Vasutasok síppal

A MÁV-nál folyó elbocsátások és a privatizáció leállítását, valamint a vasúthoz értő menedzsment létrehozását követelte tegnap ezerötszáz vasutas a Gazdagsági és Közlekedési Minisztérium (GKM) előtt.

Bákonyi Ádám
2004. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sípokat fújva, „több vasút = kevesebb halál az utakon”, „környezetbarát közlekedés = egészséges élet” feliratú táblákkal demonstrált tegnap ezerötszáz vasutas a GKM előtt. A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) által szervezett akción a MÁV Rt.-nél folyó elbocsátások, privatizáció és tevékenységkihelyezés ellen tiltakoztak.
– A MÁV kritikus helyzetbe került, a négyéves megállapodás ellenére a műszaki fejlesztések elmaradtak, miközben a vasúttársaság adóssága folyamatosan növekszik – mondta Simon Dezső. A VSZ elnöke hangsúlyozta, 2002-ben a MÁV reformjáról, nem pedig rombolásáról állapodtak meg a társaság új menedzsmentjével. Tavaly novemberben azonban a kormány úgy döntött minden ötödik vasutas, azaz tizenegyezer ember elbocsátásáról, hogy a szükséges fejlesztésekhez nem adott pénzt. – Csalódtunk a kormány döntésében – mondta Simon, hangsúlyozva, hogy ha nem változnak a jelenlegi folyamatok, akkor a nemzeti vasút működőképessége, sőt léte kerül veszélybe. A demonstrálók tizenkét pontos követelése között szerepel a nevezett kormányhatározat módosítása, a nagy hagyományokkal rendelkező hazai vasútépítő- és járműgyártóipar védelme, valamint az, hogy a vasúthoz értő vezetése legyen a MÁV-nak. Ha a döntéshozók a demonstráció ellenére sem foglalkoznak a követelésekkel, a VSZ kész újabb nyomásgyakorló eszközöket alkalmazni.
Míg a VSZ síppal-dobbal követeli a létszámleépítés és a tevékenységkihelyezés felfüggesztését, addig a színfalak mögött már áprilisban aláírták a foglalkoztatáspolitikai megállapodást a leépítésről, és az elmúlt hetekben intenzíven tárgyaltak a tevékenységkihelyezésről – reagált közleményében a MÁV.
Kóka János közlekedési miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón nem kívánta kommentálni az elbocsátásról szóló híreket. Azt azonban elmondta, szerkezeti átalakításra és a hatékonysági tartalékok feltárására szükség van a vasútnál. Akikkel lehet, azokkal meg akarunk egyezni – hangsúlyozta, ám kétségét fejezte ki, hogy a demonstrációkat kezdeményező vasutas-szakszervezettel erre lehetőség van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.