Jelentős fejlesztéseket igényel a vízi közlekedés

Nemzetgazdasági szinten meghatározó a vízi közlekedés, elsősorban a külkereskedelmi forgalom lebonyolításában kapnak szerepet kikötőink, illetve az áruszállításra alkalmas járművek. A folyami fuvarozást végző nemzeti hajóstársaságot privatizálták, ami elsősorban a jövőben lehet probléma az ágazat szempontjából, ugyanis az ország geopolitikai adottságai kiemelkedően jók.

Dénes Zoltán
2004. 10. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagymértékben bővülhet a várakozásoknak megfelelően az elszállítandó áruk mennyisége az Európai Unióban (EU), amely a hazai folyami hajózás fejlődésére is kedvező hatással lehet. Geopolitikai szempontból hazánk helyzete nagyon kedvező, hiszen a Duna nemzetközi vízi út, a transzeurópai hálózat egyik meghatározó eleme. A lehetőségekhez képest azonban nincs kihasználva. Külkereskedelmi áruforgalmának mintegy tíz százalékát bonyolítja vízi úton Magyarország, a belföldi kereskedelemből viszont a hajózás minimális szinten részesedik. Magyar kikötőkben évente négy-öt millió tonna árut – elsősorban a mezőgazdasági terméstől függően – raknak hajóba, amit exportálnak. Szintén hasonló mértékű a tranzitforgalom.
Szakemberek szerint elsősorban a tranzitszállítmányok növekedésére lehet számítani a jövőben, de a fejlődés mértékét elsősorban a beruházások volumene és ütemezése befolyásolja. Az állami ráfordítás azonban a közlekedés más alágazatához képest igen kis mértékű.
Vízi úton elsősorban az olajtermékeket, a mezőgazdasági és kohászati alapanyagokat, termékeket szállítják, egyre meghatározóbb azonban a konténeres fuvarozás. Ebben a szegmensben az eltelt három-négy évben történt radikális változás, meghatározó szerepet kapott a csepeli szabadkikötő. Csepelen ez évben a konténerforgalom meghaladja a százezer TEU-t, jövőre pedig 140 ezer elszállítása szerepel a tervek között.
Meghatározó ugyancsak a „gördülő anyagok”, az építőanyagok, valamint az újrafelhasználásra szánt hulladék termékek szállítása. Szakemberek úgy tartják, hogy az építőanyagok szállításában érhető el a legnagyobb növekedés.
A kormány határozatának megfelelően értékesítették a Mahart korábbi flottáját, ezzel együtt a nemzeti folyami áruszállítást, ami a jövőt tekintve igen nagy érvágás lehet. Ismert, a Mahart privatizációjának első lépéseként a Mahart Duna Cargo Kft.-t értékesítettek az állami vagyonból. E privatizációval a magyar folyami hajózás egyik fejezete zárult le, hiszen azokat a piaci és gazdasági lehetőségeket, amelyek egyébként ígéretesek, a nemzeti társasággal – legalábbis egy jó ideig – nem lehet kihasználni. A vízi közlekedés iránti igényt a nem várt érdeklődés is alátámasztotta az európai vállalatok részéről. A Duna Cargót igen magas áron vásárolta meg az osztrák központú, de német tulajdonban levő DDSG Duna Cargo.
A vízi forgalom további fejlődésének egyik legnagyobb akadálya hazánkban, hogy a folyamatos hajózás nem biztosítható, nagymértékben az időjárástól, pontosabban a vízállástól függ. A Duna teljes szakaszát például az év 365 napjából 300 nap lehet használni, és ez problémát okoz a kereskedelemben. A fajlagosan alacsony fuvarozási költségek miatt bizonyos árufajták esetében a szállítmányozó cégek a vízi utat preferálják, ám azt is figyelembe kell venni, hogy mennyire kiszámítható ez a közlekedési forma. Manapság egyre kevesebb cég vagy szállítmányozó engedheti meg magának, hogy például Rotterdamból Budapestig közlekedtet egy hajót, visszaúton pedig több napos késéssel tud eljutni a rendeltetési helyére, mert a vízállás miatt ez nehézségekbe ütközik. Ennek megfelelően a Duna medrének kotrására és rendszeres karbantartására lenne elsősorban szükség, amelyhez az EU ígért támogatást, hiszen Brüsszelben kiemelt feladatként kezelik a közút számára alternatívát jelentő közlekedési rendszerek fejlesztését.
A folyami szállításban rejlő lehetőségeket leginkább a tőlünk nyugatra fekvő országokban – Ausztria, Németország, Hollandia – használják ki, pedig földrajzilag egyáltalán nincsenek kedvezőbb helyzetben, mint hazánk. Németországban egyes régiókban a vízi útvonal 50-60 kilométeres körzetében a hajózás részesedése meghaladja az 50 százalékot a közlekedési ágazaton belül.
Magyarországon meghatározó szerep jut a kikötőknek, amelyek a jelenlegi forgalomnak megfelelnek, ám jelentős modernizációra szorulnak. Az állami költségvetésből – a törvényjavaslat szerint – 518,2 millió forintot lehet kikötőfejlesztésre fordítani 2005-ben, ezenkívül egymillió forint jut a büdzséből belvízi hajózási alapprogramra, és 50,8 millió forintot a hajózási információs rendszer megvalósítására. A költségvetési források jelentős részét az eltelt egy évtizedben a Győr– Gönyű kikötő fejlesztésére fordították. Az eddigi fejlesztéseknek köszönhetően Győr–Gönyű, a csepeli szabadkikötő, valamint a bajai kikötő minősül jelentős forgalmú be- és kirakodóhelynek, ezek mindegyike rendelkezik olyan létesítménnyel, amely a nemzetközi öszszehasonlításban is megállja a helyét. Győr–Gönyűben és Baján Ro-Ro-kikötő létesült, így vasútról vagy kamionról közvetlenül lehet átpakolni a konténereket. A közúti, vasúti kapcsolat megépítése, a víz-villany, csatorna létesítése, azaz a közműhálózat kialakítása tipikusan állami feladat, hiszen ezek a költségek csak hosszú távon térülnek meg. A kikötőkben levő infrastruktúra viszont általában magánbefektetők valósítják meg. A sikeres kikötők Európában ott működnek, ahol az állam és a magánbefektetők fejlesztéseit össze tudják hangolni.



