Verseny a motorvonatokért

A MÁV Rt. által meghirdetett elővárosi motorvonattenderen tegnap adhattak be részletes műszaki és pénzügyi ajánlatot az előminősített cégek. A társaság legnagyobb beruházásán fővállalkozóként kizárólag külföldi érdekeltségű járműgyártó nagyvállalatok jelentek meg.

Putsay Gábor
2004. 09. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazai cégnek, illetve beszállítónak kevés az esélye, hogy meghatározó szereplője legyen az évtized legnagyobb vasúti járműfejlesztési programjának. A MÁV Rt. harminc darab négyrészes villamos elővárosi motorvonat megvásárlására, illetve a járművek harmincéves karbantartására írt ki tendert, a részletes műszaki és pénzügyi ajánlatokat tegnapig adhatták be azok a cégek, amelyek a nyári előminősítésen megfeleltek. A MÁV ezt követően ugyancsak harminc, majd újabb kilencven motorvonat beszerzésére írna ki pályázatot, szakmabeliek pedig nem tartják kizártnak, hogy a mostani tender győztese kaphatja meg az újabb megrendeléseket. Ez pedig óriási üzlet a leendő szállító(k)nak. A MÁV folyamatban lévő beszerzésén egyetlen magyar többségi tulajdonban lévő cég érdekelt, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt., amely a svájci Stadler alvállalkozójaként indult a tenderen. A Stadler–Ganz pároson kívül a német Siemens, a kanadai Bombardier Transportation, a francia Alstom Transport, a spanyol CAF és a japán Mitsui csoport felelt meg a MÁV júliusi előminősítésén. Információink szerint mind a hat pályázó ajánlata megérkezett a MÁV-hoz. A Siemens illetékese lapunknak is megerősítette a cég további jelenlétét, az Alstom tegnap közleményben adta ki, hogy a MÁV-én kívül a BKV-tendereken is részt kíván venni, beleértve a 4-es metró építését.
Önálló magyar pályázó egyrészt azért nem adhatott ajánlatot, mert nincs már egyetlen olyan cég, amely komplett motorvonatot tudna előállítani: a kilencvenes évek privatizációi és a korlátozott piaci lehetőségek együttesen tették tönkre a nagy múltú hazai járműgyártást. Így az ország eljutott oda, hogy a MÁV járműparkjának cseréjekor nincs meghatározó magyar cég a piacon. Azt pedig az uniós normák tiltják, hogy nemzetközi szinten meghirdetett pályázaton hazai céget részesítsen előnyben a beruházó. Így nincs arra lehetőség, hogy az ipar támogatása és fejlődése okán hazai fővállalkozót bízzanak meg – ahogy erre Szlovákiában tavaly volt példa –, amelynek nemzetközi járműgyártók lennének a beszállítói.
Az új motorvonatokat a tervek szerint 2006-ban szállítja a győztes cég. A járműveket a MÁV a fővárost Pusztaszabolccsal, Székesfehérvárral, valamint Tatabányával összekötő vasútvonalakon közlekedteti.



Kifogásolt MÁV-szerelvények. Miron Mitrea román szállításügyi miniszter arra utasította a román államvasutakat, ne engedje be az ország területére azokat a szerelvényeket, amelyek műszaki vagy esztétikai szempontból nem felelnek meg az elvárásoknak. A tárcavezetőnek azt jelentették, hogy például a Bécs és Bukarest között közlekedő intercityvonatokon az utasok rossz állapotban lévő, „egészségtelen” vagonokban kénytelenek utazni. A miniszter úgy tudja, a kifogásolt vonatok a Magyar Államvasutak tulajdonát képezik. (R. Sz.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.