Volánbusz: kiszervezéses privatizáció

Vállalkozásba adja az ország legnagyobb autóbusz-vállalata, a Volánbusz Rt. a gumiszerelési tevékenységet, amelyet jelenleg saját műszaki telephelyein végez. Az európai uniós szabályok szerint jövőre a Volán-társaságok nem lesznek kötelesek a veszteséges járataikat fenntartani, ebben az esetben a megbízó térítheti meg a költségeket.

Putsay Gábor
2004. 11. 10. 19:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bérleti díj ellenében cseréli le a jövőben egy szolgáltató a Volánbusz Rt. járműveinek gumiabroncsait. Az eddigiekkel ellentétben a külsős cég ellenőrzi majd rendszeresen a járművek abroncsainak állapotát, a Volánbusz Rt. álláspontja szerint ebben az új üzleti konstrukcióban az üzemeltető tőkelekötése csökken. Jelenleg e feladatokat az ország legnagyobb autóbusz-társasága – amely hatezer járművel rendelkezik – a saját műszaki telephelyein látja el. A társaság tájékoztatása szerint a járművek abroncsainak szerelését, illetve cseréjét a közbeszerzési pályázaton győztes Edler Szerviz Kft. végezheti.
Arról nem adott tájékoztatást a társaság, hogy a kiszervezést követően – információink szerint decembertől már az Edler Kft. látja el ezeket a feladatokat – hány fővel lesz kevesebb a Volánbusz létszáma. Annak ellenére, hogy a tőkelekötés csökken, az állami cég a vállalkozó által elvárt megtérülést is megfizeti majd a szolgáltatási díjban, az Edler jelentős piachoz jut.
Megjegyzendő azonban, hogy a Volánbusz éppen ezen a területen fogta vissza eddig költségeit, korábban minden gumi cseréjét Pekli Ferenc vezérigazgatóval kellett külön engedélyeztetni.
A kormány múlt heti döntésének megfelelően a Volán-társaságok magánkézbe adása egyelőre lekerült a napirendről, a kiszervezési tevékenységeket vagy a részleges privatizációt ez a döntés azonban nem korlátozza. Mint arról korábban beszámoltunk, a Volánbusz Rt.-nél az eltelt két évben növekedett a pénzügyi eladósodás, a műszaki állapotromlás, a korábbi beszerzésekhez képest visszafogták az új járművek vásárlását, miközben a tanácsadásra, szakértői díjakra kifizetett összegek ugrásszerűen emelkedtek. A Volánbusz a jelenlegi helyzetében elsősorban az ingatlanhasznosítás révén biztosítja a napi működést, illetve a fejlesztéseket.
Az EU szabályozása szerint jövő év elejétől a Volán-társaságok kezdeményezhetik a veszteséges járatok megszüntetését, azaz ebben az esetben a megrendelő – a helyközi közlekedésben az állam – téríti meg a költségeket, ha igényt tart a szolgáltatásra. A megrendelő azonban minden ilyen járatot felülvizsgál, és ha nincs más tömegközlekedési lehetőség, az autóbusz-társaság köteles üzemeltetni a járatot. Jelenleg államigazgatási egyeztetés alatt áll az új közszolgáltatási szerződés.



Garanciára várnak a szakszervezetek. A huszonnégy Volán-társaság dolgozóinak mintegy 25 százalékát tömörítő két szakszervezetet, az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Unióját és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségét nem nyugtatta meg Gyurcsány Ferenc miniszterelnök bejelentése, miszerint két évig biztosan nem kerül sor a cégek privatizációjára. Az érdekképviseletek vezetői tegnap bejelentették, törvényi garanciát várnak arra vonatkozólag, hogy a Volán-társaságok állami tulajdonban maradnak. A privatizáció nem elsősorban a volános munkavállalókat, hanem a lakosságot és a szolgáltatás ellátását veszélyeztetné – vélik. Hangsúlyozták, a tömegközlekedés Magyarországon szociálpolitikai kérdés, hiszen azt elsősorban a kevésbé tehetősek veszik igénybe, illetve szorulnak rá. Magánosítás esetén a cégeket profitorientált cégek vennék meg, s ez a kevésbé nyereséges járatok megszüntetését, az árak emelkedését jelentené, noha az utazóközönség nagy része már most is nehezen fizeti meg a tarifákat. Mivel a követelés egybeesik a legnagyobb ellenzéki párt álláspontjával, a szakszervezetek már felvették a kapcsolatot a Fidesz szakpolitikusaival, de más pártok, valamint a lakosság támogatására is számítanak, a közeljövőben pedig az ágazat legnagyobb érdekképviseletével, a Közúti Közlekedési Szakszervezettel folytatnak tárgyalásokat. A két szakszervezet szükség esetén akár sztrájkon túli eszközöket is kész alkalmazni. (B. Á.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.