Fejlesztés tervek szintjén

Még az első fél évben határoztak arról, hogy az Európai Bizottság 2007 és 2013 között a jelenlegihez képest négyszeres összeget, 20,69 milliárd eurót irányoz elő az uniós büdzséből a transzeurópai hálózatok (TEN) fejlesztésére. Az Európa Tanács és az Európai Parlament ugyanakkor megegyezett a TEN-programokra vonatkozó új közösségi irányelvekről, amelyek költségvonzatát 600 millió euróra becsülik. A projektek között 30 kiemelt beruházás szerepel, amelyek költségeire számításaik szerint 225 milliárd euróra lesz szükség, s melyek a tervek alapján 2020-ig befejeződnek. A TEN-programon belül az unió először 2003-ban irányzott elő konkrét összeget a dunai vízi út Magyarországot is érintő fejlesztésére. Ekkor e projekt keretében megközelítőleg 70 milliárd eurót javasoltak a Duna teljes szakaszának fejlesztésére. Az akkori tervekben a magyar Duna-szakaszok – beleértve az al-dunai részeket – mint kritikus területek szerepeltek. Hazánk – amely már közel két évtizede nem tett komolyabb lépéseket a folyami szállítás fejlesztése terén – e forrásokat akkor tudja majd igénybe venni, ha 2006 végéig sikerül az unió által elfogadható hatásvizsgálatokat és az erre vonatkozó megállapodásokat előkészíteni. A grandiózus tervekhez képest ugyanakkor az unió az utóbbi években e programon belül alig fordított forrásokat a vízi utak fejlesztésére. Legutóbb komolyabb összeget, több millió eurót 2001-ben költöttek el e célra, akkor is leginkább a németországi szakasz fejlesztésére. A rákövetkező évben összesen egy bécsi tanulmányra futotta. Látható, hogy bár az EU kész támogatni a Duna menti államok folyami fejlesztéseit, a tervek ez idáig valóban értékelhető javulást nem jelentettek, ugyanakkor a 2007-ben kezdődő új költségvetési ciklus a szakértők reményei szerint végre áttörést hozhat a hajózhatóság javításában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.