Patthelyzet

Amint az várható volt, egyelőre nem járt teljes sikerrel Magyar Bálint oktatási miniszternek az egyházi iskolák anyagi megszorítására irányuló kísérlete. A hazai viharoknál is nagyobb és veszélyesebb nemzetközi botrány elkerülése érdekében a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának vezetője, Hiller István lépett közbe. A politikai döntéshozók közötti háttértárgyalásokról szinte semmit nem szivárogtattak ki, de a hatalommegosztási problémákra így is fény derült.

2004. 11. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koalíció működését elvileg a – szándéka szerint nyilván egyértelműen megfogalmazott – koalíciós megállapodás szabályozza, amelyet a két párt vezetője, Kovács László és Kuncze Gábor, valamint az aláíráskor még miniszterelnök-jelölt Gyurcsány Ferenc látott el kézjegyével 2004. szeptember 30-án. A rövid dokumentum általános szándéknyilatkozatból, az alapelvekből és a koalíció működését szabályozó részből áll. Két melléklet egészíti ki: a kormányprogram, valamint a kormánytagok koalíciós pártok szerinti megoszlása. A koalíció működését szabályozó rész elején a dokumentum leszögezi, hogy a partnerek „a kormányprogramban nem szereplő, nagy jelentőségű kezdeményezéseket megelőzően kölcsönösen egyeztetik álláspontjukat”, valamint, hogy a „koalíciós kormányzás a kormányzati munka során kiérlelt közös álláspont megvalósítása”.
Az ehhez hasonló általános szövegek tényleges értelmét a mindenkori gyakorlat mutatja meg. Ki tudná eldönteni, hogy mi számít „nagy jelentőségű kezdeményezésnek”, és mi tekinthető közös álláspontnak? Magyar Bálint oktatási miniszter október 28-án készített törvényjavaslata például, amely különböző okokra hivatkozva az alapfokú művészetoktatás, valamint az egyházi iskolák támogatásának drasztikus mérséklését helyezte kilátásba, vajon mennyiben tekinthető „egyeztetett álláspontnak”?
Hogy a terv nagy jelentőségű lett volna, ha megvalósul, az biztos, hiszen a rendkívül ambiciózus miniszter ravasz számszaki megfontolásokra hivatkozva egyenesen a rendszerváltás előtti állapotokra emlékeztető helyzetet akart újjáéleszteni. A nagy visszalépés talán nem sikerült.
A Magyar Nemzet 1989. január 14-én közölte az iskolákat fenntartó szerzetesi elöljárók és a művelődési miniszter levélváltását, amelyben azonos elbírálást és azonos támogatást kértek az egyházi iskolák számára. Az egyenlő elbánás meglehetősen logikus következménye annak, hogy azonos feladatok ellátásáról van szó. A kérdés rendezését szolgálta a magyar kormány és az Apostoli Szentszék által 1997 júniusában aláírt megállapodás, amely a katolikus egyház magyarországi közszolgálati és hitéleti tevékenységének finanszírozását, valamint egyes vagyoni kérdéseket volt hivatott szabályozni. Ezt az Országgyűlés 1997. december 1-jén ratifikálta – az SZDSZ tiltakozása ellenére. Az azóta eltelt hét esztendő alatt a Szabad Demokraták Szövetségének különféle prominensei több alkalommal is kifejtették véleményüket e nemzetközi szerződés tarthatatlanságáról, de a felmondásáig még sohasem jutott el egyik baloldali kormányzat sem. Talán nem is fog. Kis visszalépések azért történtek. E mostani próbálkozás – az azóta az Alkotmánybíróság által megsemmisített egészségügyi salátatörvénnyel együtt – az eddigi legnagyobb ugrás lett volna, ha sikerül.
Formailag – a koalíciós szerződés szempontjából – persze jól alátámasztható a művelődési minisztérium lehetséges védekezése is. Hiszen ki tudná megmondani, mit jelent az „egyeztetett álláspont”? Ha a Pénzügyminisztérium gondolkodás nélkül támogat minden megszorítást, így ezt is, akkor nyilván nem a kisebbik koalíciós partner egyéni leleményéről van szó, hanem nagyon is egyeztetett álláspontról. Ha azonban a fontos társadalompolitikai kérdésekben mégsem a Pénzügyminisztérium lenne a legfelső fórum, akkor nem megfelelő partnerrel egyeztetett Magyar Bálint.
