Egyre tarthatatlanabbnak tűnik a gazdasági tárca védekezése az M6-os autópálya-tender botrányával kapcsolatban. Noha Csillag István határozottan állítja, hogy nem léteznek a sajtóban emlegetett korrupciós ügyek, a hamburgi államügyészség tegnap megerősítette a Magyar Nemzet által korábban leközölt vesztegetési eljárásokat.
Eszerint a hamburgi bíróság a közelmúltban hozott ítéletet a német vasút egyik alkalmazottjával, Horst Lentsch-sel szemben, mert a vasúttársaság egyik jelentős beruházásánál jogellenesen részesítette előnyben az M6-os autópálya-versenyen győztes konzorcium egyik tagját, a Bilfinger-Berger építőipari céget. Az eljárás során bizonyítást nyert továbbá, hogy Horst Lentsch pénzt is kapott a Bilfingertől. Az államügyészség sajtóosztálya közölte: vesztegetés gyanújával jelenleg is nyomozás folyik a Bilfinger egyik vezetője ellen.
*
Az eljárással kapcsolatban az ügyészség arra hívta fel a figyelmet, hogy Németországban ilyen jellegű büntetőeljárást jogi személy ellen nem lehet indítani, csakis a gyanúsított cég egy vagy több képviselője ellen tudják elkezdeni a nyomozást.
Eközben a Hír TV beszámolt arról, hogy a gazdasági tárca által nyertesnek hirdetett cég egy nigériai korrupciós ügybe is belekeveredett. A hírről júliusban a nemzetközi sajtó számos orgánuma beszámolt. A Wall Street Journal júliusban megjelent cikke szerint a Bilfinger egyik nigériai leányvállalata jelentős díjat fizetett annak a brit ügyvédnek, akit a francia hatóságok azzal gyanúsítanak, hogy a Halliburton építkezési vállalatot „hozzásegítette” egy több milliárd dolláros nigériai állami megrendeléshez, amelynek a Bilfinger az egyik alvállalkozója volt.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a Bilfinger a német szociáldemokrata párt korrupciós botrányában is érintett. A kölni botrány néven elhíresült korrupciós ügy 2002 márciusában pattant ki Németországban, és a rendőrségi vizsgálat során kiderült: a német szociáldemokrata párt körülbelül félmillió márka adományt vett át törvénybe ütköző módon az állami megbízásokat elnyerő cégektől, köztük az M6-os tender nyertes konzorciumának egyik tagjától.
Lapunk megtudta, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) közleményével ellentétben Réthy Imre, a tárca közigazgatási államtitkára mégsem távozik a tárcától. Mint ismert, a GKM augusztus 18-án bejelentette: Réthy saját kezdeményezésére Csillag István azt javasolta a miniszterelnöknek, hogy szeptember 1-jei hatálylyal mentse föl az államtitkárt. A miniszterelnök még aznap bejelentette, hogy a lemondást elfogadja, és a személyi változás szeptember elsején hatályba is lép. Megerősítve a Magyar Nemzet értesülését Réthy tegnap közölte lapunkkal: még nem mentették fel tisztségéből. Ahogyan arról korábban beszámoltunk, Medgyessy Péter augusztus elején az M6-os ügy kivizsgálását kérte a gazdasági tárcától. Információink szerint Csillag felmentésén túl Réthy Imre is a miniszterelnöki számonkérésnek lett az áldozata.
Ellentmondó nyilatkozatok. Az M6-os versenyeztetésének körülményeit és a miniszterelnöki vizsgálódást illetően Csillag István és politikai államtitkára, Gaál Gyula egymásnak ellentmondóan nyilatkozott. Csillag István a TV2 kedd esti hírműsorában ugyanis kijelentette: nem tud semmilyen olyan kérésről, ami arra utalt volna, hogy halasszák el a versenyeztetés kihirdetését. A miniszteri nyilatkozatot megelőzően azonban Gaál Gyula azt állította, hogy Medgyessy Péter az ügyben akkor kérte a döntés felülvizsgálatát, amikor arra a törvény szabta határidők miatt már nem volt lehetőség. Az államtitkár szerint a miniszterelnök a győztes kihirdetése után emelte fel szavát az ügyben, és csak augusztus elején kérte, hogy folytassák a tárgyalásokat az ajánlattevőkkel.
M5: Választ vár a Fidesz. Medgyessy Péter miniszterelnök hozza nyilvánosságra azokat a számára ismertté vált korrupciós ügyeket az SZDSZ-szel kapcsolatban, amelyekről a közelmúltban több alkalommal említést tett, ezzel együtt ossza meg a közvéleménnyel aggályait, illetve észrevételeit az M6-os építésére kiírt koncessziós tenderről! – követelte tegnap Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő. A Fidesz választ vár arra is, hogy mikor kap a közvélemény pontos tájékoztatást az egyik legnagyobb hazai beruházásról. Fónagy János elmondta: a gazdasági és közlekedési tárca még mindig titkolja az M5-ös autópálya továbbépítésére és üzemeltetésére megkötött szerződések dokumentumait. Szegeden tegnap két Csongrád megyei fideszes országgyűlési képviselő bírálta a kormány azon szándékát, miszerint nem építenék meg egy 45 ezer lelkes homokháti kistérség számára az M5-öshöz kapcsolódó autópálya-felhajtót. Nógrádi Zoltán elmondta: Csillag ezt azzal indokolta, hogy a Balástya felé vezető úton 919 jármű halad át naponta, miközben a beruházás háromezer alatt nem indokolt. Hozzátette, a felhajtót Kisteleknél építenék meg, ahol szintén nem éri el a forgalom a napi háromezret. Dobó László országgyűlési képviselő valótlannak nevezte Botka László szegedi polgármester, az MSZP megyei elnöke állítását, amely szerint eredetileg a szocialista politikus kezdeményezte a balástyai felhajtó megépítését. (P. G. I.–H. Z.)