A magyar jegybank függetlensége az Alkotmánybíróság kezében van

Az utóbbi hetekben szabályos nyilatkozatháború zajlott le a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke és a kormányzat között a jegybankról szóló törvény módosításáról. A magyar jegybank függetlenségének megőrzése érdekében hiába emelte fel szavát az európai jegybank elnöke, Jean-Claude Trichet, hiába ajánlotta fel jó szolgálatát a megegyezéshez a nemzetközi szinten elismert szaktekintély, Lámfalussy Sándor professzor. A jegybank függetlensége immár az Alkotmánybíróságon áll vagy bukik. Járai Zsigmonddal, az MNB elnökével a jegybankról szóló törvény módosításáról, az ország gazdaságának állapotáról, eladósodottságunkról beszélgettünk.

2004. 11. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Úgy látszik, nem sikerült visszaverniük a jegybank elleni támadásokat.
– Nem, hiszen hétfőn a parlament mégis megszavazta a jegybanktörvény módosítását. Mivel az Országgyűlés sürgős kihirdetést kért, a köztársasági elnöknek nem sok ideje marad alkotmányossági szempontból megvizsgálni a törvényt. Nem tudom, Mádl Ferenc milyen véleményt alkot majd az új szabályozásról, azt viszont hangsúlyozom, hogy a Magyar Nemzeti Bank szerint a rendelkezés több ponton is alkotmánysértő. Ha a köztársasági elnök az Alkotmánybíróság véleményezését kéri, akkor ennek halasztó hatálya van. Ha azonban a köztársasági elnök mégis aláírja a törvényt, akkor a jegybank fordul az Alkotmánybírósághoz. A törvénnyel kapcsolatos egyik legnagyobb problémánk az, hogy a szándéka sanda és rosszindulatú. Nyilvánvalóan meg akarja változtatni a monetáris politikát. Másik gondunkat a monetáris tanács négy új taggal bővítése jelenti, amelynek célja szintén a jegybank függetlenségének csorbítása. Hangsúlyozom, hogy a miniszterelnök kinevezési jogkörének jelenlegi bővítése visszalépés a jegybank korábbi függetlenségéhez képest. A jegybanktörvény elfogadása annak ellenére történt meg, hogy Magyarországnak az Európai Unióval kötött szerződése egyértelműen leszögezi: a kormány még csak kísérletet sem tehet arra, hogy beavatkozzon a monetáris politikába.
– Önök szerint a törvény mely rendelkezései sértik az alkotmányt?
– Például a monetáris tanács tagjainak vagyonnyilatkozata, amelyet ezentúl a miniszterelnök vizsgál majd meg. Ez összeférhetetlen a jegybank függetlenségének elvével. Nem is értem, hogy miért kellett ennél a pontnál is megnövelni Gyurcsány Ferenc befolyását, hiszen a hasonló vagyonnyilatkozatokat az Országgyűlés elnöke bírálja el. Véleményünk szerint ellentmondásos a törvénynek az a pontja is, amely kimondja, hogy a monetáris politikáért felelős egyik alelnök tagja a monetáris tanácsnak. Eközben az alkotmány úgy rendelkezik, hogy a Magyar Nemzeti Bank felelős az ország monetáris politikájáért.
– Hogyan lehetséges az, hogy az Európai Központi Bank (EKB) jegybanktörvénnyel kapcsolatos hivatalos állásfoglalását a jegybank és a Pénzügyminisztérium (PM) teljesen ellentétesen értelmezi? Míg önök szerint az EKB értelmetlennek és több ponton kifogásolhatónak ítélte a törvényt, addig a pénzügyi tárca állásfoglalása szerint az uniós intézmény éppen azt állapította meg, az új rendelkezés mindenben megfelel az EU követelményeinek.
