November utolsó napjával, azaz jövő hét keddel bezárul annak a lehetősége, hogy az autósok kötelező gépjármű-felelőségbiztosításukat (gfb) átvihetik jövő esztendőre jelenlegi biztosítójuktól az újonnan választott társasághoz. A biztosítási piac e szegmensében 3,6 millió élő szerződést tartanak számon, így akár több százezer ügyfél is átnyergelhet új társasághoz. A „langyos” gfb-piacon az on-line alkuszok megjelenésével vette kezdetét egy komolyabb ár- és szolgáltatási verseny. Ugyanis az ügyfelek az on-line alkuszok által üzemeltetett honlapok adatai alapján összehasonlíthatták a díjakat, s így döbbentek rá, jelentős pénzeket takaríthatnak meg a biztosítóváltással. Sokan ugyanakkor azt hangoztatják, hogy nemcsak az árat, de a szolgáltatást is érdemes górcső alá venni. Bár igaz, hogy a másnak okozott kár esetében nem a károkozó futkos a biztosítóhoz, a szervizbe, ám a múlt esztendőben számos olyan negatív példa volt, amikor egyes társaságoknak nem akaródzott a fizetés. A kárt szenvedett autós pedig egy idő múlva a károkozó ajtaján dörömbölve akart igazságot szerezni magának.
Akik úgy döntenek, hogy biztosítót váltanak, jó, ha az alábbiakra odafigyelnek: a múlt év végén a kötelező gfb-k kötése alkalmával jogbizonytalanságot és -vitát eredményezett a telefax útján tett biztosítási szerződés megkötésére, felmondására irányuló megbízások és a meghatalmazások érvényességének megítélése. Ezért a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete az alábbi állásfoglalást hozta ez évben: a biztosítási szerződés érvényes létrejöttéhez a felek írásbeli megállapodása szükséges. Ha az ügyfél megbízása, illetve más személyt jognyilatkozat tételére feljogosító meghatalmazása biztosítási szerződés megkötésére, módosítására, felmondására irányul, akkor a megbízási szerződésnek, illetve a meghatalmazásnak is írásban kell megtörténnie. A felügyelet álláspontja szerint a telefax útján tett jognyilatkozat azonban nem minősül írásban tett közlésnek, mert annak írásbeli minősége, ezáltal érvényessége megkérdőjelezhető, s ennek megítélésére a bíróság jogosult. Vagyis célszerű a szerződést személyesen, írásban felmondani.
Idén a biztosítók szemszögéből kedvező törvényi változás is született, hiszen bezárult az a kiskapu, amelyen azok az autósok „mentek át”, akik kárt okoztak, s a következő évben magasabb díjat kellett volna leróniuk. Átlépésükkel azonban – mivel nem vitték át kártörténetüket – új biztosítójuknál tiszta lappal indulhattak. A változás miatt aki biztosítót akar váltani, de nem mondja fel december elsejéig szabályosan gfb-jét, s nem kéri ki kártörténeti igazolását korábbi szolgáltatójától 90 napon belül, az automatikusan malusz négyes besorolásba kerül, ezáltal a legmagasabb díjat lesz kénytelen kifizetni. A társaságok az esetben nem adhatják ki az igazolást, ha a biztosítás díj nem fizetés miatt szűnik meg.
Elbukható családi vagyon. Drámai helyzetbe kerülhetnek azok, akik „elfelejtik” befizetni kötelező gfb-jüket, hiszen károkozásuk esetén teljes vagyonukkal kell felelniük. A Magyar Biztosítók Szövetsége ugyan megtéríti az általuk okozott kárt, ám peres úton behajtja az összeget. Így a gondatlanságból vagy szándékosan nem fizetők nagyban veszélyeztetik saját és családjuk megélhetését, egzisztenciáját.