Adatzavar a reklámiparban

Csákó Attila
2004. 11. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a reklámiparág meghatározó szerepet tölt be a magyar gazdaságban, bevételeiben jelentős eltérés mutatkozik a listaár (eladásra kínált felület, műsoridő után kifizetendő összeg) és a valóságban realizált bevétel között. A médiadiagnózis múlt évre listaáron 368,8, míg valós értékesítési áron számolva a Magyar Reklámszövetség 134,9 milliárdot tart nyilván. Az eladásra kínált listaáras reklámfelületek, műsoridők és a ténylegesen eladott reklámhelyek értéke között meglévő jelentős eltérés komoly problémák okozója lehet: egyfelől a médiavásárlók, megbízó cégek nem tudják, hogy valójában jó üzletet kötöttek-e vagy sem. Másfelől amennyiben valaki a listaáras mutatót veszi alapul, számos téves következtetésre juthat, hiszen például annak áfatartalma nem 73,8 milliárd forint, hanem „csak” 27 milliárd. Hogy ez így alakult ki, abban viszont a reklámszakma is némileg hibás.
A statisztikát alapul véve megállapítható, hogy a legnagyobb engedményeket a televíziók adják, hiszen a 242,6 milliárdos listaárukkal szemben a ténylegesen realizált valós bevételük 55,8 milliárdot tett ki. Előbbi 66 százalékos piaci részesedést, míg utóbbi 41,3 százalékos piaci szeletet jelent. A teljes képhez hozzátartozik, hogy ma már a kereskedelmi televíziók havi nettó áraikat is megjelentetik, aminek alapján egy profi ügynökség ki tudja számolni, hogy valójában jó vagy rossz szerződést kötött-e az elektronikus médiával. Ezzel szemben az írott sajtó 88 milliárdos listaárával szemben a valós bevétel 55,7 milliárd volt a múlt esztendőben. A közterületi reklámban ez a mutató 21 és 11,3 milliárd. A rádióknál a listaár 15,9, a valós bevétel kilencmilliárd volt, míg a mozik esetében az 1,3 milliárd forintos listaárral szemben kilencszázmilliós realizált bevétel áll. Az internetpiacról listaáras adat nincs, ám a valós bevétel 2,2 milliárdot tett ki. Listaár alapján a piac megoszlása – kerekített adatok – a következő: televízió 66, írott sajtó 24, közterület 6, rádió 4, mozi 0,4 százalék. A valóságos bevétel alapján a piaci „torta” pedig ekképpen alakul: televízió és írott sajtó egyaránt 41,3-41,3 százalék, közterületi reklám 8,4, rádió 6,7, mozi 0,7, internet 1,6 százalék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.