– A jegybank értelmezését alá tudom támasztani, a Pénzügyminisztériumét már kissé nehezebben. A pénzügyi tárcának az EKB-jelentéssel kapcsolatban kiadott állásfoglalását végtelen cinizmusnak tartom. Az EKB hivatalos véleményezése ugyanis egyértelműen kimondja: a jelenlegi jegybanktörvény megfelel az uniós követelményeknek, és nincs szükség a módosításra. Az EU központi pénzügyi szerve azt gondolta, hogy ez az állásfoglalás elegendő lesz a jegybanktörvény visszavonására. A PM mindezt úgy értelmezte, hogy ha nincs is szükség a módosításra, attól még meg lehet változtatni a törvényt, hiszen az EKB kifejezetten nem tiltotta meg a miniszterelnöki befolyás erőltetését vagy a monetáris tanács létszámának növelését. A kérdést mélyebben megvizsgálva egy kulturális különbséget fedezhetünk fel a jegybank és a pénzügyi tárca álláspontja között. Más európai országokban a jegybankról szóló törvény gyakorlatának megváltoztatása úgy zajlik, hogy amikor az EKB kimondja, szükségtelen a törvény módosítása, akkor ezt később senki nem vitatja. Nálunk azonban a tipikusan magyar – mondhatnám úgy is, kelet-európai – hozzáállás érvényesült, amely szerint mindent meg lehet csinálni, amit a jog kifejezetten nem tilt meg, így nem kell foglalkozni az elvekkel sem. Úgy is mondhatnánk, a jegybanktörvény megítélésében két kultúra ütközött egymással, aminek végül a törvény parlamenti elfogadása lett a végeredménye.
– A jegybanktörvény körüli vita során önök azt ajánlották, hogy a nemzetközi monetáris politikában elismert szaktekintély, Lámfalussy professzor szava legyen a döntő, javaslatukat azonban szóra sem méltatta a Pénzügyminisztérium. Volt egyáltalán esély arra, hogy e kompromisszumos javaslatot elfogadja a PM?
– Örülök, hogy ezt megkérdezik. Ajánlatunkra nem érkezett semmilyen reagálás. A javaslatot komolyan gondoltuk, mint ahogyan azt is, hogy a PM figyelembe veszi a véleményünket a jegybanktörvénynyel kapcsolatban. A jelenleg hatályos törvény szerint ugyanis a jegybanki szabályozás megváltoztatásához kötelező kikérni az MNB véleményét. A PM ezt nem tette meg. Kompromisszumos megoldásként ajánlottuk fel Lámfalussy professzor véleményének kikérését, hiszen ő ma Európában a monetáris politika nemzetközileg elismert szaktekintélyének számít.
– Mi lesz a következménye annak, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök beülteti saját embereit a monetáris tanácsba?
– A miniszterelnök valószínűleg négy emberét delegálja majd a testületbe. Feltételezem, hogy pártemberek lesznek, bár egyelőre nem tudom, kikről van szó. Azt azonban joggal gondolom, hogy a befolyás növelése miatt volt szükség ennyit harcolni az új jegybanktörvényért. Egyértelmű a kormányzat szándéka ezzel kapcsolatban: beavatkozni a monetáris politikába, és gyengíteni a forintot.
– Érdekes, hogy a szlovák pénzügyminisztérium például kifejezetten előnyösnek tartja azt, hogy erősödik a szlovák valuta…
– Hát igen, nálunk is volt olyan időszak, amikor a kormány és a jegybank egymással egyetértésben működött. Meggyőződésem, hogy az erős forint nem ró elviselhetetlen terheket a gazdaságra, sőt a forint erősödése biztosíthatja a gazdaság bővülését és az infláció csökkenését. Éppen ezért úgy gondolom, hogy az új tagok előidézhetnek nagyobb vitákat a testületben, ám nem hoznak majd lényeges változást a monetáris politikában. Ennek értelmében nem számítok arra, hogy az újonnan kinevezett személyek majd radikális kamatcsökkentésbe kezdenek, bedöntve ezzel a forintot. A törvénymódosítás iránya, a mögötte található rosszindulatú szándék és az agresszív elfogadtatás azonban teljességgel civilizálatlan megoldás, amely ráadásul értelmetlen is. Nem lehet a monetáris tanácstagok számát állandóan növelni, hiszen akkor mindegyik kormány meghozhatná ezt a rendelkezést, saját bizalmi embereivel tovább bővítve a testületet. A legoptimistább várakozások szerint a monetáris tanács végül gyakorlott szakemberekkel bővül ki, akik előbb-utóbb elfelejtik, milyen utasításokkal is küldték őket a testületbe, és a józan ész alapján hozzák meg döntéseiket.
