A forgalomból kivont, úgynevezett roncsautók környezeti ártalmatlanítására az Európai Unió új szabályozást vezetett be, amely irányelv értelmében a gyártók és az importőrök kötelesek a hulladékká vált gépjárművek ártalmatlanításáról gondoskodni. Ez a törvény meghatározza az életkor szerinti újrahasznosítási arányt, valamint azt is, hogy biztosítani kell a szigorú környezetvédelmi előírásoknak megfelelő, hatóságok által ellenőrzött bontók, megsemmisítő telepek hálózatát, lehetővé téve, hogy a tulajdonos ötven kilométeres körzeten belül leadhassa veszélyes hulladéknak minősülő roncsautóját. Az importőröknek előírja a 2002 közepe után forgalomba helyezett gépjárművekre vonatkozó visszavételi kötelezettséget, s egy begyűjtést koordináló szervezet felépítését. A bontókat nehezen megtérülő, magas költségigényű beruházásokra kényszeríti, az autótulajdonosokra pedig újabb terheket ró – írja tájékoztatójában a szervezet. Mivel a rendelet szerint a tulajdonos csak nyilvántartott bontók által kiadott igazolással szüntetheti meg a gépjárműhöz kapcsolódó kötelezettségeket (súlyadó, biztosítás), és vonathatja ki autóját forgalomból, illetve az importőrök viszszavételi kötelezettsége csak a 2002 közepe után forgalomba állított gépjárművekre vonatkozik, a rendelet életbe lépése jelentős változásokat eredményezhet az „autós társadalom” életében. A 2002 előtt forgalomba állított autók megsemmisítési és a forgalomból való kivonási költsége ugyanis a tulajdonost terhelné, ami információink szerint autónként átlag harmincezer forintot jelenthet.
A Gépjárműbontók Országos Egyesülete még a törvény előkészítési stádiumában igyekszik felhívni az illetékes minisztériumok figyelmét e problémákra, s ennek érdekében szeptember 10-én Szegeden megrendezi az I. szakmai roncsautó-konferenciát, amelyen a Gazdasági és Közlekedési, illetve a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium is képviseltetni fogja magát. Az egyesület szerint mindenki számára az lenne az elfogadható, ha az uniós szabályozás életbelépésével kapcsolatban felmerülő költségeket az állam finanszírozná. A bontóknak ugyanis nincs megfelelő likviditásuk az uniós elvárásokból fakadó kényszerű beruházások elvégzéséhez, illetve az autóimportőrök csak a törvény életbelépése után építhetik be az árakba a rájuk rótt költséget. Továbbá az sem tisztázott, hogy ki fogja fizetni a Ladák, Wartburgok, Trabantok eddig sem kis számú, közterületen hagyott, „gazdátlan” roncsainak elszállítási, megsemmisítési költségeit. A szervezet szerint a magánszemélyek esetében fennáll a veszély, hogy a pluszköltségek elkerülése végett inkább bejelentik autójuk ellopását, s akkor ismét felmerül a kérdés: ki fogja fizeti a révészt?

Párkányi fürdő: Eredményre jutott a szlovák közegészségügyi hivatal az agyevő amőba által fertőzött fiú ügye kapcsán