MÁV: nagy adósság, kevesebb vonat

Az előző évekhez képest is jelentős hiánnyal zárja a MÁV Rt. az idei esztendőt, s szintén hatalmasra duzzadt adósságállománnyal kezdi a jövő évet. A vasúttársaság, a belső költségcsökkentési intézkedéseknek megfelelően, 2006-ra elérheti a tervezett hatékonysági szintet, azonban 20 százalékkal leépítik a dolgozói létszámot.

Putsay Gábor
2004. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV Rt. 2005. évi finanszírozását nem oldották még meg, a társaság idei évi vesztesége 48,4 milliárd forint lesz, adósságállománya pedig eléri a 150 milliárd forintot. Jelenleg folyik a költségvetés tervezése, ezt követően válik ismertté a vezetés számára is, hogy mennyi pénz jut a vasút finanszírozására 2005-ben – mondta tegnap lapunk kérdésére Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója. Az idei évre vonatkozóan némileg biztonságot jelent a kormánygaranciával felvehető, 59,5 milliárd forintos hitel, az erről szóló szerződéseket heteken belül aláírják a pénzintézetekkel – tette hozzá a vezérigazgató.
Mint ismert, a társaság a rendelkezésre álló összegből negyvenmilliárd forintot költhet a működés fenntartására, s 19,5 milliárd forint jut ebből a fejlesztésekre, a pénzt elsősorban a pályák felújítására költik. A vasúttársaság a jelenlegi szolgáltatási színvonalat, illetve egyes területeken a fejlesztéseket csak folyamatos hitelfelvétellel tudja biztosítani. Mándoki Zoltán ugyanakkor tegnap azt közölte, hogy a 2002-ben meghatározott belső költségcsökkentő intézkedéseknek, illetve a növekvő bevételeknek köszönhetően 2006 végére 47,5 milliárd forint értékű hatékonyságjavulást érhetnek el. Az idei üzleti terv 12,5 milliárd forint hatékonyságjavulással számol, a vasúttársaság adatai szerint a 2003–2004. év összesített eredménye ebben a szegmensben 22,2 milliárd forint. Ezt ugyanakkor csak a létszám radikális csökkentésével tudják elérni, ami annyit jelent, hogy a 2002. év végén nyilvántartott 53 ezer munkavállaló helyett 40–42 ezer ember dolgozik majd a MÁV-nál 2006-ban. Elsősorban nem a létszám-racionalizálással hozható összefüggésbe, ám minden bizonnyal jövőre a jelenleginél kevesebb személyszállító vonat közlekedik a MÁV hálózatán. Ennek oka, hogy a közszolgálati személyszállítási szolgáltatást megrendelő állam – az európai uniós irányelveket figyelembe véve – 2005-ben nem tudja finanszírozni a napi 2500 személyszállító vonat közlekedtetését. Mándoki Zoltán szerint a főváros környéki elővárosi vonalakon bővítésre lehet számítani, a távolsági – pótdíjas – intercity-forgalmat szinten tartják, a kevésbé kihasznált járatok nagy részét viszont megszüntethetik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.