– Miért döntöttek hétfőn a jegybanki alapkamat csökkentése mellett? Ennyire jól mennek a dolgok a gazdaságban?
– A kamatcsökkentést két okkal magyaráztuk. Egyrészt az utóbbi hónapokban mérséklődött az infláció, amely várakozásaink szerint a következő időszakban tovább csökken, köszönhetően elsősorban az erős forintnak. Ezenkívül a nemzetközi befektetői környezet is kedvezően alakult, ami elsősorban a dollár viszonylag lassú kamatemelésének köszönhető. Az Egyesült Államokban Alan Greenspan, az amerikai központi bank szerepét betöltő Fed elnöke is az óvatos kamatpolitika híve, ám ő a fokozatos kamatemelésen fáradozik. Jelenleg a szlovák és a cseh korona is erősödik, így nem véletlen, hogy az utóbbi hónapokban a forint is erősebbé vált. Ezek a tényezők együttesen azt eredményezték, hogy alacsonyabb kamatok mellett is el tudjuk érni az inflációs célokat. Nem merjük ugyanakkor drasztikusan csökkenteni az alapkamatot, mert a makrogazdasági adatok javulás helyett inkább romlottak az eltelt időszakban: a költségvetés és a folyó fizetési mérleg hiánya olyan mértékben megnövekedett, hogy a gazdaság egyensúlytalansága immár fenntarthatatlanná vált.
– Az Economist gazdasági hetilap legújabb száma a Nemzetközi Valutaalap adataira hivatkozva azt közölte, hogy a feltörekvő piacgazdaságok közül az idén Magyarországon lesz a legmagasabb a folyó fizetési mérleg hiánya. Milyen veszélyeket hordoz ez magában?
– Mi még ennél az előrejelzésnél is magasabb, kilenc százalék körüli GDP-arányos hiányra számítunk az idén. Ez nyilvánvalóan tarthatatlan. Nemcsak az idei deficitadat elkeserítő, de a folyamat alakulása is, hiszen a folyó fizetési mérleg hiánya már tavaly kiugróan magas volt, sőt a deficit jövőre is az idei mérték közelében marad, miközben a következő évekre vonatkozóan csak nagyon lassú javulásra lehet számítani. Ám hangsúlyozom, hogy ez az igen lassú javulás is kizárólag akkor tartható, ha a kormány rászánja magát, és végre rendbe teszi a költségvetést. A jelenlegi helyzet hosszú távon fenntarthatatlan, a megváltoztatása ugyanakkor hatalmas pénzigénnyel jár, mert a deficit finanszírozásához újabb hiteleket kellene felvenni, ami ismét csak azt eredményezné, hogy tovább nőne az ország eladósodottsága.
– Most közzétett jelentésükben önök kifogásolják, hogy a jövő évi költségvetési és adótörvény-javaslatok nem biztosítják Magyarország felzárkózási programjának teljesítését. Mire alapozzák ezt a megállapítást?