A helyzet bonyolultságát csak fokozza az egyes tárcák hatáskörében mutatkozó számtalan átfedés. Ahogyan nem sikerült tisztázni, milyen megfontolások alapján került a Miniszterelnöki Hivatalból a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumához az egyházügyi államtitkárság, az sem tudható, hogy az egyházi iskolák ellen tervezett megszorításokkal kapcsolatban ki a történelmi egyházak illetékes tárgyalópartnere. Az egyházügyi államtitkárság teljesen súlytalan intézmény, a címzetes államtitkár funkciója egyre címzetesebb. A Miniszterelnöki Hivatal, ha megtartott egyház-politikai tanácsadó-garnitúrájára, a kissé bizonytalan státusú Szabad egyház a szabad államban című, el nem fogadott egyház-politikai koncepció megfogalmazóira támaszkodik, talán még tovább megy, mint az oktatási tárca, vele tehát teljesen céltalan lenne a tárgyalás. És természetesen az elképzeléseit az érintettekkel egyeztetni „elfelejtő” Magyar Bálint sem tűnik alkalmas tárgyalópartnernek.
A kaotikus helyzet egészen komikusnak tűnhetne, ha nem lenne az egyházi iskolák megmaradása szempontjából életbe vágó a lehetséges megoldás megtalálása. Most látszik csak igazán, hogy a kormányprogramból kifelejtett egyház-politikai koncepció egyáltalán nem apró formai hiányosság, és hogy az egyházügyi címzetes államtitkár ezzel kapcsolatos állandó változásban lévő álláspontja a teljes szakmai kompetenciahiány biztos mutatója. Majd elkészül az egyház-politikai koncepció? Dolgoznak rajta? Nincs is szüksége a kormányzatnak ilyesmire, hiszen koncepció helyett tárgyalások kellenek? Melyik álláspont az érvényes éppen? Ki a döntéshozó? Hogyan alakulhatott ki a kettős hatalmi helyzet?
Mindenesetre a történelmi egyházak vezetői november 15-én Hiller Istvánnal tárgyaltak, bár a megbeszélésen jelen volt az államtitkár is. S hogy mit ígért Hiller? Hogy az egyházi iskolákban dolgozó pedagógusok státusa a továbbiakban is közalkalmazotti marad, az intézményeket megillető alapnormatíva szerkezete egységes és változatlan lesz, a kiegészítő normatíva tekintetében pedig érdemi elmozdulás fog történni. E felsorolás mindennél ékesebben mutatja az Oktatási Minisztérium valódi szándékait, azt, hogy nem egyszerű tévedésről vagy a költségvetési szigorítások automatikus végrehajtásáról volt szó.
Csakhogy nem egészen világos, hogyan és miért dönthetne Hiller Magyar Bálint helyett, illetve ellen. Egyáltalán: miért éppen Hillernek kellene döntenie? Márpedig a helyzet megoldása nagyon is sürgető, hiszen az oktatási miniszter által előidézett, talán nem kellőképpen végiggondolt támadás gyorsan túlnőtt a kis helyi liberális fricska szintjén. November 17-én Juliusz Janusz érsek, apostoli nuncius találkozott Hiller Istvánnal, és bár a tárgyalásról nagyon kevés információ szivárgott ki, az apostoli nunciatúra sajtóközleménye megerősítette, hogy a találkozó célja az Apostoli Szentszék és Magyarország között létrejött nemzetközi megállapodás megsértésének elkerülése volt. A sajtóközlemény tehát a diplomáciai nyelv szokásos stiláris finomságai helyett a lehető legélesebben fogalmazta meg a nuncius álláspontját. Ennél erélyesebb figyelmeztetés nem lehetséges.
A miniszterelnök vatikáni látogatása előtt mi más volna várható, mint gyors visszatáncolás a kormányzat részéről? A probléma azonban nem oldódott meg, hiszen a hatalom továbbra sem rendelkezik általános és mindkét koalíciós partner által elfogadott elképzeléssel egyház-politikai kérdésekben, és továbbra sem tudható, hogy ki van tényleges döntéshozó szerepben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.