Hazai cégnek, illetve beszállítónak kevés az esélye, hogy meghatározó szereplője legyen az évtized legnagyobb vasúti járműfejlesztési programjának. A MÁV Rt. harminc darab négyrészes villamos elővárosi motorvonat megvásárlására, illetve a járművek harmincéves karbantartására írt ki tendert, a részletes műszaki és pénzügyi ajánlatokat tegnapig adhatták be azok a cégek, amelyek a nyári előminősítésen megfeleltek. A MÁV ezt követően ugyancsak harminc, majd újabb kilencven motorvonat beszerzésére írna ki pályázatot, szakmabeliek pedig nem tartják kizártnak, hogy a mostani tender győztese kaphatja meg az újabb megrendeléseket. Ez pedig óriási üzlet a leendő szállító(k)nak. A MÁV folyamatban lévő beszerzésén egyetlen magyar többségi tulajdonban lévő cég érdekelt, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt., amely a svájci Stadler alvállalkozójaként indult a tenderen. A Stadler–Ganz pároson kívül a német Siemens, a kanadai Bombardier Transportation, a francia Alstom Transport, a spanyol CAF és a japán Mitsui csoport felelt meg a MÁV júliusi előminősítésén. Információink szerint mind a hat pályázó ajánlata megérkezett a MÁV-hoz. A Siemens illetékese lapunknak is megerősítette a cég további jelenlétét, az Alstom tegnap közleményben adta ki, hogy a MÁV-én kívül a BKV-tendereken is részt kíván venni, beleértve a 4-es metró építését.
Önálló magyar pályázó egyrészt azért nem adhatott ajánlatot, mert nincs már egyetlen olyan cég, amely komplett motorvonatot tudna előállítani: a kilencvenes évek privatizációi és a korlátozott piaci lehetőségek együttesen tették tönkre a nagy múltú hazai járműgyártást. Így az ország eljutott oda, hogy a MÁV járműparkjának cseréjekor nincs meghatározó magyar cég a piacon. Azt pedig az uniós normák tiltják, hogy nemzetközi szinten meghirdetett pályázaton hazai céget részesítsen előnyben a beruházó. Így nincs arra lehetőség, hogy az ipar támogatása és fejlődése okán hazai fővállalkozót bízzanak meg – ahogy erre Szlovákiában tavaly volt példa –, amelynek nemzetközi járműgyártók lennének a beszállítói.
Az új motorvonatokat a tervek szerint 2006-ban szállítja a győztes cég. A járműveket a MÁV a fővárost Pusztaszabolccsal, Székesfehérvárral, valamint Tatabányával összekötő vasútvonalakon közlekedteti.
Kifogásolt MÁV-szerelvények. Miron Mitrea román szállításügyi miniszter arra utasította a román államvasutakat, ne engedje be az ország területére azokat a szerelvényeket, amelyek műszaki vagy esztétikai szempontból nem felelnek meg az elvárásoknak. A tárcavezetőnek azt jelentették, hogy például a Bécs és Bukarest között közlekedő intercityvonatokon az utasok rossz állapotban lévő, „egészségtelen” vagonokban kénytelenek utazni. A miniszter úgy tudja, a kifogásolt vonatok a Magyar Államvasutak tulajdonát képezik. (R. Sz.)