Egyre tarthatatlanabbnak tűnik a gazdasági tárca védekezése az M6-os autópálya-tender botrányával kapcsolatban. Noha Csillag István határozottan állítja, hogy nem léteznek a sajtóban emlegetett korrupciós ügyek, a hamburgi államügyészség tegnap megerősítette a Magyar Nemzet által korábban leközölt vesztegetési eljárásokat.
Eszerint a hamburgi bíróság a közelmúltban hozott ítéletet a német vasút egyik alkalmazottjával, Horst Lentsch-sel szemben, mert a vasúttársaság egyik jelentős beruházásánál jogellenesen részesítette előnyben az M6-os autópálya-versenyen győztes konzorcium egyik tagját, a Bilfinger-Berger építőipari céget. Az eljárás során bizonyítást nyert továbbá, hogy Horst Lentsch pénzt is kapott a Bilfingertől. Az államügyészség sajtóosztálya közölte: vesztegetés gyanújával jelenleg is nyomozás folyik a Bilfinger egyik vezetője ellen.
*
Az eljárással kapcsolatban az ügyészség arra hívta fel a figyelmet, hogy Németországban ilyen jellegű büntetőeljárást jogi személy ellen nem lehet indítani, csakis a gyanúsított cég egy vagy több képviselője ellen tudják elkezdeni a nyomozást.
Eközben a Hír TV beszámolt arról, hogy a gazdasági tárca által nyertesnek hirdetett cég egy nigériai korrupciós ügybe is belekeveredett. A hírről júliusban a nemzetközi sajtó számos orgánuma beszámolt. A Wall Street Journal júliusban megjelent cikke szerint a Bilfinger egyik nigériai leányvállalata jelentős díjat fizetett annak a brit ügyvédnek, akit a francia hatóságok azzal gyanúsítanak, hogy a Halliburton építkezési vállalatot „hozzásegítette” egy több milliárd dolláros nigériai állami megrendeléshez, amelynek a Bilfinger az egyik alvállalkozója volt.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a Bilfinger a német szociáldemokrata párt korrupciós botrányában is érintett. A kölni botrány néven elhíresült korrupciós ügy 2002 márciusában pattant ki Németországban, és a rendőrségi vizsgálat során kiderült: a német szociáldemokrata párt körülbelül félmillió márka adományt vett át törvénybe ütköző módon az állami megbízásokat elnyerő cégektől, köztük az M6-os tender nyertes konzorciumának egyik tagjától.
Lapunk megtudta, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) közleményével ellentétben Réthy Imre, a tárca közigazgatási államtitkára mégsem távozik a tárcától. Mint ismert, a GKM augusztus 18-án bejelentette: Réthy saját kezdeményezésére Csillag István azt javasolta a miniszterelnöknek, hogy szeptember 1-jei hatálylyal mentse föl az államtitkárt. A miniszterelnök még aznap bejelentette, hogy a lemondást elfogadja, és a személyi változás szeptember elsején hatályba is lép. Megerősítve a Magyar Nemzet értesülését Réthy tegnap közölte lapunkkal: még nem mentették fel tisztségéből. Ahogyan arról korábban beszámoltunk, Medgyessy Péter augusztus elején az M6-os ügy kivizsgálását kérte a gazdasági tárcától. Információink szerint Csillag felmentésén túl Réthy Imre is a miniszterelnöki számonkérésnek lett az áldozata.
Hamis papírokkal kerülik meg a szankciókat az európaiak
