Sok autót vesznek vissza a lízingcégek

Erdei Csaba
2004. 11. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többnyire banktitoknak minősíti a kockázatos üzleteket, a késve vagy egyáltalán nem fizető ügyfelek számát a lízingcégek döntő többsége.
Mindennek ellenére ma már köztudott, hogy az év végére akár tízezer gépjármű-finanszírozási szerződést mondhatnak fel összességében a hazai lízingtársaságok. A visszavett autók számának növekedése szinte valamennyi társaságot érinti, bár eltérő mértékben. Az ügyfelek fizetési problémáinak oka, hogy sokan nagyobb autóba „ülnek”, mint amit megengedhetnének maguknak: a szerény hazai bérszínvonal alapján elkészített „házi kalkulációban” az ügyfelek gyakran nem számolnak olyan egyéb, más költségekkel sem – biztosítás, kötelező szervizek –, melyek elhagyhatatlanok, s amikor a valóságban is ki kell fizetni ezeket, arra már képtelenek. Másfelől egyre erősebb a verseny a cégek között, ettől viszont az autófinanszírozás egyre kockázatosabbá válik. Mivel a társaságok nem éreznek javuló tendenciát, nagyobb tartalékot képeznek.
A vállalatok olyan problémákkal küszködnek, mint az eszközlefedettség arányának csökkenése, hiszen a piac zömét adó kis autó szegmensben ma már 65-70 százalékos lefedettségnél jobbat nem tudnak elérni. Továbbá komoly kockázati problémát jelenthet az árfolyam is, hiszen az autóhitelek döntő része ma már devizaalapú.
Ha az ügyfél nem fizet a lízingszerződés esetében – amikor az autó a lízingcég tulajdona –, a társaság visszaveheti a járművet. Magánszemélyeknek nyújtott hitel esetében – jelenleg ilyen konstrukcióban vásárolják a járművek zömét – a hitelnyújtó a kölcsönszerződésben kiköti, ha az adós nem fizet, a hitelező egyoldalú nyilatkozattal felmondhatja és visszaszerezheti az autót. Erre azt követően kerül sor, miután az adós aláírja a banki felmondólevelet kísérő tértivevényt.
Ugyanakkor egyetlen társaságnak sem érdeke a szerződés felmondása, hiszen azon legtöbbször veszít, ezért kompromisszumra törekednek. Felmondás esetén az ügyfél is rosszul jár, hiszen vele fizettetik meg a behajtással és a késedelmes fizetéssel kapcsolatos, sokszor borsos költségeket is. A társaságok „empátiája” és toleranciája eltérő: van, amelyiknél már az esedékességet követő első naptól él a késedelmi kamat, másoknál négy-öt naptól. A felmondást megelőzi egy udvarias telefonos megkeresés és írásos figyelmeztetés.
A szigorúbb cégek 45-60 nap múlva mondják fel a szerződést, s a kocsiért 60-90 napon belül mennek, a toleránsabbak 60-90 napot várnak a felmondással.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.