– A jelentésünkben leírt megállapítások még óvatosan is vannak fogalmazva. A jövő évi törvényjavaslatok sem a felzárkózási programban leírt pályát, sem pedig a kormány saját céljainak elérését nem biztosítják. A fő problémát az jelenti, hogy – az idei év költségvetéséhez hasonlóan – a jövő évi büdzsé is túltervezte a bevételeket, és alulbecsülte a kiadásokat. Már most kijelenthető, hogy további intézkedések nélkül nemcsak a 2004-es, de a 2005-ös államháztartási hiány is meghaladja majd a tervezett mértéket. A jegybank a költségvetési törvényben előírt 4,7 százalékos GDP-arányos deficit helyett jövőre 5,5 százalékot elérő hiánnyal számol. Ez sajnos azt jelenti, hogy az Európai Uniónak tavasszal leadott konvergenciaprogramban leírtakkal szemben nem előre, hanem hátrafelé haladunk.
– Ráadásul a magas hiány úgy stagnál, hogy az állami beruházások jelentős része jövőre közpénz helyett magántőke bevonásával valósul meg…
– Jelenleg ez a költségvetés egyik legsúlyosabb problémája. Az államháztartás hiánya ugyanis jövőre annak ellenére lesz ilyen magas, hogy a GDP két százalékát jelentő központi kiadásokat – autópálya-építéseket és egyéb beruházásokat – a kormány kiveszi a költségvetésből. Ez önmagában is gondot okoz, hiszen a közvetlen állami finanszírozás helyett a magántőke-bevonás valószínűleg lényegesen megdrágítja ezeket az építkezéseket. Ám a költségvetési terhek ilyen jellegű kivonása és az államháztartási hiány egyidejű stagnálása gyakorlatilag a deficit tényleges növekedését jelenti. Ez pedig az ország eladósodásának felgyorsulását, valamint a folyó fizetési mérleg hiányának további növekedését vonja maga után. Az MNB sokkal jobban tudna azonosulni a magántőke bevonásával megvalósuló megoldásokkal, ha a GDP két százalékával valóban csökkenne jövőre az államháztartás hiánya.
– A nemzetgazdaság első féléves hiánya megközelítette a 75 milliárd dollárt. Az argentin gazdasági válság akkor robbant ki, amikor az ország hiánya elérte a százmilliárd dollárt. Magyarországon mekkora lehet a deficit maximális értéke, amit még okos fiskális és monetáris politikával egyensúlyozni lehet?
– Sok elemző vélekedik úgy, hogy a magyarországihoz hasonló magas államháztartási és folyó fizetésimérleg-hiány Dél-Amerikában már nem lenne fenntartható. A mai magyar helyzet azonban lényegesen jobb, mint a válság kirobbanásakor Argentínában volt. Hazánk uniós tagsága egy különleges védőernyőt is biztosít nekünk, hiszen az euró bevezetése érdekében minden uniós tagország képes volt rendbe tenni a költségvetését. Éppen ezért a piacnak is nagyobb a bizalma abban, hogy a költségvetési politika végre megszigorodik, és a jelenlegi gazdasági problémákat mielőbb meg tudjuk oldani. A fő kérdés azonban számunkra továbbra is az, hogy a piac meddig viseli el ezeket a hátrányos makrogazdasági adatokat. Nyilvánvaló, hogy e kedvezőtlen mutatókat a befektetők csak magas alapkamat mellett tudják finanszírozni. Ilyen bizonytalan gazdasági környezetben a kamatok radikális csökkentése végképp elriasztaná a befektetőket Magyarországról, ez pedig olyan folyamatokat indítana be, amelyeket már nem tudnánk kontrollálni. A mai magyar helyzet azért lényegesen jobb, mint a válság kirobbanásakor Argentínában volt, hiszen sokkal több devizatartalékunk van. Egyelőre úgy látom, a piac bízik a jegybank munkájában, tehát abban, hogy el tudjuk érni az alacsonyabb inflációt. Márpedig ha az infláció csökken, az mindannyiunknak előnyös, és újra érdemes lesz befektetni Magyarországon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.