a közvélemény pontos tájékoztatást az egyik legnagyobb hazai beruházásról. Fónagy János elmondta: a gazdasági és közlekedési tárca még mindig titkolja az M5-ös autópálya továbbépítésére és üzemeltetésére megkötött szerződések dokumentumait. Szegeden tegnap két Csongrád megyei fideszes országgyűlési képviselő bírálta a kormány azon szándékát, miszerint nem építenék meg egy 45 ezer lelkes homokháti kistérség számára az M5-öshöz kapcsolódó autópálya-felhajtót. Nógrádi Zoltán elmondta: Csillag ezt azzal indokolta, hogy a Balástya felé vezető úton 919 jármű halad át naponta, miközben a beruházás háromezer alatt nem indokolt. Hozzátette, a felhajtót Kisteleknél építenék meg, ahol szintén nem éri el a forgalom a napi háromezret. Dobó László országgyűlési képviselő valótlannak nevezte Botka László szegedi polgármester, az MSZP megyei elnöke állítását, amely szerint eredetileg a szocialista politikus kezdeményezte a balástyai felhajtó megépítését. (P. G. I.–H. Z.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.