Világörökség vagy kísérleti terep?

Ludwig Emil
2004. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pár hét múlva hatvanéves lesz az ország-világ előtt talán legismertebb magyarországi épületrom. A budai Várban lévő Honvéd Főparancsnokság az 1945. januári ostromban pusztult el, a Dísz tér 17-es számú telkén már a háború utáni harmadik generáció bámulhatja borzongva az egykori pompás, négyemeletes palota helyén látható földszintes, gránátok szaggatta, bedeszkázott ablakú kísértetházat. A torzót évtizedek óta raktárnak, felvonulási irodának használják, az elmúlt években a várvédő katonák emléke előtt tisztelgők – köztük politikai és közjogi személyiségek – jobb híján az épület zárt kapurácsára függesztik a koszorúikat.
Néhány napja lakossági fórumot szerveztek Hiller István kulturális miniszter részvételével a budai Várkerület MSZP-sei, a helyben lakó polgárok szintén e tájékoztatón értesülhettek a vári műemléklakások elidegenítése és az aktuális épületkonstrukciók körüli fejleményekről. Az örökségvédelmet is felügyelő pártelnök-miniszter a fórumon jelentette be, hogy aznap hirdették ki a nyáron kiírt építészeti tervpályázat eredményét: a zsűri előzetesen elfogadta azt a látványtervet, amelynek alapján 2005. január 31-ig el kell készíteni az engedélyeztetésre is alkalmas terveket. A 2007 közepéig történő befejezéssel, mintegy hárommilliárd forintos megvalósítási költséggel készülő rekonstrukció célja a történelmi épületmaradvány megóvása mellett egy olyan új kulturális komplexum elkészítése, amelyben – a kormány ismertetett döntését idézve – bemutathatók lesznek országunk jelentős történelmi emlékei, a magyar kultúra európai teljesítményei.
A képünkön is látható, pályázatot nyert látványterv Kis Péter, Balázsa Gábor és munkatársaik alkotása. Kis Pétert a bejelentés apropóján megkérdezte a Théma című I. kerületi hetilap. Az építész-tervező elmondta: munkájuk során figyelembe vették, „milyen szálak szőhetők a budai Vár homogén szövetébe (…) az új rész nem kívánja folytatni a meglévő falakat, mégis együttműködik majd velük, választ ad a többi épület léptékének kihívásaira (…) a Szent György tér felől nyugodt, nagyvonalú homlokzat áll majd, amely kapuként várja a palota felől érkezőket…” Kis Péterről azt is megtudhattuk, hogy „a szívéhez gyermekkora óta közel áll a budai Vár, hiszen a közelében nőtt fel, a Böszörményi úton”.
Egy építésznek nem kell biztosnak lennie a szavak terén, az más pályákon fontos. Többnyire zavart jelez, ha a különböző képzőművészetek, vizuális hivatások gyakorlói nyilatkozatokkal próbálják helyükre tenni, megmagyarázni, mi az, amit csinálnak. Még nagyobb a baj, ha a szóban elmondottak és az alkotás, a látvány között nehéz vagy nem lehet megtalálni a kapcsolatot. A látványterven bemutatott új épület közvetlen szomszédjában a polihisztor udvari építész, Kempelen Farkas terve alapján készült Várszínház barokk épülete áll, mellette a korhűen helyreállított, államfői rezidenciaként szolgáló klasszicista Sándor-palota. Előtte feltárt és konzervált középkori templomalapfalak, a térség túloldalán a Várpalota impozáns tömbje. Ezek a nagyszerű épületek kétségkívül kihívást jelentenek korunk építészei számára, és nagyon nem mindegy, milyen a rájuk adott válasz.
A pályadíjas látványtervről leolvasható válasz rossz. Még az alkotó önmagának feltett kérdéseire sem felel meg, nemhogy a világörökség részét képező budai Vár épített környezetének, a hely történelmi hagyományainak, szellemi tradícióinak. Ízlésbeli kérdésekről nem érdemes vitázni, azonban a képen látható „korszerűség” objektíve az 1960-as és 70-es évtized nyugati modernizmusát képviseli, ami napjainkban már legfeljebb Kalifornia újgazdag részein, egyes posztszovjet és harmadik világbeli országokban virágzik, pontosabban hervadozik. Magukra adó nyugat-európai városok, de még egyes hazai városaink sem vevők erre. Németországban újabban lebontják a történelmi városrészeiket elcsúfító, oda nem illő, 30-40 éves betonfantáziákat. Szerencsétlen sorsú fővárosunk megkapta már a magáét ebből a műfajból, legújabb kori építészetünk – elismerés a kevés számú kivételnek – voltaképpen esztétikai és funkcionális csődtömeg. Legjobb híreink mostanában bontásokról szólnak: az úgynevezett Spenótháznak vége, követi a Vörösmarty téri Elizélt palota. Itt lenne az ideje, hogy végre nálunk is belássák: a XX. században voltak olyan kísérletek, amelyek tévútra futottak, meddőnek bizonyultak. Ezeket abba kell hagyni. De főleg nem olyan terepen folytatni, mint a budai Vár egyedülállóan értékes környezete. Még az sem csupán szubjektív dolog, hogy vannak, akiknek a szívéhez sokkal közelebb áll a Vár, mintha a Böszörményi útról nézegetnék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.