MNB: Tarthatatlan hiánycél

További intézkedés nélkül valószínűleg sem az idei, sem pedig a jövő évi államháztartási hiánycél nem teljesül – hangsúlyozza a jegybank legfrissebb jelentése, amely a közpénz helyett jövőre magántőkéből épülő autópályákkal kapcsolatban megjegyzi: az új finanszírozási formával csak látszólagos és átmeneti megtakarítások keletkeznek az államkasszában.

2004. 11. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pénzügyminisztérium által előre jelzett államháztartási hiánycélokhoz képest kedvezőtlenebb deficitadatokról számol be a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb jelentése, amely szerint további intézkedés nélkül sem az idei, sem a jövő évi deficitcél nem teljesül. A pénzügyi tárca másodszorra módosított 5,3 százalékos GDP-arányos idei hiány-előrejelzésével szemben a jegybank év végére 5,6 százalékos deficitet jelez előre, 0,4 százalékkal magasabbat, mint augusztusban. Az MNB a jövő évre vonatkozóan sem vár jelentős javulást, hiszen a jegybanki számítások azt mutatják, hogy 2005-ben az államháztartás hiánya eléri a GDP 5,5 százalékát. A korábbi előrejelzéshez képest megemelt hiányt a jegybank a vártnál kisebb központi bevételekkel és a költségvetési kiadások harmadik negyedévi alakulásával indokolja.
A jelentés komoly figyelmeztetéseket fogalmaz meg a közpénz helyett jövőre magántőkéből épülő autópályákra vonatkozóan is. A hagyományos állami beruházásnál inkább az időszak elejére összpontosulnak a kiadások, ezzel szemben a PPP-finanszírozás a teljes kiadást szétteríti, vagyis az időszak elején költségvetési megtakarítást eredményez, ám később folyamatosan többletkiadással jár – hangsúlyozza a jegybanki jelentés, hozzátéve: az átállás évében hirtelen csökken az állami kiadások szintje, később azonban ez több tekintetben is problémát okozhat. Egyrészt a jövő évekre vonatkozóan rugalmatlanabb lesz a költségvetés, másrészt az új finanszírozás komoly ellenőrzési gondokat vethet fel, hiszen a gyorsan felépülő – és a jövőt terhelő – kötelezettségállomány révén lehet a jelenlegi hiányt csökkenteni. Az MNB összefoglalójában megállapítja: a közpénz helyett magánpénzből megvalósuló beruházásokból csak átmeneti és látszólagos megtakarítások keletkeznek, így a PPP-megoldásokra való áttérés külső egyensúlyi szempontból nemhogy semleges, hanem inkább negatív hatásúvá válhat.

Bár a belföldi inflációs nyomás gyengül, ez kevés ahhoz, hogy jövőre ellensúlyozza az olajár emelkedésének inflációgerjesztő hatását, ezért lassú lesz a fogyasztóiár-index csökkenése – jelentette ki Hamecz István, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója, aki közölte: előrejelzésük szerint az idén az infláció átlagos mértéke 6,8 százalék körül alakul, jövőre 4,6, 2006-ban 4,2 százalékos lesz. Hamecz István szavai szerint hosszú távon a GDP 3,5 százalékos átlagos növekedésével lehet számolni. Az MNB ügyvezető igazgatója elmondta: az Európai Unió számításai szerint 2006 és 2010 között a bruttó hazai termék évente átlagosan 3,55 százalékkal emelkedik. Ennek oka elsősorban a szakképzett munkaerő hiánya – jegyezte meg.



A legfontosabb PPP-projektek

  • M5-ös autópálya második szakasza: az AKA Rt. 2005. december 31-ig megépíti, valamint 2030-ig a teljes meglévő szakaszt üzemelteti.

  • M6-os autópálya Dunaújvárosig tartó első szakaszának megépítése és üzemeltetése; a teljes futamidő 22 év.

  • Két, egyenként 700 elítélt elhelyezésére alkalmas börtön megépítése és üzemeltetése 18 éven át.

  • A Magyar Universitas Program keretében kollégiumépítés és -korszerűsítés, oktatási-kutatási infrastruktúra fejlesztése, illetve új struktúrák létrehozása. A program összértéke 175 milliárd forint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.