Jön a roncsautó-rendelet

Várhatóan szeptemberben jelenik meg az uniós irányelvhez igazodó „roncsautó-rendelet”, amely mind az importőrökre, mind a bontókra, mind a tulajdonosokra újabb kötelezettségeket ró – tájékoztatta lapunkat Dobó József, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnöke.

Dénes Zoltán
2004. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A forgalomból kivont, úgynevezett roncsautók környezeti ártalmatlanítására az Európai Unió új szabályozást vezetett be, amely irányelv értelmében a gyártók és az importőrök kötelesek a hulladékká vált gépjárművek ártalmatlanításáról gondoskodni. Ez a törvény meghatározza az életkor szerinti újrahasznosítási arányt, valamint azt is, hogy biztosítani kell a szigorú környezetvédelmi előírásoknak megfelelő, hatóságok által ellenőrzött bontók, megsemmisítő telepek hálózatát, lehetővé téve, hogy a tulajdonos ötven kilométeres körzeten belül leadhassa veszélyes hulladéknak minősülő roncsautóját. Az importőröknek előírja a 2002 közepe után forgalomba helyezett gépjárművekre vonatkozó visszavételi kötelezettséget, s egy begyűjtést koordináló szervezet felépítését. A bontókat nehezen megtérülő, magas költségigényű beruházásokra kényszeríti, az autótulajdonosokra pedig újabb terheket ró – írja tájékoztatójában a szervezet. Mivel a rendelet szerint a tulajdonos csak nyilvántartott bontók által kiadott igazolással szüntetheti meg a gépjárműhöz kapcsolódó kötelezettségeket (súlyadó, biztosítás), és vonathatja ki autóját forgalomból, illetve az importőrök viszszavételi kötelezettsége csak a 2002 közepe után forgalomba állított gépjárművekre vonatkozik, a rendelet életbe lépése jelentős változásokat eredményezhet az „autós társadalom” életében. A 2002 előtt forgalomba állított autók megsemmisítési és a forgalomból való kivonási költsége ugyanis a tulajdonost terhelné, ami információink szerint autónként átlag harmincezer forintot jelenthet.
A Gépjárműbontók Országos Egyesülete még a törvény előkészítési stádiumában igyekszik felhívni az illetékes minisztériumok figyelmét e problémákra, s ennek érdekében szeptember 10-én Szegeden megrendezi az I. szakmai roncsautó-konferenciát, amelyen a Gazdasági és Közlekedési, illetve a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium is képviseltetni fogja magát. Az egyesület szerint mindenki számára az lenne az elfogadható, ha az uniós szabályozás életbelépésével kapcsolatban felmerülő költségeket az állam finanszírozná. A bontóknak ugyanis nincs megfelelő likviditásuk az uniós elvárásokból fakadó kényszerű beruházások elvégzéséhez, illetve az autóimportőrök csak a törvény életbelépése után építhetik be az árakba a rájuk rótt költséget. Továbbá az sem tisztázott, hogy ki fogja fizetni a Ladák, Wartburgok, Trabantok eddig sem kis számú, közterületen hagyott, „gazdátlan” roncsainak elszállítási, megsemmisítési költségeit. A szervezet szerint a magánszemélyek esetében fennáll a veszély, hogy a pluszköltségek elkerülése végett inkább bejelentik autójuk ellopását, s akkor ismét felmerül a kérdés: ki fogja fizeti a révészt?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.