A MÁV Rt. 2005. évi finanszírozását nem oldották még meg, a társaság idei évi vesztesége 48,4 milliárd forint lesz, adósságállománya pedig eléri a 150 milliárd forintot. Jelenleg folyik a költségvetés tervezése, ezt követően válik ismertté a vezetés számára is, hogy mennyi pénz jut a vasút finanszírozására 2005-ben – mondta tegnap lapunk kérdésére Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója. Az idei évre vonatkozóan némileg biztonságot jelent a kormánygaranciával felvehető, 59,5 milliárd forintos hitel, az erről szóló szerződéseket heteken belül aláírják a pénzintézetekkel – tette hozzá a vezérigazgató.
Mint ismert, a társaság a rendelkezésre álló összegből negyvenmilliárd forintot költhet a működés fenntartására, s 19,5 milliárd forint jut ebből a fejlesztésekre, a pénzt elsősorban a pályák felújítására költik. A vasúttársaság a jelenlegi szolgáltatási színvonalat, illetve egyes területeken a fejlesztéseket csak folyamatos hitelfelvétellel tudja biztosítani. Mándoki Zoltán ugyanakkor tegnap azt közölte, hogy a 2002-ben meghatározott belső költségcsökkentő intézkedéseknek, illetve a növekvő bevételeknek köszönhetően 2006 végére 47,5 milliárd forint értékű hatékonyságjavulást érhetnek el. Az idei üzleti terv 12,5 milliárd forint hatékonyságjavulással számol, a vasúttársaság adatai szerint a 2003–2004. év összesített eredménye ebben a szegmensben 22,2 milliárd forint. Ezt ugyanakkor csak a létszám radikális csökkentésével tudják elérni, ami annyit jelent, hogy a 2002. év végén nyilvántartott 53 ezer munkavállaló helyett 40–42 ezer ember dolgozik majd a MÁV-nál 2006-ban. Elsősorban nem a létszám-racionalizálással hozható összefüggésbe, ám minden bizonnyal jövőre a jelenleginél kevesebb személyszállító vonat közlekedik a MÁV hálózatán. Ennek oka, hogy a közszolgálati személyszállítási szolgáltatást megrendelő állam – az európai uniós irányelveket figyelembe véve – 2005-ben nem tudja finanszírozni a napi 2500 személyszállító vonat közlekedtetését. Mándoki Zoltán szerint a főváros környéki elővárosi vonalakon bővítésre lehet számítani, a távolsági – pótdíjas – intercity-forgalmat szinten tartják, a kevésbé kihasznált járatok nagy részét viszont megszüntethetik.

Főhősök nyomában – itt a legnehezebb irodalmi kvíz, csak a legjobbaknak sikerül hibátlanul kitölteni!