Magyarországnak és Csehországnak más EU-országokhoz képest többletköltséget jelent, hogy nincs tengeri kikötőjük, hanem oda kell szállítaniuk a mintegy 5,5 millió tonna exportra szánt gabonát. A magas költségek miatt a két országban haboznak a fölösleg kivitelével, de a gabona tárolása is jelentős összegeket emészt fel – tudatta az MTI. Az EU-tagországok agrárminiszterei – köztük Németh Imre – ma Luxembourgban találkoznak, ahol magyar és cseh kezdeményezésre az említett témát is áttekintik. A rekordtermés miatt a szóban forgó országokban várhatóan tovább csökkennek a felvásárlási árak. Magyarországon becslések szerint négymillió, Csehországban 1,5 millió tonnányi gabonát szeretnének exportálni, illetve ennek lehetősége híján tárolni. A tárolás azonban a központi EU-költségvetésnek is jelentős kiadást jelent, Brüsszelnek egyebek mellett tetemes adminisztratív költségekre kell számítania.
Az MTI pénteki brüsszeli információi szerint a cseh és a magyar kérést az EU-tagországok közül Ausztria is támogatja, amely szintén tengerparttal nem rendelkező ország. Azzal érvelnek, hogy földrajzi elhelyezkedésük hátrányt jelent, amelyet uniós támogatással lehetne kompenzálni. Bizottsági közlések szerint mindazonáltal nem sok esélye van annak, hogy a kérést teljesítik. A támogatás megítélése az Európa Bizottság hatáskörébe tartozik, amely azonban korábban már számos ilyen kérést elutasított, és nem csupán az új tagállamok részéről. Franz Fischler mezőgazdasági biztos – akinek ez lesz az utolsó részvétele az EU mezőgazdasági miniszteri tanácsában ilyen minőségben – már korábban értésre adta, hogy ezt a helyzetet nem kezelik különlegesként, és aligha lehet ilyen érveléssel exporttámogatáshoz jutni. Az Európai Bizottság az eddigi gyakorlatban rendre nemet mondott a gabonaexport-támogatást igénylő kérésekre – emlékeztetett egy bizottsági illetékes újságíróknak nyilatkozva.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség